8 017 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Ett tragiskt dilemma...
Sida 1 av 3
Ifjor bytte vi yttertak på vårt hus. Vi tog in offerter och bestämde oss för ett enmansföretag. Han gjorde jobbet och allt var frid och fröjd. Så i våras upptäckte jag vid ett regn att det kom några droppar vatten från underslaget på var sida där taken möts (i plåtdalen) mellan den nya verandan (som också byggdes till) och huset. Jag gjorde en reklamation och snickaren har varit ute hos mig två gånger utan att få rätt på det. När jag då återigen kontaktade honon så fick jag beskedet att han hastigt hade gått bort helt nyligen. Det var såvitt jag förstår en enskild firma. Jag kan inte förmå mig att kontakta någon i hans familj vilket vore långt bortom mina egna etiska och moraliska gränser. Vad ska jag göra? 
Ja... eller försökte kontakta honom givetvis...
Hej
Låter inte roligt!Något jag dock tycker du kan göra är att vara säker på att han verkligen har gått bort.Givetvis på ett smidigt sätt för han har med stor förmodan gått bort.Men jag har varit med om att folk tar till konstiga vägar för att komma bort från saker.
Låter inte roligt!Något jag dock tycker du kan göra är att vara säker på att han verkligen har gått bort.Givetvis på ett smidigt sätt för han har med stor förmodan gått bort.Men jag har varit med om att folk tar till konstiga vägar för att komma bort från saker.
Ring Skatteverket och kolla om han gick bort. Inte omöjligt. Min hantverkare (enskild med) gick bort i slutet av 2013! Jag ville anlita honom igen!
Nu har jag kvitton men inga garantier. Mitt försäkringsbolag säger att om det blir problem, är det bara att använda försäkringen (blev skiträdd och kollade med de fast inget har hänt) - än...
Nu har jag kvitton men inga garantier. Mitt försäkringsbolag säger att om det blir problem, är det bara att använda försäkringen (blev skiträdd och kollade med de fast inget har hänt) - än...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Många försäkringar täcker inte vatten utifrån, men du kan ju kolla vad som gäller i din. OM du får tag i honom är kanske det enda du kan be om att han frågar däruppe om det kan bli ett torrt år? Så slipper det regna in hos dig.
Nej, hemskt, skämt åsido. Fick du hans försäkringspapper vid entreprenadens slut? Då kan du se om det finns något där att hämta kanske?
Nej, hemskt, skämt åsido. Fick du hans försäkringspapper vid entreprenadens slut? Då kan du se om det finns något där att hämta kanske?
Man kan kolla med skatteverket först, att han är död. Sedan är det inte mer än att hitta någon ny hantverkare...
Tur att du är bestyckad med både moral och etik, precis som jag... För oavsett, vad som kanske är juridiskt rätt så finns det än sak som är starkare... det är om det är moraliskt rätt....
Tur att du är bestyckad med både moral och etik, precis som jag... För oavsett, vad som kanske är juridiskt rätt så finns det än sak som är starkare... det är om det är moraliskt rätt....
Det är lite svårt att ge råd om du inte först berättar vad du vill göra. Vill du ha pengar tillbaka från hantverkaren? Vill du ha hjälp att rota i hantverkarens papper?
Om du inte vill kontakta någon anhörig har du ju möjlighet att bevaka eventuella krav via boutredningsmannen.
Om du inte vill kontakta någon anhörig har du ju möjlighet att bevaka eventuella krav via boutredningsmannen.
Om entreprenören hade någon typ av ansvarsförsäkring som enskild firma så kan det vara en väg. Men om du inte fick kopia efter arbetets färdigställande är det väl inte läge att kontaka hans familj nu.
Moral är viktigare, jag håller helt med.
Moral är viktigare, jag håller helt med.
Har inte alla försäkringsbolag någon form av gemensam databas? Kanske funkar det att ringa vilket försäkringsbolag som helst och förklara situationen, och se om de kan berätta vilket bolag han hade sin ansvarsförsäkring i.