Hej gott folk, jag har en kort fråga. Det är så att det inte går att dra kabel via rören upp till min granne då det är för tajjt, förvaltaren vill dra kabel synligt igenom min lägenhet istället, måste jag rätta mig efter detta?
Tryck ner kabeln i toaletten, genom avloppsstammen och vidare upp i grannens toalett. Fungerar garanterat och troligen helt okej eftersom det inte gör någon åverkan.
Annars kan du förklara vilka rör som du pratar om.
Elkabel, nätverk eller telegraf?
Annars kan du förklara vilka rör som du pratar om.
Elkabel, nätverk eller telegraf?
Redigerat:
Comhem tv-kabel menar jag. Den är ganska fet så jag tror inte den får plats i telerören i trapphuset heller.DanielF skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är rätt vanligt att man måste dra kabel för TV nätverk osv genom lägenheter. Jag är inte tvärsäker på juridiken där, men det har troligen gjorts på det viset i hundratusentals lägenheter. Med andra ord: Jag tror att du måste acceptera det.
surt, jag kan förstå att man får ta det när det redan är gjort när man flyttar in men jag måste ha något att säga till om när det ska göras nu? Kan jag kräva hyresavdrag eller något?hempularen skrev:
tack för svar!
Vad är problemet?
Om du nu skulle kunna stoppa detta, så kan det innebära stora kostnader för föreningen för att dra om kabeln... Dessa kostnader får ni alla dela på... För man äger en del av föreningen.
Den kabel som comhem drog i min lgh var inte speciellt hemsk... såg ut som en vanlig antennkabel... vad är problemet?
Se till att de drar den snyggt, kanske längs med en dörr... eller ett hörn
Om du nu skulle kunna stoppa detta, så kan det innebära stora kostnader för föreningen för att dra om kabeln... Dessa kostnader får ni alla dela på... För man äger en del av föreningen.
Den kabel som comhem drog i min lgh var inte speciellt hemsk... såg ut som en vanlig antennkabel... vad är problemet?
Du menar avdrag på avgiften till föreningen?shms skrev:
Du är medveten om att det kommer att drabba dig själv i slutänden....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Men sluta, klart som fan att han får ifrågasätta en kabeldragning genom hans lägenhet, i mitt hus skulle jag hellre riva en vägg o fälla in rör än att klamra utanpåliggande, en utanpåliggande kabel sänker helhetsintrycket rejält oavsett vart den sitter någonstans, dessutom blir det krångligare att tapetsera.Odjuret skrev:Vad är problemet?
Jag säger inte att han kan neka dom att dra kabeln genom lägenheten, men jag tycker gott och väl att han kan få bestämma vart kabeln ska få gå och om det går att fälla in på något vis.
Skulle bråka om en kabel genom min lgh. Sen om jag skulle ha juridiken på min sida vet jag inte
. Extra kostnad för alternativ dragning lär inte gå att mäta i föreningens ekonomi (om inte BRF är pytteliten). En fult placerad kabel kan (långsökt medges) kosta tusenlappar i ett uteblivet bud vid försäljning i ett attraktivt område.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Dra in kabelTV nu?! Det lär väl läggas ner strax efter installationen...
Hur har man fått tillgång till TV förr?
Hos oss går kabeln på utsidan av huset.
Hur har man fått tillgång till TV förr?
Hos oss går kabeln på utsidan av huset.