Juridik
Torgny Jonsson: Vet nte riktigt vilken väg jag ska ta, men jag har ju nu mer kött på benen. Kommer säkert ställa följdfrågor osv. men första steget är att sammanställa en liten "kravlista" och skicka till snubben, men först måste jag finna honom :-/ Någon som har en bra söktjänst , likt Eniro, i tyskland ?
cpalm: [citat] Det låter jag vara osagt, men jag noterar att det inte framgår av lagtexten eller kontextet att det skulle vara begränsat till ekonomiska effekter på något sätt. I NJA 2012:23 noterar HD bl.a. följande: "Bestämmelserna i 9 kap. 16 § första stycket 2 bostadsrättslagen är avsedda att ge den enskilde bostadsrättshavaren ett skydd. När det gäller balkongbyggen har med början i
hempularen: Hör efte med en lokal mäklare om hur mycket man kan anta att fastigheten minskar i värde med servitut. Det är en rimlig botten för ersättningen.
Johan Gunverth: [citat] Kan intyga är det är rätt slappt ute bland villaägare jag känner. "- Varför skall jag ha tillstånd? Har väl inte dom med att göra!?", typ. Bra att du trycker på detta också. Kanske dags för redaktionen att skriva en artikel om gas i hemmet?
Odjuret: [citat] Tja... Den erfarenhet jag har är inte samma som du. Men vi släpper den bollen. Den förlängda garantin då syftar jag inte på dessa "försäkringar" utan att som ingår i köpet... försäkringarna, det är en helt annan värld, där det är butiken som tjänar pengarna... inte jag som köpare... tja försäkringsbolaget är också en vinnare naturligtvis. Kunden den stora
-MH-: Jag håller med om att det känns lite tveksamt. Tomten får inga specialregler i planen, och just nu är det bara en gatukostnadsavgift.
pelpet: Ring släktingen då och förklara att du känner dig besviken över att arbetet inte är slutfört, trots att fakturan är betald. Förhoppningsvis har släktingen dåligt samvete och kommer och fixar det snart. Det kan ju finnas en godtagbar förklaring bakom, som tex sjukdom.
brunnbytarn: Fiberarbetet är igång. Vid tecknandet av avtalet kostade det 15 000. Hade man Rotavdrag sparade man 2375kr. Nu fick vi en lapp om att skatteverket ändrat reglerna och att schablonbeloppet inte används längre utan det är antalet arbetade timmar på fastigheten som är styrande. Eftersom jag redan gjort allt förarbete i samband med dränering blir det 2375kr dyrare för mig. Jag läste i en
hempularen: Jag tror att någon länkade till en mall här i en tråd med liknande ämne, typ 1 eller 2 månader sedan. Borde vara lätt att hitta, det var här på juridikdelen. Annars vet jag att villaägarförbundet har en "dokumentbank" där man kan ladda ner en hel del mallar, bodelning kanske finns där.
Plåthuset: [citat] Från ett nyligen avgjort hovrättsfall (HD beviljade inte prövningstillstånd) har konstaterats att endast hålla sig inom gränsvärdena för vibrationer inte är en tillräcklig försiktighetsåtgärd från sprängarens sida för att undgå skadeståndsansvar. . Högsta domstolen T 2146-15 för den som vill läsa mer.
Thomas_Blekinge: Det är en förhandlingssak. Ibland vill kommunen eller elbolag slippa allt krångel med exprop och är beredda att betala lite mer om det går smidigt.
Odjuret: Bara att gräva ur för garaget låter som ett rejält projekt, att då kolla med kommunen känns som en ytterst liten del i det hela...
-MH-: Och köpa en tomt endast för att ta en förlust, känns tveksamt. Om de kommer på dig så blir det nog besvärligt.
pegee: Jag vet inte om TS har kunskap om detta, men att bygga en lekplats är ingen lek. Det är inte bara att smälla upp några gungor och en rutschkana. Även lekplatser är reglerade i lag. Allt skall vara besiktigat och godkänt. Denna länk leder till mycket info om säkerhet och bestämmelser.
Semiproffset: Ett hett tips är att sitta ner över en kopp kaffe och sakligt och vänligt förklara för er granne vad ni vill göra och av vilken anledning. Denne får sedan redogöra för sina motargument lika sakligt och vänligt. Därefter kan ni se om ni kan nå en kompromiss. Går det inte att enas så får ni väl skicka in en ansökan med en skrivelse om för och motargument till kommunen och invänta
Plåthuset: Enligt 20 § i hyreslagen får hyra som belöper på en annan kalendermånad än den första betalas sista vardagen före månades början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag. Så länge båda parter är nöjda och glada är det ju inget problem, men hyresvärden kan inte neka en hyresgäst som vill ha återbetalning av förutbetald hyra och har heller inget att sätta emot om
hempularen: Njaa.. den här bes. manne hade tydligen en skrivning i uppdragsbeskrivningen om att våtrum inte ingår i bes. Det tror jag är en väldigt vanlig skrivning, men många bes. män gör ändå en snabb kontroll av just golvbrunn, och ev. annat som lätt syns utan alltför detaljerad undersökning.
hempularen: Ja och nej. Rent lagligt finns det inga hinder. Dvs. ingen myndighet kommer att bråka med dig. Men bostadsrärttsföreningar har i sina stadgar en klausul (som är bestämd i bostadsrättslagen) som ungefär brukar vara fomulerad "föreningen har som ändamål att tillhandahålla bostad åt föreningens medlemmar". Det innebär att det du vill göra är ett brott mot denna ändamålsparagraf.
Bosse#3617: Vill inte "avslöja" för mycket, vill helst att det löser sig smidigt med entreprenören utan konflikt. Var som sagt mest nyfiken på vad som gäller generellt i sådana här fall. Avvaktar ett par veckor och ser vad som händer. Har såklart kontakt med entreprenören och han lovar att börja snarast. Tack för visat intresse. /B
hempularen: Men, detta att han saknar rätt försäkringar. Det indikerar ju att han i bästa fall inte gjort så många jobb, dvs. saknar erfarenhet. I värsta fall så har han gjort massor med job utan försäkring. OM du skulle få för dig att trots allt ge honom en chans, så se till att kolla flera referenser noga.
Claes Sörmland: Visst är det så att BDT-vatten inte är sterilt och innehåller bakterier och virus. Akut magsjuka i familjen är ju t ex ett scenario där halterna av tarmbakterier stiger i BDT-vattnet från t ex dusch. Just tvätt blir nog mindre av ett problem eftersom man tillsätter tvättmedel som är avdödande och underkläder och blöjor tvättas vid en högre temperaturer som dödar av bakterier och
Bockstensmannen: Usch och fy, en gång runt hela huset sen tråga på allt en altan som dessutom har en jacuzzi! Skall dom få ligga där på sin tomt och ha det gott, nä fy katten, tror inte det, så kan man ju inte ha det...
1036: titta om det är blött i askan längst in i den nedre luckan eller på toppen under plåten,sitter ett lock för vvslinga kan läcka i packningen prova att dra åt lite bultarna sträcks efter många växlingar i temperatur.
fuktanders: Klart du kan, genom en stämning och sedan kontaktar du helt enkelt en ny besiktningsman, enklare blir det inte
Vanbeasten: Det är fastighetsförsäkringen och stöldskyddsregler klass 1 som gäller eftersom det är en samfällighetsförening som står för försäkringen. Se t ex T-H broschyr. Reglerna är till 99,5 % likadana oavsett vilket bolag man kollar på. För brandfarliga vätskor gäller det som KnockOnWood skrev i #5.
Afraithe: Nej mitt upplägg verkar inte kunna fungera. Får tänka om mer affärsmässigt tror jag, ser ut som jag kanske få lös en stuga i området ändå efter att ha hört runt lite, så jag köper den privat. Sen funderar jag på att köpa upp mark i området med företaget istället, och faktiskt bygga ett par småstugor för uthyrning, se hur det funkar. Tack för alla svar!
anders07: Jag hade krävt att de lägger det på den plats du anvisat. Även om inte container/bortforsling ingår betyder det inte att de inte ska städa och hålla efter på byggplatsen!