3 562 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Abs09 avtal överridet av besiktningsman
Sida 1 av 2
Hej,
Ni som läst mina trådar på sistone har ju fått en liten bild av vår badrumsrenovering vi är mitt i. Slutbesiktning utfördes för ett par dagar sedan där entreprenden ej godkändes pga två fel. Det ena har rättats och nu återstår att vi inte fått ett giltigt BBV 14:1 intyg. Vi har, som tur är förseningsvite och har inte betalt vår lilla del.
Vi har ju dålig erfarenhet sedan tidigare, så vis av skadan och då summan i avtalet med entreprenören är lågt, pga försäkringsskada, så har vi avtalat in i vårt avtal att "entreprenaden är inte att anse färdigställd innan ett kvalitetsintyg BBV 14:1 överlämnats till beställaren"
Idag, efter att Entreprenören pratat med besiktningsmannen i telefonen har besiktningsmannen epostat ut att "avsaknad av ett dokument är inget hinder för att entreprenaden skall anses fördigställd"
Vaf?
Har en besiktningsman rätt att överrida ett avtal på det här sättet?
Ni som läst mina trådar på sistone har ju fått en liten bild av vår badrumsrenovering vi är mitt i. Slutbesiktning utfördes för ett par dagar sedan där entreprenden ej godkändes pga två fel. Det ena har rättats och nu återstår att vi inte fått ett giltigt BBV 14:1 intyg. Vi har, som tur är förseningsvite och har inte betalt vår lilla del.
Vi har ju dålig erfarenhet sedan tidigare, så vis av skadan och då summan i avtalet med entreprenören är lågt, pga försäkringsskada, så har vi avtalat in i vårt avtal att "entreprenaden är inte att anse färdigställd innan ett kvalitetsintyg BBV 14:1 överlämnats till beställaren"
Idag, efter att Entreprenören pratat med besiktningsmannen i telefonen har besiktningsmannen epostat ut att "avsaknad av ett dokument är inget hinder för att entreprenaden skall anses fördigställd"
Vaf?
Har en besiktningsman rätt att överrida ett avtal på det här sättet?
Jasså, jag trodde besiktningen gjordes mot avtal och avtalade branchstandarder? Men tydligen inte....
Men hur kan han då överrida avtalet om han inte har med det att göra? Han har ju meddelat motsatt vad vi avtalat.
Kan också lägga till att de dokument han ville ha inför besiktningen var bla avtalet med bilagor.
Men vi tänkte stå på oss och hävda att vi inte kommer betala innan vi fåttintyget då avtalet är tydligt. annars kommer vi ju inte få något, är min gissning,
Men hur kan han då överrida avtalet om han inte har med det att göra? Han har ju meddelat motsatt vad vi avtalat.
Kan också lägga till att de dokument han ville ha inför besiktningen var bla avtalet med bilagor.
Men vi tänkte stå på oss och hävda att vi inte kommer betala innan vi fåttintyget då avtalet är tydligt. annars kommer vi ju inte få något, är min gissning,
Redigerat:
Det är bara att stå på er sålänge ni har ett skrivtligt avtal med ett rekvisit på att intyg skall vara utfärdat.
Slutbesiktningen må vara godkänd så besiktningsmannens åtagande är klart, det är därför han skriver så och ur hans uppdrags synvinkel så är entreprenaden färdigställd . Avtalets rekvisit däremot är ej uppfyllda så jag hade stått på mig och hållit inne en viss del av summan tills ni fått intyget.
Slutbesiktningen må vara godkänd så besiktningsmannens åtagande är klart, det är därför han skriver så och ur hans uppdrags synvinkel så är entreprenaden färdigställd . Avtalets rekvisit däremot är ej uppfyllda så jag hade stått på mig och hållit inne en viss del av summan tills ni fått intyget.
Tja... besiktningsmannen har gjort sitt jobb, besiktigat badrummet. Han fann inga fel förstår jag.
Då kan besiktningsmannen godkänna arbetet. Företaget har dock inte uppfyllt alla krav ni har i avtalet. Oavsett vad besiktningsmannen säger.
Då kan besiktningsmannen godkänna arbetet. Företaget har dock inte uppfyllt alla krav ni har i avtalet. Oavsett vad besiktningsmannen säger.
Enligt besiktningsmannen är det 10% av vår kontrakterade summa vi kan hålla inne. Då det är ett försäkringsärende och de mesta betalas ut från Moderna så är den summan så låg att vi aldrig kommer se nått intyg.Lolle skrev:Det är bara att stå på er sålänge ni har ett skrivtligt avtal med ett rekvisit på att intyg skall vara utfärdat.
Men vi betalar inget innan avtalet är uppfyllt. Vill de pröva dett i tingsrätten så kör på.......det blir ett småmål.
Redigerat:
Han fann massor av fel, men de flesta går inte att rätta utan att bygga om skiten....( mitt perspektiv)Odjuret skrev:
Ca 20 anmärkningar totalt finns. Tex fogsprång, papper, elanmärkning, golvbrunnen ej installerad enligt branchregler, mm mm och då gjordes besiktningen såklart bara som okulärbesiktning. Vi har dokumenterat säkert 5-10 andra fel med tex tätskikt.
Redigerat:
Entreprenören deltog inte vid besiktningenoch jag vet ju inte vad de diskuterat per telefon. Men konstigt nog sade besiktningsmannen att besiktningen gäller och görs inte om. I denna (signerat dokument) är grunden till ej godkänd entreprenad en anmärkning som rättats och så dokumentet. Men tydligen var det fel information för nu har han ju ändrat besiktningen per epost? utan att vi varit delaktiga alls. Jag trodde i min enfald att man som part fick föra talan vid besiktningen, inte att man kunde revidera den i efterhand. Utan att parterna är med, eller överens ....F_man skrev:
Förtydligande: Besiktningsmannen var den som skickade ut epostet som gick emot avtalet och emot den utfärdade besiktningen.
Redigerat:
Ja en sak är intressant att notera. Vi avtalade specifikt att BBV 14:1 skall användas. Enligt besiktningsmannen så om man "bara" avtalat att bkr branschregler skall följas är det inte underförstått att det är NU gällande. Väldigt underligt om man frågar mig då försäkringsbolagen kräver att de gällande efterlevs....
Man kan ju avtala att gamla branschregler skall användas. Men det konstiga är att om vara reglerna avtalats är det inte underförstått att det är de spm gäller vid avtalsdatum spm gäller.....
Man kan ju avtala att gamla branschregler skall användas. Men det konstiga är att om vara reglerna avtalats är det inte underförstått att det är de spm gäller vid avtalsdatum spm gäller.....
Redigerat:
Er besiktningsman verkar ha en något dålig dag på jobbet skulle jag säga. Om ni avtalar att en viss branschorganisationen föreskrifter skall följas så finns det ett par alternativ, antingen ett tydligt omnämnande om vilken version eller att dessa föreskrifter läggs till som undertecknad bilaga. Om inget av detta görs så kommer de föreskrifter som var gällande vid avtalets undertecknande att anses gälla för avtalet. Alltså kan ni inte kräva att nyare rekommendationer efter avtalet åtföljs av entreprenör då det skulle kunna binda denna vid kostnader de ej kan beräkna. Däremot kan inte entreprenören försöka hävda att de åtföljt äldre version än gällande vid avtalets ingång såtillvida detta inte specificerats skriftligt i avtalet.Byggis1976 skrev:Ja en sak är intressant att notera. Vi avtalade specifikt att BBV 14:1 skall användas. Enligt besiktningsmannen så om man "bara" avtalat att bkr branschregler skall följas är det inte underförstått att det är NU gällande. Väldigt underligt om man frågar mig då försäkringsbolagen kräver att de gällande efterlevs....
Vid en otydlighet i avtalet så kommer dessutom konsuments tolkning generellt att gå före men i erat fall behöver ni inte ens gå så långt.
Ni får göra en bedömning av vilken summa som är lämplig att hålla inne, om besiktningsmannens bedömt 10 % så notera att detta är en bedömning i förhållande till entreprenadens totalkostnad. Om Moderna utbetalat en viss summa kan ni troligen hålla inne hela er utbetalning men det får ni avgöra.