8 017 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Ett tragiskt dilemma...
Detta ombud har troligen 100 andra jobbiga frågor och beslut att ta upp så det känns säkert tryggare än att en helt utomstående dyker upp.Odjuret skrev:
Odjuret; Jag tänker dock inte låta mig svartmålas för att du väljer att inte fatta vad jag skriver. Jag har ju knappast sökt råd här för att bli påhoppad. Jag ringer självklart inte upp änkan och tjafsar om takdropp då det är en vecka sedan maken dog. Tanken är att komma runt det hela och kanske på något sätt få reda på om det finns någon ansvarsförsäkring som kan tänkas kicka in och i så fall tar jag det med bouppdelningsmannen... inte med änkan. En i så fall möjlig potentiell skuld i dödsboet som detta då skulle utgöra är i så fall ingen skillnad på andra skulder som kan tänkas finnas, kanske till leverantörer eller annat. Kommer jag inte vidare i det spåret så låter jag det vara och där finns en skillnad i moral och etik. Ser du ingen skillnad i det, Odjuret, så vet jag inte hur jag ska förklara det för dig. F.ö. så är jag tacksam om du låter bli att skriva i tråden om du inte kan, eller har förmåga, att uppföra dig. Jag är föga intresserad av om du bedömer mig som girig eller inte.
I övrigt så kan jag visst laga det läckande taket men då inte entreprenören har lyckats lösa det på de två försök han gjort att härleda varifrån vattnet kommer så har jag ju ingen aning om vart fakturan hamnar i pris för det arbetet hos någon annan firma. I så fall vill man ju ha någon form av garanti att man får hela eller delar av det betalt. I annat fall så får jag ju själv börja pilla med det och lyckas jag inte med det... ja då får jag väl fundera på en annan firma.
I övrigt så kan jag visst laga det läckande taket men då inte entreprenören har lyckats lösa det på de två försök han gjort att härleda varifrån vattnet kommer så har jag ju ingen aning om vart fakturan hamnar i pris för det arbetet hos någon annan firma. I så fall vill man ju ha någon form av garanti att man får hela eller delar av det betalt. I annat fall så får jag ju själv börja pilla med det och lyckas jag inte med det... ja då får jag väl fundera på en annan firma.
Någon garanti kan du aldrig få tyvärr.
Jag skulle:
1. Försöka fixa skadan, antingen själv eller med annan entreprenör.
2. När det är klart kan du ev kolla om dödsboet kan betala din kostnad
Under tiden skulle jag också ringa runt till stora försäkringsbolag och kolla ansvarsförsäkringar, för du har väl hela hans pers nr? Dvs org nummret.
Men börja ta tag i problemet, dvs taket. Oavsett hur du sen an lösa det ekonomiska blir det etydligt lättare med en faktura för åtgärd, än någon uppskattad kostnad du inte vet.
Jag skulle:
1. Försöka fixa skadan, antingen själv eller med annan entreprenör.
2. När det är klart kan du ev kolla om dödsboet kan betala din kostnad
Under tiden skulle jag också ringa runt till stora försäkringsbolag och kolla ansvarsförsäkringar, för du har väl hela hans pers nr? Dvs org nummret.
Men börja ta tag i problemet, dvs taket. Oavsett hur du sen an lösa det ekonomiska blir det etydligt lättare med en faktura för åtgärd, än någon uppskattad kostnad du inte vet.
Redigerat:
Tack, jag gör så.
Man kan ju pejla stämningen lite försiktigt utan att ställa krav. Kontakta dödsbo och säg att taket läcker, och fråga om de har någon slags dokumentation (ritningar et cetera) som kan underlätta fixen. Då har du inte ställt krav, men får samtidigt en pejl på deras attityd till saken. Vem vet, du kanske får svaret "Oj, det är inte bra. Ring försäkringsbolag X så löser de problemet!".
Jag vet inte, men jag har svårt att tro att dösboet betalar för att taket blir fixat.
Däremot om han nyligen gått bort så kanske det forftarande finns en försäkring på hans firma, men om X antal månader så kommer en förnyelse på försäkringen och den river dödsboet/familjen för de anser att den inte behövs längre. Så skynda dig att kolla med dödsboet om det finns någon försäkring, kontakta i så fall det försärkringsbolaget omgående.
Däremot om han nyligen gått bort så kanske det forftarande finns en försäkring på hans firma, men om X antal månader så kommer en förnyelse på försäkringen och den river dödsboet/familjen för de anser att den inte behövs längre. Så skynda dig att kolla med dödsboet om det finns någon försäkring, kontakta i så fall det försärkringsbolaget omgående.
Klicka här för att svara