5 697 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Upplösa samfällighet?
I området där jag bor finns det en samfällighet som bildades för över 30 år sedan. Samfälligheten skulle uppföra och driva en lekplats. Lekplatsen har aldrig påbörjats och ytan är sedan mycket länge införlivats i de närmsta grannarnas tomter och har helt privatiserats.
Mig veterligen har samfälligheten aldrig varit aktiv på något sätt som möte eller liknande.
Min åsikt är att samfälligheten ska upplösas och tomten skall styckas upp och säljas till grannfastigheterna som redan tagit ytan i bruk.
Jag har varit i kontakt med lantmäteriet och de kan inte agera i frågan. Det hade varit skönt om kommunen kunde driva frågan. Det blir nog inga glada miner från tomt-tjuvarna.
Hur går man tillväga?
Mig veterligen har samfälligheten aldrig varit aktiv på något sätt som möte eller liknande.
Min åsikt är att samfälligheten ska upplösas och tomten skall styckas upp och säljas till grannfastigheterna som redan tagit ytan i bruk.
Jag har varit i kontakt med lantmäteriet och de kan inte agera i frågan. Det hade varit skönt om kommunen kunde driva frågan. Det blir nog inga glada miner från tomt-tjuvarna.
Hur går man tillväga?
Vad är ditt syfte? Att försöka få ut pengar från samfälligheten på bekostnad av grannsämjan? Att slippa administration av något slag? Om det är en vilande samfällighet utan verksamhet så kanske det är lättast att låta det kvitta?
Börja med att leta upp vilka fastigheter är med i samfälligheten, om det finns en förening med styrelse och då också vem som sitter i styrelsen (enligt lantmäteriet i alla fall)
Då kan du kalla till ett möte med alla berörda och börja diskutera vad ni vill.
Finns det ingen samfällighetsförening, ska alla beslut som tas godkännas av alla fastigheter. Det kan då vara svårt att få igenom beslut eftersom de som tog marken i anspråk inte vill ändra något.
Finns det en förening, ordna då en riktig stämma och val av styrelse, då har ni några som kan driva ärendet.
Finns det inte en förening, kan du som fastighetsägare som är med i gemensamhetsanläggningen ansöka om bildandet av förening. Det gör man hos lantmäteriet och det innebär kostnader för alla fastigheter. eller så kan du prata med kronofogden eftersom grannarnas staket hindrar dig från att använda lekplatsen/allaktivitetsfält som borde finnas där.
Du har en rättighet att använda marken som du blir hindrad av.
Men innan du börjar bråka för mycket kan det vara bra att kolla läget hos de andra grannarna, så att du inte står ensam.
Till sist kan du vid varje försäljning av tjuvfastigheterna skriftligen informera fastighetsägaren och mäklaren att de använder mark som inte tillhör dom. efter försäljningen kan du överlämna kopior av dina brev till köparen, så att han har bevis på att säljaren undanhåller bevis (om de nu gör det)
Då kan du kalla till ett möte med alla berörda och börja diskutera vad ni vill.
Finns det ingen samfällighetsförening, ska alla beslut som tas godkännas av alla fastigheter. Det kan då vara svårt att få igenom beslut eftersom de som tog marken i anspråk inte vill ändra något.
Finns det en förening, ordna då en riktig stämma och val av styrelse, då har ni några som kan driva ärendet.
Finns det inte en förening, kan du som fastighetsägare som är med i gemensamhetsanläggningen ansöka om bildandet av förening. Det gör man hos lantmäteriet och det innebär kostnader för alla fastigheter. eller så kan du prata med kronofogden eftersom grannarnas staket hindrar dig från att använda lekplatsen/allaktivitetsfält som borde finnas där.
Du har en rättighet att använda marken som du blir hindrad av.
Men innan du börjar bråka för mycket kan det vara bra att kolla läget hos de andra grannarna, så att du inte står ensam.
Till sist kan du vid varje försäljning av tjuvfastigheterna skriftligen informera fastighetsägaren och mäklaren att de använder mark som inte tillhör dom. efter försäljningen kan du överlämna kopior av dina brev till köparen, så att han har bevis på att säljaren undanhåller bevis (om de nu gör det)
Om det handlar om grannsämja, borde de som tog marken förstås säga. Oj då det var visst inte min tomt. Nu gör vi det om till ett trevligt fält som alla grannarna kan använda för att träffas.gusvo085 skrev:
Att bara hålla tyst när några tar för sig är inte grannsämja!
Syftet var att det skulle vara en lekplats för alla. Men det upphörde långt innan jag flyttade dit. Mitt tanke är att man inte man inte lägger beslag på något för eget bruk som ska vara gemensamt. I det här fallet är det två fastighetsägare som lagt beslag på 90% av den gemensamma ytan och 10% av den tredje. När man pratat med andra i "samfälligheten" har de haft liknande åsikt. Markvärdet dessa tre har tillskansat sig ligger på ca 500.000. Vi är inte så många delägare i samfälligheten och de flesta bor inte på samma gata som två av de berörda fastigheterna, så någon grannsämja finns inte.
Frågan kvarstår, hur går man tillväga? Lantmäteriet och länstyrelsen hanterar en del om samfälligheter.
Frågan kvarstår, hur går man tillväga? Lantmäteriet och länstyrelsen hanterar en del om samfälligheter.
om ja: Kalla till årsmöte och välj ny styrelse samt diskutera om ni vill ha lekplats, gemensam gräsmatta, e.d. eller om samfälligheten ska lösas upp
om nej: Ordna ett informellt möte med alla utan dessa tre fastigheter, och diskutera vad ni vill och vem som ska undersöka vad.
- Ni kan kolla om ni kan begära handräckning från kronofogden
- Ni kan ansöka om samfällighetsförening hos lantmäteriet
- Kanske det finns extra möjligheter som ni kan hitta på
Efter det kan ni ta ett formellt möte med alla fastigheter (skriv protokoll och skick rund det efteråt). Då vet ni vilka påtryckningsmedel som finns.
Och därefter kan ni välja lämlpig åtgärd
om nej: Ordna ett informellt möte med alla utan dessa tre fastigheter, och diskutera vad ni vill och vem som ska undersöka vad.
- Ni kan kolla om ni kan begära handräckning från kronofogden
- Ni kan ansöka om samfällighetsförening hos lantmäteriet
- Kanske det finns extra möjligheter som ni kan hitta på
Efter det kan ni ta ett formellt möte med alla fastigheter (skriv protokoll och skick rund det efteråt). Då vet ni vilka påtryckningsmedel som finns.
Och därefter kan ni välja lämlpig åtgärd
Läs också lagen:
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19731150.htm
61 § - 65 § handlar om upplösning av samfällighetsföreningar, så kanske inte helt er situation, men det ska i alla fall anmälas till och godkännas av länsstyrelsen, så kolla även med dom vad som gäller
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19731150.htm
61 § - 65 § handlar om upplösning av samfällighetsföreningar, så kanske inte helt er situation, men det ska i alla fall anmälas till och godkännas av länsstyrelsen, så kolla även med dom vad som gäller
Klicka här för att svara