Juridik
cem77: När det gäller utrullning av gräs så borde väl det smartaste vara att köpa gräset inklusive utrullning. Självklart bör det då ingå någon form av överlevnadsgaranti på gräset så att du inte behöver betala för ytor som inte tar sig. En sådan tjänst till fast pris borde väl de flesta trädgårdstjänster eller handelsträdgårdar kunna offerera. Att dela upp inköp av
Atom: Bara läsa andra trådar.Du är inte den första som ställer den här frågan. Edit. Ett bättre svar. http://lawline.se/answers/ratt-att-kapa-grenar-pa-hack-som-vaxer-in-pa-tomten
LJohansson: Rörmokaren har egna maskiner så han gjorde allt. Det är en markbädd det handlar om. Kommunen måste ju vara med om man ska ändra, det var inritat en infiltration med självfall om man sen ändrar till pumpbrunn stämmer det ju inte i deras papper och då blir det väl ett jävla liv.
abel48: Ok tack så mycket för hjälpen. Ska kontakta mäklaren på måndag o höra vad han säger åxå. Mvh Anders
GK100: Du får inte dra kabel som du beskriver här, det blir en koncessionspliktig ledning och du är inte och kan inte heller bli konsessionär det är nätbolagen. Att däremot inom fastigheten för lantbruket mata ekonomibyggnader är undantaget och går bra, och som sagt tidigare bäst även av andra skäl. Vill du inte bara betala efter någon schablon så gör som b_hasse skriver med en enkel
kallun: Betala ej alls eller kräv fullständigt åtgärdande då tycker jag.
klasmolly: Nu ville jag endast få igång en diskussion, och det fick jag väl. Vad vi gjorde och mina erfarenheter kring det har jag redan berättat om, och jag kommer inte skriva var eller länka dit då jag tror det strider mot reglerna här. Jag har också svårt att bedöma hur avancerat vårt testamente var för juristen eller ej. Är inte själv jurist. Hade dock en bra erfarenhet och mallar samt
Jacqueline Wastesson: Hade inte så mycket bilder nu men ska försöka ordna lite bättre på söndag senast! Återigen, tack för hjälpen allihop!
peter_sweden: Så här ser det ut. Enligt takläggaren ligger ett papper längs med vinkelrännan och ett ner från varje sida. [bild] [bild]
MathiasS: Låt mig återkomma med ett exempel hur detta kan göras under helgen...
hempularen: Jo företagsförsäkringen skall ju täcka om ex. en av dina anställda gör något tokigt. Om det sedan är en anställd eller firmans ägare som gör fel spelar ingen roll. Men det handlar ju inte bara om det. Det gäller ju även skador som hantverkaren ställer till med på huset under arbetets gång. Om han ex. lyckas rasera huset genom att kapa en bärande del, så täcker knappast någon
pettervikman: När jag ringer mitt försäkringsbolag så skickar de dosor med posten till mig. Eller rättare sagt, jag ringer mitt försäkringsbolag som påtalar att jag ska ta direkt kontakt med "min" skadedjurs bekämpare som sedan skickar dosor till mig. Och doftspåren är det viktigaste. Våt torka bort dem ordentligt, ställ dosan precis där de kommer in och problemet är löst. Vill du vara riktigt
elmont: Mycket enkelt, OM det inte är överenskommet redan i offertstadiet så är svaren helt klart NEJ. I Sverige är det svenska som gäller om inte man kommer överens om nått annat. Även alla handlingar ska vara på svenska som tex instruktioner för "apparater".
Plåthuset: Tvingande ångerrätt har en konsument endast vid distansavtal och vid "avtal utanför affärslokaler" enligt distansavtalslagen. I 2 § definieras uttrycken [citat] [citat] Enligt konsumenttjänstlagen har du en avbeställningsrätt enligt 42 §, men att avbeställa är inte samma sak som att ångra sig (häva köpet), eftersom köparen normalt sett är skyldig att ersätta leverantörens
A-Man_08: Om du tecknade över telefonen /nätet/ köpte på gatan så kan du utnyttja distansavtalslagen.
Mainstream: Det står alltså "ca 1320" i kontraktet? Cirka som i ungefär. En avvikelse på 5% får väl ändå anses ligga inom gränsen för "cirka".
Odjuret: Du ansvarar för dina rör. Kommunen för sina... Så enkelt är det... Är felet på kommunens sida så behöver du inte oroa dig
Odjuret: [citat] Det intressanta är om felet kan räknas som dolt. Men om vi bortser ifrån den frågeställningen eftersom det inte var det intressanta tydligen. Utan att taket var 4 år äldre än beräknat. Jag är nästan helt övertygad om att Ni inte skulle få några pengar även om rätten kommer fram till det. Men.... Om det nu visar sig att dessa 4 år innebär en stor skillnad i teknik när
Vetgirig1: Bla. det är en av flera "att satser" i samma motion.
aanderrsson: Har hört honom säga till några ggr, men den står ofta och skäller flera minuter i streck. Jag hade sagt till hunden direkt om inte för min egen skull utan för andras i första hand.
buspojken: Fastigheter osv ska alltid besiktas vid sprängning i tätort, var och vilka som besiktas beror på vad husen är grundlagda på, berg 50 m morän/lera 100 m, (tror siffrorna år rätt) Besiktningsmannen har kontakt med sprängfirman, utformar en riskanalys och monterar vibrationsmätare
klasmolly: [citat] Jag tror nog att skuldebrevet skall både nämnas och bifogas som bilaga. Det här handlar dock om ganska mycket pengar, kan jag gissa. Varför tar ni inte kontakt med en jurist så att allting blir rätt?! Vi använde oss av en jurist och fick allt vårt fixas, kostade inte skjortan och vi är väldigt nöjda. Är säker inte svårt att hitta en bra jurist online, till bra pris. Om inte
fusion: Pantbrevskostnader från 60 talet blir inte mycket. Har de makulerade (konverterade) pantbreven för sommarstugan framför mig, byggd 1968 , ett pantbrev för huset á 35000kr och ett på 8000kr för tomten. Total pantbrevskostnad 160kr + 52 kr i form av klistrade "röda+blå frimärken" med stämplar på. Om TS säljer huset som ärvt får han väl ta upp lagfartsavgifterna för sitt och
knipo: [citat] Hej! En liten uppdatering om Felia. Oj, Telia! Efter första samtalet hände ingenting. (December) Efter andra samtalet hände ingenting. (Januari) Efter ett par samtal till hände......... ingenting. (Fram till April) Förra veckan tänkte jag att det var dags att lägga ned detta och skicka tillbaka Sonosen till dem. (Har legat ouppackad.) Jag var förberedd på att de skulle
linusgranberg: [citat] Det finns inga brunnar på taket, utan det lutar lite lätt bakåt och skall rinna över kanten ner i stuprännan. Så där har jag koll på att det inte var det som var felet iallafall =)
ikeo: kan du inte bara säga till grannen att du inte vill ha hans mur på din tomt och att han får flytta in den på sin sida annars kommer du att kräva handräckning av fogden för flytt av muren från din tomt. Sen bygger du din ur ett par decimeter in på din tomt och han bygger sin mur ett par decimeter in på sin tomt. att du sen aldrig kommer att kunna prata med grannen är ju en helt annan