6 670 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Bygga fritidshus på mor och fars tomt.
Sida 1 av 2
Mor och far har ärvt en gammal sommarstuga. Själva huset är i stort sett inte värt någonting, byggt på 40-talet, litet och saknar avlopp och dricksvatten. Tomten är en sjötomt med fantastiskt bra läge. Vettigast vore att riva huset och bygga ett nytt men av olika skäl är det inte aktuellt för mor och far. De vill dock fixa så att det finns avlopp och vatten samt bygga ut så att de får en riktig dusch/wc
Jag har därför en tanke kring att bygga ytterligare ett hus på tomten som min familj kan vara i när vi är där. Mor och far tyckte det var en jättebra idé. Jag har också en bror som bor långt bort som inte har möjlighet att vara där i ngn större omfattning.
Hur gör vi för att det ska bli så rätt som möjligt i framtiden? Bygger jag ett nytt hus på tomten så lär värdet stiga rätt rejält den dagen det blir aktuellt för min bror och jag att ärva. Vi är en familj utan några som helst konflikter och vi vill därför att det ska gå rätt till både nu och i framtiden.
Om jag bygger en ny byggnad som jag betalar och det gör att värdet stiger ordentligt så innebär ju det att om jag ska köpa ut min bror en gång i tiden att jag får betala dubbelt känns det som.
Tips och tankar någon?
Jag har därför en tanke kring att bygga ytterligare ett hus på tomten som min familj kan vara i när vi är där. Mor och far tyckte det var en jättebra idé. Jag har också en bror som bor långt bort som inte har möjlighet att vara där i ngn större omfattning.
Hur gör vi för att det ska bli så rätt som möjligt i framtiden? Bygger jag ett nytt hus på tomten så lär värdet stiga rätt rejält den dagen det blir aktuellt för min bror och jag att ärva. Vi är en familj utan några som helst konflikter och vi vill därför att det ska gå rätt till både nu och i framtiden.
Om jag bygger en ny byggnad som jag betalar och det gör att värdet stiger ordentligt så innebär ju det att om jag ska köpa ut min bror en gång i tiden att jag får betala dubbelt känns det som.
Tips och tankar någon?
Jag skulle nog kolla med brorsan om han inte hade lust att hjälpa till med det hela och så delar man mer eller mindre rättvist på bygget. Om du sedan använder det mest så är det väl du som får stå för löpande underhåll. Det skulle jag tycka är okej, både från din och din brors synvinkel.
Ska också säga att om jag tar över efter min föräldrar nån gång så river jag med största sannolikhet den gamla stugan och vill då placera den nya stugan utifrån det.
Min bror har varken ekonomiska eller praktiska möjligheter att vara med och bygga en ny stuga. Han och hans familj får ju självklart nyttja den nya stugan om så skulle bli.
Om vi lägger de juridiska aspekterna åt sidan vad vore mest rättvist vid ett framtida arv?
Min bror har varken ekonomiska eller praktiska möjligheter att vara med och bygga en ny stuga. Han och hans familj får ju självklart nyttja den nya stugan om så skulle bli.
Om vi lägger de juridiska aspekterna åt sidan vad vore mest rättvist vid ett framtida arv?
Arv fördelas ju inte utifrån vad som är rättvist och det är ju inte heller riktigt arvingarnas sak hur arvet skall fördelas, så det är ett konstigt resonemang tycker jag. Eller missförstår jag frågan?Mattiaz skrev:
Går det att stycka av fastigheten/tomten så ni kan bygga ert hus på egen fastighet? Annars bör ni skriva papper, ev skuldebrev från brorsan eller testamente från föräldrarna att du erhåller värdet av det du lagt ut på nya huset vid ev arv.
För att vara tydlig på alla sätt
Jag, mina föräldrar och min bror är överens om följande:
1. Min familj vill bygga en stuga på mina föräldrars tomt.
2. Mina föräldrar och bror har inte förutsättningar att hjälpa till med projektet
2. Den ev värdeförändring detta innebär ska komma min familj tillgodo oavsett hur vi väljer att att i framtiden hantera fastigheten.
3. Vi vill att det ska finnas ett papper som på ett bra sätt, för alla parter, reglerar detta.
Jag, mina föräldrar och min bror är överens om följande:
1. Min familj vill bygga en stuga på mina föräldrars tomt.
2. Mina föräldrar och bror har inte förutsättningar att hjälpa till med projektet
2. Den ev värdeförändring detta innebär ska komma min familj tillgodo oavsett hur vi väljer att att i framtiden hantera fastigheten.
3. Vi vill att det ska finnas ett papper som på ett bra sätt, för alla parter, reglerar detta.
Det går att stycka av men den ny stugan får då inte den placeringen som vi är ute efter. Ett dokument av ngt slag är det vi söker.Jonatan79 skrev:
Samt förslag kring värderingar.
Jag gissar på att det blir så att du bygger ett hus som du äger, men som står på ofri grund. Du skulle då kunna arrendera en bit mark av dina föräldrar.
Det är i alla fall så det fungerar med sommarstugorna här i byn.
Värdet på ditt hus blir antagligen mindre eftersom det står på ofri grund. Hur värdet på dina föräldrars fastighet förändras är jag lite osäker på. Ditt hus bör ju inte kunna räknas in, eftersom det är du som äger det. Däremot så kan det ses som en inskränkning på deras fastighet, så att värdet minskas. Å andra sidan kan ju inkomsten som arrendet utgör ses som en tillgång som kan höja värdet.
Sen är ju frågan hur det går med bygglov? Får du ett sånt på en sjötomt? Och vem ska ordna det, du eller dina föräldrar?
Om det nya huset skulle bli värt mycket mer än det befintliga så kanske det skulle kännas rimligare att du köper fastigheten av dina föräldrar och hyr ut det befintliga huset till dem? Då skulle ju troligtvis ägandeförhållanden och ansvarsområden bli enklare...
Det är i alla fall så det fungerar med sommarstugorna här i byn.
Värdet på ditt hus blir antagligen mindre eftersom det står på ofri grund. Hur värdet på dina föräldrars fastighet förändras är jag lite osäker på. Ditt hus bör ju inte kunna räknas in, eftersom det är du som äger det. Däremot så kan det ses som en inskränkning på deras fastighet, så att värdet minskas. Å andra sidan kan ju inkomsten som arrendet utgör ses som en tillgång som kan höja värdet.
Sen är ju frågan hur det går med bygglov? Får du ett sånt på en sjötomt? Och vem ska ordna det, du eller dina föräldrar?
Om det nya huset skulle bli värt mycket mer än det befintliga så kanske det skulle kännas rimligare att du köper fastigheten av dina föräldrar och hyr ut det befintliga huset till dem? Då skulle ju troligtvis ägandeförhållanden och ansvarsområden bli enklare...