Peter2400
Peter2400: Nä, jag tror inte heller det är någon bra ide att påvisa att huset är omöjligt att bo i för en rörelsehindrad, kan tänka mig att dom kan kräva att ni handikappanpassar huset om ni ska få bygglov överhuvudtaget.
2 svar · 1,1k läst
S
Sir Duke: Ritar på en tillbyggnad på vår kåk från 1948. Måste ALLA rum i tillbyggnaden ha 90-dörr samt 130 cm vändmån för rullstol utanför? Eller räcker det att ett rum har det? Räcker det till och med att ett rum i den gamla delen har det? Det är en issue för oss eftersom vi bara vill göra en liten utbyggnad där vi förlänger huset och klämmer in tre sovrum i den nya delen. Det får
0 svar · 1,3k läst
P
Pumba: Det är väl bara att ta en spade och gräva fram punkterna, sen pratar du ju lämpligtvis med personen som är ansvarig för vägen om hur de önskar lösa problemet.
1 svar · 1,3k läst
N
Nerre: Det är ju två skilda saker det handlar om. 1. Uppfyller arbetet kravet för att vara berättigat till ROT-avdrag? 2. Har kunden ROT-utrymme för att dra av hela baloppet? 1:an är företagets ansvar, 2:an är kundens ansvar. Företaget kan ju som sagt var inte veta om du redan utnyttjat delar av ROT-avdraget eller hur stor inkomst du har.
15 svar · 11,9k läst
H
hempularen: [citat] Det primära syftet med ett vite är inte att ersätta för den skada som uppstår, det hanteras redan i konsumenttjänstlagen, utan det viktigaste syftet är att skapa ett incitament för byggfirman att göra klart. Dvs. man skall se det som en straffavgift. man kan oskså se det som ett sätt att få ersättning för kostnader som är svåra att verifiera, eller "mjuka kostnader", som
8 svar · 3,1k läst
P
PO_: Kan inte svara om det är en skröna eller ej, har kanske hänt. Jag har inte behövt gå till ledningsrätt själv, men jag känner inte till att någon gjort en fuling på det viset. Det krävs ändå rätt mycket för att våga ge sig in på någons mark och börja gräva utan tillstånd känner jag så här spontant.
26 svar · 3,3k läst
M
mlsat: Haft en snickare där som berättade vad jag skulle göra med taket så att man bara löser problemet. Bara det blir ett fungerande tak. Problemet är att säljaren bor i Skåne ngn stans och jag på gotland. Jag tar så mycket bilder som jag bara kan. Måste nästan riva av taket Nu om en vecka. Dels vill jag inte ha mögel i hemmet när jag har småbarn.och dels är jag ledig i ett par dagar
8 svar · 1,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Man får ta med i beräkningen att det ofta är små hantverksföretag man anlitar. Vore det Skanska har man oftast andra och mer omfattande avtal.
10 svar · 2,9k läst
C
cpalm: [citat] Javisst. Du kan skäligen utgå från att proffs du anlitar ska inspektera materialet på ett fackmannamässigt sätt och att de ska avråda om materialet är felaktigt. Men nu påstår ju hantverkaren att felet inte framkom förrän golvet var klart och du har då två vägar; 1. Som lekman finner du inget skäl att ifrågasätta hantverkaren och materialleverantören skall därför
12 svar · 6,5k läst
mexitegel
mexitegel: Det är nog rätt svårt att hitta någon annan ekonomisk modell än att varje ansluten fastighet ska ha samma avgift tyvärr. Men det är väldigt tråkigt att du blivit vilseledd men jag vet att det varit rörigt med bidragen. Formerna för Föräldragårdens fiberanslutning ändrades hastigt och lustigt tex.
20 svar · 2,6k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Vi har inte avtalat att ombesiktningar går på entreprenören. Min erfarenhat säger mig att det är svårt. endera part kan kräva en sk överbesiktning om någon är missnöjd. Men alla "återbesök" ligger på beställaren....om det är beställarens besiktningsman. Men jag kan ha fel....
4 svar · 842 läst
Jonatan79
Jonatan79: Spelar ingen roll bara banken anser att hennes ekonomi är tillräckligt stark.
3 svar · 1,8k läst
2
2433711: De fick komma och jobba på Lördag..de andra entreprenörer har fått boka om sina jobb. jag gav dem ok att ta andra jobb (iom att de många av dem överbokar) när vi var 1 månad försenad och skulle ringa dem när de kunde komma. Kan de inte komma får jag hitta någon som har luckor.
8 svar · 3,1k läst
Göran.W
Göran.W: Det kan aldrig bli ett dolt fel eller ens ett fel. Det är helt normalt att elen är underdimensionerad i äldre lägenheter. I bland sitter det inte mer än 6A säkringar till köket. Lätt att kolla dessutom i proppskåpet hur det ligger till så dolt kan det aldrig bli. Tycker inte ens det är något fel utan helt normalt i äldre hus.
16 svar · 8,7k läst
J
Jocke Best: [citat] Det där är ju lagen om alltings jävlighet, precis som att mjukt bröd blir hårt och hårt bröd blir mjukt med tiden. Man kanske kan måla över smutsen på en mjukfog? fäster ju iallafall...
11 svar · 2,9k läst
·
H
hempularen: Om firman har haft ett uttalat projektledaransvar/samordningsansvar i avtalet, så borde firman ha "samordnat" även din leverans. Men då skulle borde du nog ha avtalat om tider för din leverans också. Annars kan ju proj ledaren ringa dig och meddela att nu om 30 minuter måste köket finnas på plats, annars börjar det kosta stilleståndsersättning.
8 svar · 1,9k läst
H
HEM2121: [citat] Nej, det behövs inte :D Tyckte väl att att vi inte fick veta så mycket om röret. Men det är godkänt så allt är väl frid oh fröjd.
36 svar · 5,6k läst
harry73
harry73: [citat] Jag vet inte precis hur jag ska tolka TS beskrivning trottoar vid vår uppfart, men om vi tolkar det som infart och framförallt om det är asfalt, då borde man vid dimensoneringen ta hänsyn till enstaka tunga fordon. Det betyder inte att ts inte är ansvarig, men det betyder att et finns flera möjligheter: 1 bilen var mer än 30 ton, entreprenören är ansvarig, eller eventuelt
19 svar · 6,9k läst
Villa vista
Villa vista: Ang TS fråga, Vitet borde räknas från ca 23/12 till 28/2, problemet blir att få hantis att erkänna försening. Prova att kräva att vitesbelopet skall ingå i slutavräkning och dras från slutfakturan,(dvs bestrid faktura om ej vitet är avräkat) om du inte har betalt. Har du betalt då får du kämpa för pengarna.
8 svar · 7,3k läst
H
HEM2121: Kan man förlänga staketet i höjdled, då har grannen staket kvar och du har får den höjden du önskar. :cool:
16 svar · 5,6k läst
H
Henri: [citat] I alla fall Greta och Arvid, 74 år enligt Weckis inlägg nr 28.
103 svar · 39,1k läst
nino
nino: Jo jag brukar alltid kolla med kunden om det är ok att sköta mycket av kontakterna via sms och mail De flesta tycker att det är helt ok att göra så, samtidigt så har man allt på pränt om det blir missförstånd
20 svar · 15,2k läst
H
hempularen: Borde inte vara något problem, men möjligen om huset kommer väldigt nära den nya gränsen i den delen där du skall minska tomten.
3 svar · 1,5k läst
A
AndersS: [citat] Det blir som "finstilt" avtalstext i mobilen, svårt att lästa bilderna där ;)
18 svar · 5,5k läst
·
H
hempularen: Om det framgår av installationsboken att de "skall" vara med, så låter det som ett klart fel. Men troligen kan det finnas naturliga förklaringar, i stil med att man bedömer från fall till fall (dvs. energi kalkyl) om det skall behövas. Sensorerna kräver ju trots allt lite kabeldragning mellan centralen och VPn, som kan sparas in. Men om man INTE anser att begränsaren skall behövas så
12 svar · 1,5k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Exakt så är det. Det gäller bara för styrelsen att genomföra kallelser och årsstämman enligt boken. tex att Kallelsen ska vara komplett och dagordningan skall minst innehålla de grundlägande punkter som krävs för att vara giltig. Debiteringslängden ska ligga framme för påseende för stämmodeltagarna och att den är 100% grundad på förrättningsbeslutet. Info om detta är
32 svar · 8,0k läst
E
elmont: Den vägstump som du har på din åker kan du troligen "döda" hos LM. Man kan "ta bort" vägar som inte fyller någon funktion om det finns lika bra alternativ för dom som ev vill använda vägen. Troligen får du betala hela kostnaden då det är du som vill ha bort vägen och det är till din gagn.
95 svar · 38,1k läst
H
hempularen: Jag håller med, betala bara för det som kommits övverens. OM de sedan återkommer med en specifikation där ex. reskostnader tillkommer, så kan det vara en punkt för en kompromiss.
36 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.