Jag besällde en specialpanel enligt ritning från ett byggvarehus 25/3 iår. När jag skulle hämta så visade det sig vara fel så jag fick ta min kärra och åka hem (5 mil tur och retur). Veckorna gick och tillslut i början/mitten av maj fick jag meddelandet att grejjerna hade kommit men det va återigen FEL. Förra veckan va det dags igen. Jag kunde denna gång inte se något tydligt fel på högen. Däremot så va det fel antal (ej full leverans..) Lasset va redan lastat så jag åkte hem. Väl hemma såg jag att ytan va ohyvlad och jag fick åka tillbaka med allt igen...

SÅ frågan är vad jag har för rättigheter i detta fallet. Kan jag häva allt, det har ju blivit fel 3 gånger...? Om jag inte häver köpet kan jag kräva kompensation på priset med hänvisning till någon konsumentköplag???

Jag har för mig att konsumentköplagen ger dig rätt till ersättning för merkostnader relaterade till produktfelet. Men jag måste googla lite för att hitta formuleringen...

Hmm ok jag har ju rivit ut köket och har stått utan sedan i början av maj. Men jag får ja la skylla mig själv..... men det va ju trots allt med vad jag trodde va god marginal... I vilket fall som vad är en skälig ersättning? Om jag har rätt att häva köpet så borde man ju kunna kräva en rejäl rabbat eftersom det är en specialvara som ingen annan kan köpa

Enligt konsumentköplagen har du rätt att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig eller om du före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast vid en viss dag är avgörande för att du ska köpa varorna (§ 13). Samma sak gäller om du givit säljaren en specifik tilläggstid för att göra omleverans.

Du har under alla förhållanden rätt till skadestånd för den skada du lider p.g.a. säljarens dröjsmål med att avlämna beställd vara (§14) såvida inte säljaren bevisar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som säljaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder säljaren inte heller skäligen kunde ha undvikit.

Det skadestånd du har rätt till omfattar enligt 32 §:
- ersättning för utgifter (ex. bränsle och värdeminskning för transport till och från butiken),
- inkomstförlust (om du exempelvis tvingats ta ledigt en dag för att hämta varorna och inte kunnat göra det på helgen)
- prisskillnad om du häver köpet och tvingas köpa en likvärdig produkt någon annan stans till ett högre pris
- samt "annan förlust p.g.a. dröjsmålet. Här kanske skulle kunna räkna in dyrare matkostnader p.g.a. att du inte kunnat laga mat hemma.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hmm det va många paragrafer det, gillas!

Orginalfakturan ligger på 10800kr jag har hittills kört 18mil helt i onödan för att inte tala om tiden det tar. Det är ju lätt värderat til 18.5*18=333kr... är ju inte mkt att komma med... Sveda och värk däremot är ju nått som blir väldigt flummigt. Panelen är till köket och visst är det förödande att det knappt går att använda men det är ju delvis mitt ansvar att planera så jag vet inte vad som är skäligt. spontant tycker jag ju att ja ska ha 20% billigare utan tvekan.. Vem vill vara utan kök i en månad eller två för ringa 2000kr???

Det är ju oftast det som är problemet med skadestånd, om kunden räknar på den skada kunden faktiskt har drabbats av blir det inte mycket :)

Det är här säljarens goodwill-förmåga kommer in i spel. Har säljaren sagt någonting alls om kompensation hittills?

Men är inte TS bästa kort att hota med att häva köpet? Det gjorde jag nyligen på en måttbeställd diskbänk där ett hål hade borrats fel (skulle linjera med ett annat hål, men gjorde inte det). På specialbeställda produkter är det ofta ett väldigt starkt kort att dra då produkten är svår att sälja till någon annan.

I mitt fall fick begärde jag och fick prisavdrag på 2500 spänn på en diskbänk för drygt 8000.

japp är helt klart sugen på att hota :)

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Men är inte TS bästa kort att hota med att häva köpet? Det gjorde jag nyligen på en måttbeställd diskbänk där ett hål hade borrats fel (skulle linjera med ett annat hål, men gjorde inte det). På specialbeställda produkter är det ofta ett väldigt starkt kort att dra då produkten är svår att sälja till någon annan.

I mitt fall fick begärde jag och fick prisavdrag på 2500 spänn på en diskbänk för drygt 8000.
det var alltså inte så nog med att hålen skulle linjera :)

• Gilla
haavard
  • Laddar…
nino skrev:
det var alltså inte så nog med att hålen skulle linjera :)
Det påverkade inte funktionen i sig så mycket, men har man beställt något måttbeställt och varit extremt tydlig i beställningen, så räknar jag med någon form av kompensation om det blir fel. De föreslog 1000 kronor först varpå jag svarade att det kändes alldeles för snålt och begärde prisavdrag på 2500 eller en ny diskbänk med hålen på rätt ställen. Svaret kom på ett par minuter ;)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kortfattat: Vid godkända reklamationer (Som i detta fall) så har du rätt till reseersättning.

Dvs busskort, bensin, släphyra. Dock inte arbetstid.

oobum skrev:
Dock inte arbetstid.
Jo, ersättning för förlorad arbetsinkomst ersätts, men konsumenten är skyldig att försöka begränsa sin skada genom att utföra ärenden på icke-arbetstid.

Har man dock tagit en semesterdag eller liknande så kan man inte få någon ersättning för förlorad arbetsinkomst. Eftersom man skall försöka begränsa sin skada så undrar jag om man måste försöka ta en semesterdag / kompdag istället för obetald om man kan.

LäsLus skrev:
Har man dock tagit en semesterdag eller liknande så kan man inte få någon ersättning för förlorad arbetsinkomst. Eftersom man skall försöka begränsa sin skada så undrar jag om man måste försöka ta en semesterdag / kompdag istället för obetald om man kan.
Jo, du får ersättning för att du tvingas ta ut en semesterdag för att lösa din motparts avtalsbrott. Det är ju inte alla arbetsgivare som godkänner "tjänstledighet med löneavdrag" och arbetsgivaren har ju rätt att istället tvinga arbetstagaren att ta en semesterdag.

Från förarbetena till skadeståndslagen
"I överensstämmelse med hittillsvarande praxis bör man ibland också ta hänsyn till förluster som inte avser inkomster i egentlig mening, t ex förlust av semester eller av kvalifikationstid för semester. Sådan förlust bör kunna beaktas genom att skadeståndet för själva inkomstförlusten ökas. I övrigt bör emellertid förlust av fritid gottgöras inom ramen för ersättning för ideell skada. Man skall alltså i normala fall inte beakta de ekonomiska konsekvenser som skadan för med sig därför att den skadelidande inte kan utnyttja sin arbetskraft för uppgifter som ligger utanför egentligt förvärvsarbete."
"Förstörd" semester ersätts alltså men att du tvingas lägga din fritid (kvällar och helger) på att köra släpkärra ersätts inte såvida inte omständigheterna är extraordinära (exempelvis att leverantören orsakar fel med flit).

Nu har dom hört av sig igen.... och det är inte rätt för FJÄRDE gången. Kontakten jag haft är dessutom sjukskriven 2 veckor så ingen vet nått... Semestern börjar nästa vecka och jag kommer ju inte ha nån panel så jag kan renovera köket under semestern som va planerat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.