Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag vet inte riktigt varför man skulle kunna tvinga in privata vägar i gemensamhetsanläggningen bara för att exempelvis sopbilen kör där för hämtning hos den som äger vägen. Det krävs ju att de andra fastighetsägarna har betydande behov av att ha tillgång till de privata vägarna för att den frågan alls ska vara aktuell. Har de andra vägar de kan nyttja istället kommer nog inte
13 svar · 3,6k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Hur har det gått med det här?
51 svar · 9,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack Marlen. Ska göra mitt bästa för att Juridikforumet ska hålla en god ton, ha framåtskridande inlägg och utan personliga påhopp.
9 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Jag hade för många år sedan en kollega vars sambo absolut aldrig ville bli mamma. Hon berättade det när vi träffades hela familjerna (vi hade små barn då). Några månader senare hade vi båda bytt jobb, och jag råkade träffa kollegan på stan. Han berättade då att han skulle bli pappa om ett par månader. Jag blev lite förvånad pga. "Kerstin's" inställning till barn. Nja "hon
321 svar · 62,5k läst
·
K
Kungsängen2018: Vi har en fuktskada ärende hos Tre kronor som har pågått i ca 8 månader. 1- semst på återkopplingen 2- när jag ringer då blir kopplat till den ena sen sen den andra. 3- Handläggaren slutat sedan någon annan ta över och inte har fått något överlämning. 4- slutändan kontakt med någon chef på Tre kronor och jag sa att jag kommer att anlita en konsult företag som skall kolla upp
25 svar · 28,5k läst
M
m78: [citat] Nej, trådstarten handlar INTE om i vilket format kvitton skall sparas, så lås du trådstart en gång till istället.
21 svar · 8,2k läst
F
fusion: Här står lite om ledningsrätt. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/
9 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Tjaa det är inte säkert att handpenningen räcker. Firman har rätt att gå skadeslös om du häver avtalet.
1 svar · 670 läst
L
larka742: Jag har sågat ned "träd" vägkanten där jag bor. För att förbättra sikten genom en kurva, vi har barn som cyklar på vägen mm. Juridiskt...säkert inte 100% ok. Men vadå...risken att nån anmäler är liten, risken att jag skulle bli dömd för det ännu mindre, sedan till slut... risken att OM jag blir dömd OM jag förlorar, att det blir något att betala i böter är ännu mindre. Lite
23 svar · 9,6k läst
harry73
harry73: Men då pratar man london med mycke lerjord.
13 svar · 3,7k läst
B
Byggdjuret: Det går säkert att på olika sätt lyckas komma undan skatten, men jag tror att det är alldeles för mycket bök och med stor sannolikhet mygel. Just det upplägget som TS nämner är jag tyvärr övertygad om att skatteverket tänkt på. Jag tror att det kan bli svårt. Men allt beror på hur rymligt samvete man har och hur mycket man gillar att ta risker....
13 svar · 3,0k läst
M
MariPer: Tack! Alla tips är så klart välkomna. Du får gärna skicka namn på företag/pers om ok med han/henne.
2 svar · 994 läst
M
mickef: [citat] Kanske, men det där med inomhus kan vi väl gardera?
150 svar · 37,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Skadegörelse av normalgraden och stöld skulle jag säga att det rör sig om. 5 års preskription för straff, 15 år för skadestånd. Synd att ni inte tog tag i det när det var nytt eller när vittnesmålen kom. Nu är nog bevisläget lite för dåligt. Men vill ni kan ni ju alltid ställa ett krav på grannen. Håller ni kravet under ett halvt prisbasbelopp (22.500 i år) så räknas det som
5 svar · 2,5k läst
B
Byggdjuret: Denna förlikning har registrerats hos Hovrätten. Så troligtvis kommer de fram till en förlikning under den perioden de väntar på att Hovrätten ska ta upp målet. Så istället för en rättegång så ska hovrätten statsfästa eller vad det nu heter förlikningen.
7 svar · 5,1k läst
F
fredl: [citat] Ja, precis. Boende är en kostnad och ju lägre desto bättre.
246 svar · 36,6k läst
P
Pumba: Jag tycker du ska sluta hjälpa till och inte röra vägen/diket, det låter ju som att de övriga är nöjda med att ha en gratis tjänst, försvinner den tjänsten så kanske man förr eller senare kommer på andra tankar.
53 svar · 6,7k läst
H
Huruvida: [citat] Nej, visst måste man inte alltid tjäna något! Men i det här fallet var det inte fråga om en privatperson som skulle bygga sin villa på tomten bredvid utan flerbostadshus med nedgrävt garage. Hade det varit tvärtom så kanske man kunnat skippa ersättning men jag skulle ändå vilja ha ner en överenskommelse på papper om en villagranne ville göra markarbeten och spånta på min
10 svar · 2,6k läst
H
Huruvida: [citat] Vad anser du själv, hade du uppfattningen att kaminen ingick?
5 svar · 1,6k läst
N
Nerre: [citat] Och du tror att såna hot får hantverkaren att bli rädd för dig? Vem av er tror du vågar gå längst när det gäller att jävlas med den andre?
7 svar · 1,9k läst
Peter_Henry
Peter_Henry: Inte jag heller faktist, har byggt mycket själv och inte fått platsbesök av en KA i det skedet. Oftast är det innan betongen kommer som dom vill kika så att det är ok med armeringen tex. Om dom bockar i och har gjort fel så är det bättre för er än att dom inte fyller i och gjort fel, eftersom dom intygar att dom har gjort rätt så kan man säga att dom skjuter sig lite lätt i foten
3 svar · 4,4k läst
P
Anonymiserad 167288: [citat] Offerten innehåller dels extra beställningar (ej komplikationer) och dels extra fyllnadsmassor som behövs under huset. Priset på fyllnadsmassorna har vi entreprenadsavtalet så offerten visar hur många ton det blev.
2 svar · 1,1k läst
L
Liteavvarje: Du får tala med skolförvaltningen om bollspelet , och säga att dom får sätta upp ett nät som skyddar , var inte blyg utan säg till ordentligt , kommunen har ansvar för barnen och dess lekar som kan skada annans egendom Det med hyra ut en lokal är väl upp till ägaren av den , det är ju för en skolverksamhet som måste på något sätt fortgå , och är väl bra med lokal för det Så
1 svar · 604 läst
L
Liteavvarje: Kikade lite efter vad max tryck den ska tåla , hittar inget , normalt i dricksvattensammanhang är 10 bar på delar som hanterar vatten , en vanligt ring eller pumpautomat ger ca max 5 bar , en borrhålspump ger ca max 6 - 7 bar , så om tryckströmbrytaren skulle vara paj och pumpen går , så ska väl filtret klara det Och inte stupa på några bar , nu vet jag inte hur det är i dom , men o
5 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Du har givetvis rätt att reklamera, det skall vara tätt. Men din takläggare kommer i första hand att hävda att det går att få tätt med lite ytterligare handpåläggning. Skulle det vara så att plåten måste göras om, så kan takläggaren ha rätt till extra betalt, i förhållande till vad det hade kostat om det ingått från början. Vilket kan vara svårt att avgöra så här i
8 svar · 964 läst
O
Odjuret: [citat] Det skulle väl snarare innebära att kommunens beslut vinner laga kraft. Det är ett beslut som fattats. Eftersom det är ett myndighetsbeslut får man överklaga det. Om överklagan inte kommer in inom utsatt tid så vinner det laga kraft. Det är en rättighet att kunna överklaga beslut, men det är inte säkert att ens överklagande går igenom. En bygglovsansökan är ett ärende
5 svar · 1,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: Jag gärna 25 för min del! Pengarna gör sig ju bäst som en kontantinsats i ett boende tycker mamma. Men jo visst borde det vara 18.
3 svar · 838 läst
E
erimos: Tack för engagemanget. Lösningen blev ett extra villkor i villaförsäkringen.
10 svar · 1,2k läst
O
Odjuret: [citat] Näää 10000:- Det är startkostnaden, för att de svarade i telefon :) Sen går de bara utför :) Men det kan det vara värt om man står där....
120 svar · 13,9k läst
·
O
Offshore1: Efter ett möte och en hel del mail där deras regionschef tillslut fick kopplas in kom vi överens om att våra ersättningkrav på ca 80.000kr var det bästa alternativet. I detta fall var det delvis kvårstående obetalda fakturor och delvis nya planerings/ dräneringsjobb som fick utgöra ersättningen. Vi slapp alltså koppla in jurister i detta fall. Men det var inte lätt och trägen
66 svar · 21,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.