Hej!
Jag är igång med ett utbygge av mitt hus.
När jag samtalade med en av grannarna så visar det sig att de har sin färskvattenledning nedgrävd tvärs över min tomt.
Det är inget problem i sig. Men, om det under mitt bygge visar sig att ledningen behöver flyttas eller att den skulle gå av eller nånting.
Vem är ansvarig för de extra kostnaderna?

Detta är inget detaljplanerat område och en eventuell överenskommelse angående vattenledningen måste ha skett med tidigare ägare av mitt hus.
 
Finns det något servitut?
 
harry73
Om det inte finns servitut och om du inte visste om ledningen när du köpte huset gäller eventuellt avtal inte mot dig, men kan fortfarande gälla mot din säljare (som då kan bli skadeståndsskyldig)

Den enkla lösningen är att be din markentreprenör att flytta ledningen om den ligger i vägen och debitera grannen för extrakostnaderna (som borde vara låga om entreprenören är på plats)
Eventuellt går det att mäta in ledningen i förväg. Kan vara värd ett försök. Fråga VA-bolaget hur man gör.
 
harry73 harry73 skrev:
Om det inte finns servitut och om du inte visste om ledningen när du köpte huset gäller eventuellt avtal inte mot dig, men kan fortfarande gälla mot din säljare (som då kan bli skadeståndsskyldig)

Den enkla lösningen är att be din markentreprenör att flytta ledningen om den ligger i vägen och debitera grannen för extrakostnaderna (som borde vara låga om entreprenören är på plats)
Eventuellt går det att mäta in ledningen i förväg. Kan vara värd ett försök. Fråga VA-bolaget hur man gör.
Grannen säger att det ska finnas ett servitut och ska leta bland papperna.
men jag har inte något papper på det och har inte blivit informerad vid köp.
Jag har sökt via ledningskollen och de säger att endast min egna vattenledning ska finnas på tomten...
 
Logga in på 'Min fastighet' på lantmäteriets hemsida så ska du hitta alla servitut som finns registrerade.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det är inte alltid det syns där. Man kan behöva titta i gamla avstyckningshandlingar.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Men OM ledningen skulle ligga ivägen, så är det ju ingen speciellt stor kostnad att flytta den några meter.
 
En ledning är sannolikt inte så gammal att den inte finns med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
En ledning är sannolikt inte så gammal att den inte finns med.
Hur menar du då? Jag äger ett hus med servitut på vattenledning över grannes tomt. Det servitutet skapades 1980 och finns inte inskrivet på fastigheten trots att dokumenten finns hos LM.

MVH
Stickan
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Okej, där ser man.
 
På vem ligger ansvaret att bevisa servitut? D v s vem är ansvarig för att ta arbetet med att gräva fram servitutet?
 
Bart Bart skrev:
På vem ligger ansvaret att bevisa servitut? D v s vem är ansvarig för att ta arbetet med att gräva fram servitutet?
Det är ju en oväsentlig fråga, finns det servitut faller ansvaret på fastighetsägaren där servitutet ligger.

Genom att ”slarva bort” papper kan ju inte ansvaret försvinna...
 
Hemmakatten
Nja, det finns ju avtalsservitut som inte är registrerade hos LM. Dessa servitut är naturligtvis viktigast för den härskande fastigheten att hålla reda på.
 
G gimmok skrev:
Det är ju en oväsentlig fråga, finns det servitut faller ansvaret på fastighetsägaren där servitutet ligger.

Genom att ”slarva bort” papper kan ju inte ansvaret försvinna...
Om min granne hävdar ett servitut och jag inte kan se det vid en första sökning i enkelt tillgängligt register får väl grannen bevisa sina rättigheter? Eller så har grannen inga rättigheter. Så jag anser att frågan är högst väsentlig.
 
Bart Bart skrev:
Om min granne hävdar ett servitut och jag inte kan se det vid en första sökning i enkelt tillgängligt register får väl grannen bevisa sina rättigheter? Eller så har grannen inga rättigheter. Så jag anser att frågan är högst väsentlig.
Det kan ju ligga i ditt eget intresse att känna till om du belastas av servitut. Så du inte bygger ett nytt garage över en ledning som du blir tvungen att riva sedan när det ska grävas där för underhåll senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.