12 081 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Granne har vattenledning på min tomt
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är igång med ett utbygge av mitt hus.
När jag samtalade med en av grannarna så visar det sig att de har sin färskvattenledning nedgrävd tvärs över min tomt.
Det är inget problem i sig. Men, om det under mitt bygge visar sig att ledningen behöver flyttas eller att den skulle gå av eller nånting.
Vem är ansvarig för de extra kostnaderna?
Detta är inget detaljplanerat område och en eventuell överenskommelse angående vattenledningen måste ha skett med tidigare ägare av mitt hus.
Jag är igång med ett utbygge av mitt hus.
När jag samtalade med en av grannarna så visar det sig att de har sin färskvattenledning nedgrävd tvärs över min tomt.
Det är inget problem i sig. Men, om det under mitt bygge visar sig att ledningen behöver flyttas eller att den skulle gå av eller nånting.
Vem är ansvarig för de extra kostnaderna?
Detta är inget detaljplanerat område och en eventuell överenskommelse angående vattenledningen måste ha skett med tidigare ägare av mitt hus.
Finns det något servitut?
Om det inte finns servitut och om du inte visste om ledningen när du köpte huset gäller eventuellt avtal inte mot dig, men kan fortfarande gälla mot din säljare (som då kan bli skadeståndsskyldig)
Den enkla lösningen är att be din markentreprenör att flytta ledningen om den ligger i vägen och debitera grannen för extrakostnaderna (som borde vara låga om entreprenören är på plats)
Eventuellt går det att mäta in ledningen i förväg. Kan vara värd ett försök. Fråga VA-bolaget hur man gör.
Den enkla lösningen är att be din markentreprenör att flytta ledningen om den ligger i vägen och debitera grannen för extrakostnaderna (som borde vara låga om entreprenören är på plats)
Eventuellt går det att mäta in ledningen i förväg. Kan vara värd ett försök. Fråga VA-bolaget hur man gör.
Grannen säger att det ska finnas ett servitut och ska leta bland papperna.harry73 skrev:
Om det inte finns servitut och om du inte visste om ledningen när du köpte huset gäller eventuellt avtal inte mot dig, men kan fortfarande gälla mot din säljare (som då kan bli skadeståndsskyldig)
Den enkla lösningen är att be din markentreprenör att flytta ledningen om den ligger i vägen och debitera grannen för extrakostnaderna (som borde vara låga om entreprenören är på plats)
Eventuellt går det att mäta in ledningen i förväg. Kan vara värd ett försök. Fråga VA-bolaget hur man gör.
men jag har inte något papper på det och har inte blivit informerad vid köp.
Jag har sökt via ledningskollen och de säger att endast min egna vattenledning ska finnas på tomten...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är inte alltid det syns där. Man kan behöva titta i gamla avstyckningshandlingar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men OM ledningen skulle ligga ivägen, så är det ju ingen speciellt stor kostnad att flytta den några meter.
En ledning är sannolikt inte så gammal att den inte finns med.
Okej, där ser man.
Det är ju en oväsentlig fråga, finns det servitut faller ansvaret på fastighetsägaren där servitutet ligger.Bart skrev:
Genom att ”slarva bort” papper kan ju inte ansvaret försvinna...
Om min granne hävdar ett servitut och jag inte kan se det vid en första sökning i enkelt tillgängligt register får väl grannen bevisa sina rättigheter? Eller så har grannen inga rättigheter. Så jag anser att frågan är högst väsentlig.G gimmok skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det kan ju ligga i ditt eget intresse att känna till om du belastas av servitut. Så du inte bygger ett nytt garage över en ledning som du blir tvungen att riva sedan när det ska grävas där för underhåll senare.Bart skrev:
