Om det inte redan är gjort kan det ju vara bra att begära skilsmässa snarast möjligt. Då fås ett datum som ni måste förhålla er till vad det gäller det ekonomiska. Efter det datumet så ska var och en i möjligaste mån klara sina egna kostnader och dela på de gemensamma tills bodelning är klar. Att hon flyttar ifrån fastigheten gör alltså inte automatiskt att du måste bära kostnaderna själv.

Sedan om hon slagit i en spik eller inte spelar ingen roll under förutsättning att ni varit gifta utan enskild egendom. Man får väl anta att hon bidragit på annat sätt. Lagat mat, uppfostrat barn, värmt din säng...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Om det inte redan är gjort kan det ju vara bra att begära skilsmässa snarast möjligt. Då fås ett datum som ni måste förhålla er till vad det gäller det ekonomiska. Efter det datumet så ska var och en i möjligaste mån klara sina egna kostnader och dela på de gemensamma tills bodelning är klar. Att hon flyttar ifrån fastigheten gör alltså inte automatiskt att du måste bära kostnaderna själv.

Sedan om hon slagit i en spik eller inte spelar ingen roll under förutsättning att ni varit gifta utan enskild egendom. Man får väl anta att hon bidragit på annat sätt. Lagat mat, uppfostrat barn, värmt din säng...
Det jag vill veta om hon kommer undan om jag väntar 6 månader som hon vill .om hon har spart massa utan att jag vet av det . Hon har en väl betald jobb .
 
Att vänta 6 månader kan bero på flera saker. Jag har för mig att det finns ett snabbspår för skilsmässa om man kan bevisa att man bott isär under viss tid. Annars måste man blanda in betänketid, så att själva processen tar längre tid. Har dock väldigt dålig koll på detaljerna. Men det kan vara ett skäl för att vara särbo en viss tid.

Annars kan det givetvis vara som du misstänker, att hon vill ha tid för att gömma undan tillgångar.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Har man barn under 16 år eller inte är överens så finns det en obligatorisk betänketid på 6 månader. När den har löpt ut måste man (någon av parterna) bekräfta skilsmässan skriftligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vänta inte om du ändå räknar med att ni kommer skiljas. Alla era tillgångar kommer att delas mellan er när ni skiljer er, men ju längre förberedelsetid man har desto lättare för en skrupellös part att gömma tillgångar genom att ha dem i kontanter eller skriva över dem till någon annan. Det är förstås inte lagligt med sådana bulvanlösningar, men möjligt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Om det inte redan är gjort kan det ju vara bra att begära skilsmässa snarast möjligt. Då fås ett datum som ni måste förhålla er till vad det gäller det ekonomiska. Efter det datumet så ska var och en i möjligaste mån klara sina egna kostnader och dela på de gemensamma tills bodelning är klar. Att hon flyttar ifrån fastigheten gör alltså inte automatiskt att du måste bära kostnaderna själv.

Sedan om hon slagit i en spik eller inte spelar ingen roll under förutsättning att ni varit gifta utan enskild egendom. Man får väl anta att hon bidragit på annat sätt. Lagat mat, uppfostrat barn, värmt din säng...
Hon är aldrig hemma efter när barnet flytta utomlads . Laga mat fick jag göra värmt min säng .
 
P P19pekka skrev:
Hon är aldrig hemma efter när barnet flytta utomlads . Laga mat fick jag göra värmt min säng .
Har du inte haft någon nytta och glädje av henne menar du? Då borde ni ha skilt er för länge sedan...

Det är olagligt att flytta undan pengar innan en skilsmässa. Dock kan det vara svårt att återvinna sådant som har flyttats på tveksamt sätt. Men du kan ju alltid begära bodelning inom äktenskapet om ni inte vill skicka in skilsmässohandlingar.
 
ylven ylven skrev:
Om det inte redan är gjort kan det ju vara bra att begära skilsmässa snarast möjligt. Då fås ett datum som ni måste förhålla er till vad det gäller det ekonomiska. Efter det datumet så ska var och en i möjligaste mån klara sina egna kostnader och dela på de gemensamma tills bodelning är klar. Att hon flyttar ifrån fastigheten gör alltså inte automatiskt att du måste bära kostnaderna själv.

Sedan om hon slagit i en spik eller inte spelar ingen roll under förutsättning att ni varit gifta utan enskild egendom. Man får väl anta att hon bidragit på annat sätt. Lagat mat, uppfostrat barn, värmt din säng...
Jag har trota att allt va nästan som vanligt. så. Fick höra av henne att hon väntat på lägenheten i 5 år samma dag när hon fick den spydde hon galla på mig . Helt oväntat.
 
Staffans2000
La donna è mobile
Qual piuma al vento,
muta d'accento
e di pensiero.

Denna "sanning" totade Verdi ihop redan 1851. Inget nytt under solen alltså.
Skilj dig, och rädda det som räddas kan.

 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.