11 625 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Servitut för väg, underhåll och snöröjning?
Kan man inte anta att de sista 30m närmast allmänna vägen fanns där redan innan avstyckningen skedde?
I så fall, är det inte så att även om man har rätt att använda vägen, man är ansvarig för åsamkade skador?
I så fall, är det inte så att även om man har rätt att använda vägen, man är ansvarig för åsamkade skador?
Rent krasst, om man köper en fastighet med servitut och sedan nyttjar den gemensamma delen av vägen för byggtransport så skulle jag ta på mig ansvaret att åtgärda ev. vägskador som jag orsakat.
Jag skulle kontaktat grannen, informerat om kommande transporter och dokumenterat vägen.
Blir vägen i bättre skick efter ev. åtgärd så är det väl positivt för båda parter.
Ev. kostnad för vägåtgärd får man ta med i sin bygg budget.
Jag skulle kontaktat grannen, informerat om kommande transporter och dokumenterat vägen.
Blir vägen i bättre skick efter ev. åtgärd så är det väl positivt för båda parter.
Ev. kostnad för vägåtgärd får man ta med i sin bygg budget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Känns som om juridiken är rätt enkel, det är ditt ansvar att hålla vägen efter grannens hus i farbart skick, och du har också rätt att vidta de åtgärder som krävs för det. Men allt det är för din egen skull, det finns ingen annan som kan ställa krav på dig att göra det. Och på den gemensamma vägsträckan har du rätt att göra samma sak, men det har även grannen. Bäst är förstås om ni kan komma överens om vägunderhållet.
Lite praktiska tips: Om ni ska bo där permanent är det nog läge att se till att vägen är ordentligt byggd. Med det menar jag att matjord är bortgrävd och ersatt med stenkross i lämpliga dimensioner. Detsamma om ni ska ha mycket byggtrafik, se till att det är en riktig väg. Ska ni däremot bara köra personbil där någon enstaka gång kan det väl räcka med att lägga på lite grus oavsett vad som ligger därunder, men det gruset kommer snart ätas upp av eventuell matjord. Bättre att göra det ordentligt. 5-600 kr per meter kan ni nog räkna med att nyanläggning av väg skulle kosta, så räkna med 100.000 kr om det inte finns någon väg idag.
Att det växer gräs på vägen är dock inte detsamma som att den inte är ordentligt byggd. Sätt en spade i marken så märker du snabbt om det är matjord eller packat grus några cm ner.
Lite praktiska tips: Om ni ska bo där permanent är det nog läge att se till att vägen är ordentligt byggd. Med det menar jag att matjord är bortgrävd och ersatt med stenkross i lämpliga dimensioner. Detsamma om ni ska ha mycket byggtrafik, se till att det är en riktig väg. Ska ni däremot bara köra personbil där någon enstaka gång kan det väl räcka med att lägga på lite grus oavsett vad som ligger därunder, men det gruset kommer snart ätas upp av eventuell matjord. Bättre att göra det ordentligt. 5-600 kr per meter kan ni nog räkna med att nyanläggning av väg skulle kosta, så räkna med 100.000 kr om det inte finns någon väg idag.
Att det växer gräs på vägen är dock inte detsamma som att den inte är ordentligt byggd. Sätt en spade i marken så märker du snabbt om det är matjord eller packat grus några cm ner.
Klicka här för att svara