Juridik
kindvall: Håller med om att det kan vara lämpligast att motionera om utredning av fördelar med fönsterbyte. Styrelsen kommer ju lämpligen att lämna sin rekommendation av bifall eller avslag i stämmohandlingarna. Det är ju möjligt att de redan gjort en sån utredning och isåfall redovisar resultatet av den som stöd för sina fönsterbyten, med rekommendation om avslag på motionen. Eller så gör
Byggdjuret: [citat] Vill man vara lite mer gnällig så tolkar jag det som att han tackar nej till flytten bara de inte ändrar parkeringsreglerna. En i artikeln anonym anställd skulle alltså att ha godkänt detta? Hade den anställda mandat att fatta beslut trafikregler? Sen kan vi se problemet kanske lite mer neutralt. Det finns ett muntligt avtal med en icke namngiven anställd på kommunen. Avtalets
findus42: Beställaren har starkare ställning än hantverkaren i alla tvister som kan följa av en entrprenad. Hantverkaren måste bevisa att det finns en bestälning. Sådant som beställaren kan ha antagit att det ingår får entrprenören inte betalt för. Det är allmänna regler som gäller oavsett om ett avtal finns eller ej. Beställare utan samvete, med nerver som klarar förtäckta hot om
Yrrol: Gäller åkermark som brukas. Där dom grävt på olika sätt och lagt fiberstam. Muntligt lovad, före och efter, av föreningen att en kopplingsbrunn skulle bli nedgrävd på åker och icke hinder för jordbruk. Troligen även skriftligt i mail men när jag gick över till fiber så låstes mina gamla mailkonton. Gått över ett år sedan slutfört byggprojekt. Grävfirma sa att föreningen
Byggdjuret: [citat] Själv är jag allergisk mot att gå på säljaren för att försöka tvinga honom att betala. Jag får stora utslag på ögonen :) Jag gillar inte alls dessa råd. Tycker att det är ett otyg. Dock vet jag att många kommer skriva precis tvärtemot mig, alla dessa kommer naturligtvis ha fel;) *ironi*
hempularen: Nu gäller tråden tappvatten, men hur är det med avloppet. Går det också via samfälligheten? Det är värt rätt mycket att slippa fixa med en egen avloppsanläggning. Det kan också vara så att samfälligheten inte får neka anslutning, kolla med lantmäteriet.
Anna_H: [citat] Båda är alltså badrum. för toalett behöver tätskiktet bara gå upp 5 centimeter och det behöver inte finnas golvavlopp tex. Men eftersom det är dusch också så är det badrum. Undantag kan göras genom att ställa in duschkabin så att vatten inte kommer på väggar och golv utan leds direkt till avloppet.
useless: Man får visst ta emot brev om man har restriktioner. Om åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen av brottet hindras om klienten har kontakt med omvärlden kan restriktioner vara nödvändiga. Det kan innebära att: Brev till och från den häktade granskas av åklagaren
hempularen: Det är ju då en försening. Du har rätt till ersättning för verifierade kostnader. pga förseningen, även om du saknar vite i kontraktet. Eftersom du inte får flytta in i huset (det bör inte gå att få godkänds slutbes. om avlopp saknas) så är det väl fråga om kostnader för dubbel bostättning osv.
Tord_Lj: Kontakta en fastighetsjurist för genomgång ett par timmar. Se upp med hävd... jag har problem med grann-grannar som har div rör på min mark sedan långt tillbaka. Inga servitut, dokument el liknande. Egenmäktigt förfarande från min sida har varit nära.
Tornhill 2: Självklart att någon annan skall betala det jag förstört.
Stefan1972: nu har jag inte läst hela tråden men alla fall är inte statiska. En del verkar tro att en besiktning är 100% och skyddar en i allt. Visst kan man få rätt i en sån här sak men det känns lite som att man köper advokathjälp för 5miljoner i ett mål där man kan få 10tusen i ersättning om man får rätt. Ibland och särskilt när det gäller hus får man liksom se det för vad det är.
hempularen: Fast bör man kanske blanda in monteringsanvisningar från rörtillverkaren. Jag är övertygad om att deras anvisningar föreskriver skydd mot inträngande lerpartiklar. Och blandar man in konsumenttjänstlagen så har ju entreprenören åtagit sig att utföra en dränering, inte bara att förlägga dräneringsrör. Därmed skall funktionen dränering utföras fackmannamässigt. Det kan inte
Niklas Lindén: [citat] Hej, det innebär att du behöver bygglov för att inreda en bostd i ett sedan tidigare komplementbostadshus, typ attefall.
Ethel88: Tackar för svaren Det känns tryggare nu när jag vet vad som gäller :)
Räknenisse: [citat] Då är sakägare dels den ekonomiska föreningen som ägare till den aktuella fastigheten, dels ägarna till de fastigheter som har servitut som berörs (ifall dessa också exproprieras) Ek.för. får ersättning för vad som tas ifrån dem. (ägandet till del av eller hela fastigheten) Servitutshavarna får ersättning för vad som tas ifrån dem (=båtplatsen) Om servituten kan
Lars Melin: [citat] Nja, tycker också att det är bra som det är idag. Säljer du ett hus efter låt säga fem år och köparen hittar dolda fel som du inte visste om får ju du i din tur ta upp det med den du köpte huset av.
jocke31: Bara för ordningens skull: en borgenär är en fordringsägare och en borgensman är någon som går i borgen för någon avseende ett ekonomiskt åtagande. Det är alltså inte samma sak.
elpaco: [citat] Japp det är socialistiska varianten. Så kör vi med, fast med den praktiska ändringen att alla gemensamma kostnader går på gemensamt fakturakort med kickback. På så sätt får man även återbäring på ett antal tusen. Vänder man på det så betyder detta sätt att oavsett inkomstskillnad så får bägge lika mycket kvar att spendera privat.
Yrrol: Har en extra villa som folk ofta frågar om att få bo i. Mycket riktigt vill all bo gratis mot lite eget fixande. Helst att jag dessutom står för materialet. Funderar på renoverat det lite lätt och hyrt ut under kallhyra. - Vilket iofs avråddes i era samtal 2015. Gjorde den 3% av marknadsvärdet beräkningen vilket blev föga imponerande - Hur är det med skatter och så idag? Ifall man
tommib: Välkommen till forumet! Om det bara rör sig om varmvattenberedaren, som är från 70-talet, skulle jag säga att det inte är värt att driva det oavsett om det mot förmodan skulle kunna vara ett dolt fel. Ersättningen för ett sådant är bara skillnaden mellan det du betalade och det du skulle betalat om felet varit känt. En VVB från 70-talet är värd ca 0 kr, så ersättningen blir
Räknenisse: [citat] Logiskt sett så tänker jag den inte ska avvika på något anmärkningsvärt sätt från panelen på de övriga väggarna så det ser märkligt ut, och att den funktionsmässigt ska hålla likartad nivå. Man kanske får jämföra både med grannens egna väggar och de du river bort som ska ersättas här. Är hans del lika gammal och i samma skick så skulle jag säga begagnad panel
hempularen: [citat] Jo, men det är inte dte som kan vara problemet. Om ex. föreningens avloppsrör läcker, eller grannens diskmaskin läcker, så att det blir skador inne hos dig. Då är skadorna i din lägenhet ditt problem oavsett att du inte på något sätt vållat skadan. Kostnaden hamnar bara på den vållande parten om den parten varit oaktsam eller vårdslös. Men just tappvattenledningar är ett
JBa: Hur gick det med det knarrande Tarkettgolvet och åtgärden att limma befintligt golv? Själv står jag mot JM som levererat Tarkettgolv som knarrar i alla rum i hela huset. De erbjuder samma lösning men jag är sådär intresserad av lösningen.
Byggdjuret: [citat] Fundera nu på att slänga in en duschkabin så behöver du inte oroa dig. Eller ett badkar.
Nötegårdsgubben: [citat] Men vad menar du med det egentligen, i TS fall och ur ekonomisk synvinkel? Jag menar att överenskomna UE får faktureras med det elektrikern (i det aktuella fallet) kostar entreprenören +15 %. Finns det inte en sådan överenskommelse är det priset man kommit överens med kunden om för sitt eget arbete som gäller. Bara för att man inte kan/vill/har tid att göra något själv kan
miks62gbg: [citat] Ok då faller båda alternativen eftersom partnern aldrig skulle skriva under ett medgivande med lagfartsansökan med ett för lågt slutpris. Eftersom jag med största sannolikhet är "körd" i partnerns hemland så är jag även "körd" här i Sverige eftersom jag trots rotande hos myndigheter i partnerns hemland ändå inte lyckats hitta några kvarvarande tillgångar, jag skulle tro