38 349 läst ·
69 svar
38k läst
69 svar
Plantera häck i (över) tomtgräns på pin kiv...
När jag gjort klart markarbetena på min sida (skalat rent stenen från jord etc.) syntes det som sagt mycket tydligt att den stackars häckbiten nästan står på hälleberget. Under den långa torkan som slutade för några veckor sedan har grannarna vattnat den frenetiskt flera gånger om dagen. Men det skulle komma mer att förvånas över.....
När jag stod och målade den nya garagegaveln härom veckan, såg jag att tanten "spanade". Sådant brukar vara misstänkt, för hon är annars folkskygg, syns sällan själv ute och talar bara med oss när hennes make är med, och då hon uttrycker sitt missnöje över oss.
Mycket riktigt, rätt vad det är dyker både Herr och Fru Fisförnäm upp och börjar föreläsningen. Jag fick veta att jag minsann skulle se till att ta reda på var tomtgränsen går innan jag gräver upp vår gamla gemensamma spireahäck i tomtgränsen. Va ?!? Jag fattade ingenting. "Jo, du skall ju lägga plattor där istället". Nu fattade jag ännu mindre.
Visst hade jag köpt lite gångplattor som sedan någon månad låg i en stapel på min gräsmatta, men de skulle ju läggas utefter den nya garagesockeln sedan - på samma sätt och likadana som redan låg runt resten av huset. Men plattorna hade det äldre paret sett, och spekulationerna var sedan i full gång.
Vi har några meter av tomtgränsen som aldrig någonsin haft någon häckplantering. Tidigare ägarna till nämnda grannars hus hade nämligen sitt potatisland där i ena änden. Gnällparet har bott här i snart 10 år, och hade tydligen nu fått för sig att häcken saknades därför att jag just grävt upp den. Och skulle lägga plattor där, dvs de skulle då hamna några cm in på deras tomt. Huvaligen, det måste stoppas !!
Det positiva var väl att de ganska snabbt fattade att de gjort bort sig. Fullständigt. Dock ingen ursäkt eller så, bara lite trevande att "man funderar ju, så vi tänkte fråga". Intressant sätt att börja en "fråga" med en utskällning....
Hursomhelst nämnde de samtidigt att de tänkte flytta in den i tråden nämnda häcken ytterligare en bit in på sin tomt. Nu hade de säkert hunnit glömma att det var just en ordentlig inflyttning som vi föreslog redan från början. Tänkte påminna dem om det, men jag kunde hålla mig.
Fast på något sätt är det nog vårt fel i alla fall att de gjort bort sig, för tanten har slutat heja på oss. Igen. Och ena sonen höll nyligen på att demonstrativt preja mig vid en utfart i kvarteret med sin tuffa BMW (jo, sönerna är snart närmre 40 men fortfarande inte torra bakom öronen....).
Köp alltså inga gångplattor och stapla på Din gräsmatta....;-).
När jag stod och målade den nya garagegaveln härom veckan, såg jag att tanten "spanade". Sådant brukar vara misstänkt, för hon är annars folkskygg, syns sällan själv ute och talar bara med oss när hennes make är med, och då hon uttrycker sitt missnöje över oss.
Mycket riktigt, rätt vad det är dyker både Herr och Fru Fisförnäm upp och börjar föreläsningen. Jag fick veta att jag minsann skulle se till att ta reda på var tomtgränsen går innan jag gräver upp vår gamla gemensamma spireahäck i tomtgränsen. Va ?!? Jag fattade ingenting. "Jo, du skall ju lägga plattor där istället". Nu fattade jag ännu mindre.
Visst hade jag köpt lite gångplattor som sedan någon månad låg i en stapel på min gräsmatta, men de skulle ju läggas utefter den nya garagesockeln sedan - på samma sätt och likadana som redan låg runt resten av huset. Men plattorna hade det äldre paret sett, och spekulationerna var sedan i full gång.
Vi har några meter av tomtgränsen som aldrig någonsin haft någon häckplantering. Tidigare ägarna till nämnda grannars hus hade nämligen sitt potatisland där i ena änden. Gnällparet har bott här i snart 10 år, och hade tydligen nu fått för sig att häcken saknades därför att jag just grävt upp den. Och skulle lägga plattor där, dvs de skulle då hamna några cm in på deras tomt. Huvaligen, det måste stoppas !!
Det positiva var väl att de ganska snabbt fattade att de gjort bort sig. Fullständigt. Dock ingen ursäkt eller så, bara lite trevande att "man funderar ju, så vi tänkte fråga". Intressant sätt att börja en "fråga" med en utskällning....
Hursomhelst nämnde de samtidigt att de tänkte flytta in den i tråden nämnda häcken ytterligare en bit in på sin tomt. Nu hade de säkert hunnit glömma att det var just en ordentlig inflyttning som vi föreslog redan från början. Tänkte påminna dem om det, men jag kunde hålla mig.
Fast på något sätt är det nog vårt fel i alla fall att de gjort bort sig, för tanten har slutat heja på oss. Igen. Och ena sonen höll nyligen på att demonstrativt preja mig vid en utfart i kvarteret med sin tuffa BMW (jo, sönerna är snart närmre 40 men fortfarande inte torra bakom öronen....).
Köp alltså inga gångplattor och stapla på Din gräsmatta....;-).
Jobbiga grannar! Imponerande att du orkar hålla dig så lugn...
Redigerat:
*ler lite* Kan säga att mina fd grannar var i samma ålder som trådskaparens och hade inte riktigt alla hästar hemma, milt sagt.
Vid ett tillfälle så blev jag utskälld för att jag inte hade krattat upp löv på min tomt utan de hade blåst in till henne. Hennes förklaring var att så gör man på landet.
Min vän och granne fick ett formligt utbrott över hennes idioti kring om något var en grindstolpe eller gränsstolpe.
Vad som skedde då jag och min förra sambo besiktigade hennes hus och sen inte ville köpa det är en historia för sig. En snickare med några år i branschen och sen en besiktningsman som anlitas av länsförsäkringar måste ju ha fel. Det blev en mycket kort brevväxling med krav på att åtgärda två brädor på vinden som gått sönder och krav på kaffebröd. hon hade ju bara fått en slät kopp då hon var inne hos oss *S*
Tilläggas skall kanske att hon bodde ihop med sin bror, han hälsade glatt men hon hytte mest med räfsan åt mig.
Nåja, de sålde huset i alla fall och de som köpte det hade lite småstruligt, kärringen fick nämligen för sig efter ett tag att hon inte alls ville sälja till dem. Jättesmart när kontrakt och allt är skrivet. Lika smart som att knalla in på tomten då de nya flyttat in och börja hämta saker som egentligen inte skulle följt med köpet.
/Kent
Vid ett tillfälle så blev jag utskälld för att jag inte hade krattat upp löv på min tomt utan de hade blåst in till henne. Hennes förklaring var att så gör man på landet.
Min vän och granne fick ett formligt utbrott över hennes idioti kring om något var en grindstolpe eller gränsstolpe.
Vad som skedde då jag och min förra sambo besiktigade hennes hus och sen inte ville köpa det är en historia för sig. En snickare med några år i branschen och sen en besiktningsman som anlitas av länsförsäkringar måste ju ha fel. Det blev en mycket kort brevväxling med krav på att åtgärda två brädor på vinden som gått sönder och krav på kaffebröd. hon hade ju bara fått en slät kopp då hon var inne hos oss *S*
Tilläggas skall kanske att hon bodde ihop med sin bror, han hälsade glatt men hon hytte mest med räfsan åt mig.
Nåja, de sålde huset i alla fall och de som köpte det hade lite småstruligt, kärringen fick nämligen för sig efter ett tag att hon inte alls ville sälja till dem. Jättesmart när kontrakt och allt är skrivet. Lika smart som att knalla in på tomten då de nya flyttat in och börja hämta saker som egentligen inte skulle följt med köpet.
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden