976 läst ·
5 svar
976 läst
5 svar
Address registrerad på vår mark?
Jag har lite huvudbryderier.
Vi har köpt en fastighet av våra föräldrar med address 2, granne är ett hus , med address 1.
Nu fick jag en förfrågan om fiber till address 3 , som jag inte visste att den fanns.
Address 2 är en familjegård där det står flera byggnader där allt inte är juridiskt avskilt
och jag misstänker att andra skapat en address på vår fastighet.
Hur kan jag ta reda på när address 3 är skapad?
Vi har köpt en fastighet av våra föräldrar med address 2, granne är ett hus , med address 1.
Nu fick jag en förfrågan om fiber till address 3 , som jag inte visste att den fanns.
Address 2 är en familjegård där det står flera byggnader där allt inte är juridiskt avskilt
och jag misstänker att andra skapat en address på vår fastighet.
Hur kan jag ta reda på när address 3 är skapad?
Spontan tanke är nog att kontakta Lantmäteriet?
Vild chansning, dock
Vild chansning, dock
Du kan utan vidare ha flera adresser på en fastighet. Typexempel är en bostadsrättsförening.
Lantmäteriet sköter de officiella adresserna, de sk belägenhetsadresserna. Sedan kan det finnas mer eller mindre officiella postadresser. Eftersom postadresser tenderar att ändras över tid (särskilt på landet) kan det finnas äldre obsoleta postadresser till samma plats. Normalt går posten fram ändå, den lokala brevbäraren vet vad som avses.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Varje bostadshus ska ha en officiell belägenhetsadress (eller är det kanske varje ingång, om det är flera bostäder i samma byggnad?) På gårdar med fler hus kan det finns er hellre nummer påbyggnader som är lite oklart om de är/har varit/kan bli bebodda (drängstugor, bagarstugor, undantagsstugor osv.) Attefallshusen är också exempel på när du behöver en till adress på samma fastighet.
Det är kommunen som bestämmer belägenhetsadressen. (och sedan registrerar in den i adressdelen av Lantmäteriets fastighetsregister)
Det har absolut ingen betydelse om du har adresser på fler hus än du tycker behövs. Man satte hellre ut för många än för få, för att slippa komplettera i nummerserierna i efterhand.
Det är belägenhetsadressen man folkbokförs på. Ger mycket mer exakt info t.ex. när räddningstjänsten behöver evakuera mot tidigare när det var fastighetsbeteckningen (om det är annat än små villatomter).
Det är kommunen som bestämmer belägenhetsadressen. (och sedan registrerar in den i adressdelen av Lantmäteriets fastighetsregister)
Det har absolut ingen betydelse om du har adresser på fler hus än du tycker behövs. Man satte hellre ut för många än för få, för att slippa komplettera i nummerserierna i efterhand.
Det är belägenhetsadressen man folkbokförs på. Ger mycket mer exakt info t.ex. när räddningstjänsten behöver evakuera mot tidigare när det var fastighetsbeteckningen (om det är annat än små villatomter).
Klicka här för att svara