Jag förstår inte varför människor inte kan börja med att läsa gällande regler när de ska gör något. Äktenskapsbalken 9 Kap ger svaren "Är makarna ense, får de efter skriftlig anmälan till Skatteverket fördela sin egendom genom bodelning under äktenskapet utan att något mål om äktenskapsskillnad pågår. Anmälan ska registreras av Skatteverket. Lag (2011:891)." Således bara att göra det nu och så är de av med frågan.

• Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
A
Oj Det här låter som ett recept på katastrof!

Jag förstår inte heller upplägget, om det verkligen är för barnens skull eller för pappans skull som han ska få behålla huset osv.

Tänk på att om barnen bor kvar hos sin pappa på den adress de bodde som gifta så är det pappan som blir huvudförälder sk boförälder och mamman som blir sk umgängesförälder. Det betyder att alla myndighetsbrev går till pappan, det är mamman som ska stå för kostnaderna för resorna mellan föräldrarna mm. Det behöver inte betyda något alls så länge man är sams men om den ena behöver flytta eller när det kommer styvföräldrar och halvsyskon kan det bli hur tokigt som helst.

Nu skriver du inte hur gamla eller hur många barnen är men jag vill absolut ge dig rådet att inte behålla huset utan att bägge föräldrarna startar på "ny kula". Det blir lättare för barnen att förstå att föräldrarna verkligen har skilt sig (och inte gå och hoppas på en återförening). Det kommer göra att barnen accepterar sin pappas nya partner när den dagen väl kommer. Kommer bara vara jobbigt att pappas nya tar över i det hem föräldrarna en gång hade gemensamt.

Mitt råd är alltså absolut att sälja huset och att bägge börjar om på nytt i närheten av varandra och i närheten av den skola barnen går i nu.

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
S
Eftersom det är så uppenbart att det visst är du som vill ha hjälp, och av vad det verkar så vill du ha hjälp att blåsa din man.

Sälj huset nu, du får skuld till honom, det är risken man tar när man investerar i en fastighet med en annan person. Att han skulle renovera o betala för allt för att DU ska kunna gå ur affären med mindre förlust är orimligt och det hoppas jag verkligen inte han går med på.

• Gilla
Kokarn
  • Laddar…
Upplägget låter ju verkligen som en stor förlust för mannen. Förutom det som redan har sagts så noterar jag att du dessutom skrev att han skulle stå för amorteringarna. Det är ju också orättvist, ska bara han bidra till att minska lånet fram till en omvärdering och bodelning?

Nej, jag håller med de som säger att man bör sälja nu och starta om på två nya kulor.

P
Ja det verkar inte riktigt rättvist att ena personen skall stå för alla kostnader fram till ny värdering då man hoppas att det kanske i bästa fall stigit i värde. Dessutom skall ena parten stå för renovering både i tid och pengar till material. Verkar vara som gjort för att ställa till med problem och osämja om man inte har fullständigt klart för sig hur allt ska delas upp på ett rättvist sätt.Sen ska man ju komma ihåg att det är ju inte säkert att ett hus ökar i värde för att det renoveras och ingen vet ju hur marknaden ser ut om x månader. Bästa är nog att lösa det ekonomiska på en gång och inte hoppas att det ska bli bättre sen.. oavsett vad nu orsaken till detta upplägg är.. vore jag den som ska bo kvar så hade alternativen varit antingen betalas hälften av allt tills huset säljes eller löses av en part eller så gör vi upp affären nu. Gå till banken och hör om möjligheterna att den ena tar över huset. ibland kan banken om man är ärlig och berättar vad man vill lösa det trots att det kanske inte ser så ljust ut ekonomiskt. om en bank tvärvägrar gå till nästa och prata naturligtvis får man troligen flytta allt man har för att få komma in hos en ny bank men ibland funkar det med för att få vettiga villkor.

• Gilla
Henrietta70 och 1 till
  • Laddar…
Som svar på första inlägget Så är detta ett upplägg som Din man förlorar på och du vinner på ! Vad ingår i bodelningen har ni tagit lån på huset för att köpa bil,båt etc som din man ska behålla ? Om så är fallet så förstår jag uppläget med att vänta . Är det bara huset och möblerna inne i huset som ni ska göra bodelning för så har du lyckats att lura din man ordentligt :thumbdown:

N
Det gäller att hitta ett upplägg där barnen påverkas minst! Det blir inte bra för barnen om ena
föräldern är skuldsatt. Det kommer att påverka dem negativt.

Mitt råd är, glöm inte bort barnen!

S
Noun skrev:
Det gäller att hitta ett upplägg där barnen påverkas minst! Det blir inte bra för barnen om ena
föräldern är skuldsatt. Det kommer att påverka dem negativt.

Mitt råd är, glöm inte bort barnen!
Fast alternativet att ingen blir skuldsatt finns inte ens så ditt råd är lite mer av goddag yxskaft varianten?
Ska mannen ta över huset, men huset är värt mindre än lånen, så är det så enkelt att man helt enkelt tar:

(Lån - husvärde) / 2 = skulden som kvinnan får ha mot mannen om inte mannen är en redig toffel som inte står på sig. Att vara generös när man är belånad upp över öronen är fullständigt idiotiskt.

A
Noun skrev:
Det gäller att hitta ett upplägg där barnen påverkas minst! .... ....Mitt råd är, glöm inte bort barnen!
Precis, glöm inte bort barnen! Mitt råd är faktiskt sälj huset nu! Klamra er inte fast vid något som har varit. Börja om på ny kula bägge två. Nu!
Att någon klamrar sig fast vid något som en gång var ert gemensamma förlänger bara uppbrottet och gör det mer utdraget. Jag tror ingen vinner på det här konstiga upplägget. Även barnen mår bra av en nystart så de kan börja blicka framåt istället frö att gå kvar i gamla minnen.

Att spekulera i att huspriserna går upp i framtiden så som allt ser ut nu tycker jag verkar idiotiskt. Det kan lika gärna gå åt andra håller så att ni om något år står där med ännu mera skulder och ett hus som är ännu mindre värt. (Min erfarenhet är att huspriser inte påverkas så mycket av en renovering snarare av arbetstillfällen på orten, samhällsservice mm)

Fram till dess man säljer tycker jag man ska köra detta som ett gemensamt projekt vad gäller tid och pengar. Paret betalar gemensamt för ränta, amortering, hyran för för fruns nya boende (lite knepigt om hon bor hos ny älskare eller sin mamma), byggmaterial, dagisplats, vinteroveraller osv. Eftersom detta blir dyrt kan det vara läge att lägga alla pengar i en pott och sen får föräldrarna 3000:- per månad var att lägga på smink, snus, kläder, hockeybiljetter, spabehandlingar osv.

Vad gäller tid kan man dela upp det så att han renoverar och hon sköter all markservice på veckorna. Helgerna är varannan hos mamma och varannan hos pappa.

Bara mina förslag. Men så hade nog jag gjort själv. Eller bara sålt och betalat av skulden för att slippa tjafs.

A
Vill även påpeka att bodelning ska ske utifrån hur det såg ut då den ena begärde skilsmässa även om skilsmässan inte kan träda ikraft förrän 6 mån senare. Detta för att inte någon part ska kunna smussla undan pengar (vilket är ganska lätt om man planerar sin skilsmässa men väldigt fult)
https://lagen.nu/1987:230
Kap 9 §2
"Bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes..."

Men man kan också göra vilken fördelning som helst av innehållet i boet om man är ense om det. Så vill man dela huset efter ett annat värde än just på den dagen så kan man göra det.

Dock...ett avtal om att när man gör bodelningen så ska man göra det efter vissa principer (verkar som det är det TS vill skriva) låter som en ganska knepig konstruktion, om ens möjligt att få juridiskt bindande.

Så vill man göra ett sådant projekt förutsätter det nog att man kan lita så mycket på varandra att det går att göra utan papper fram tills man skriver riktiga bodelningen, gissar jag.

Om huset i dagsläget är belånat över skorstenen med två solidariskt ansvariga för lånet, så kommer det väl bli i praktiken omöjligt för honom att få ta över lånen på bara en persons lön även om han/de får upp värdet så det motsvarar dagens belåning?

Som skild, men med en väldigt bra relation till mitt ex, förespråkar jag också försäljning av huset och varsina nya boenden. Det blir enklare för barnen att "ta in och förstå" vad som hänt. Annars är det lätt att de innerst inne tror att mamma ska flytta hem igen.

Bägge parter får dessutom en nystart med kontroll på sin nu egna ekonomi, och allt blir dessutom så rättvist som möjligt för alla inblandade.

Halvt OT. Kom överens om att fortsätta vara överens. Svälj alla dumma ord som ibland bubblar upp. Aldrig ett elakt ord om föredettingen så barnen hör eller råkar höra. När 16åringen tagit en fylla eller en cigg, prata med expartnern och ta upp det med barnet ihop. Fortsätt vara föräldrar tillsammans!

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
F
N Nya skrev:
Om huset i dagsläget är belånat över skorstenen med två solidariskt ansvariga för lånet, så kommer det väl bli i praktiken omöjligt för honom att få ta över lånen på bara en persons lön även om han/de får upp värdet så det motsvarar dagens belåning?
Ingen vet hur huset är belånat idag. Sista inlägg från TS var i November -16 och senast inloggad i Februari -17. Man kan nog förutsätta att både bodelning och skiljsmässa är klar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.