Hej!

Förutsättningar:

Tomt i planlagt område.
Jag får bygglovsfritt bygga staket upp till 120cm, 80cm vid korsningar.

Denna delen av fastigheten har tidigare inte utnyttjats, den har varit vildvuxen och allmänt svårtillgänglig från huset sett.
Det går dock en kommunal gata längs hela tomtgränsen.

Nu har jag röjt av marken och ungarna är där o leker, vill alltså bygga staket.

Har inte lyckats hitta gränsmarkeringarna där så jag tog ut kommunen o det visade sig att min tomt går en bit ut på gatan

Jag konstaterade att det var ju kanon för då kommer det inte växa gräs under mitt staket...
Killen från kommunen menade på att jag inte kan bygga staketet i gatan utan att jag skulle sätta det en bit innanför asfaltkanten.

Gatan är väldigt bred på det aktuella stället o det tro fanken när de har byggt den på min mark så det är inte så att det skulle förhindra framkomligheten om jag sätter det i tomtgränsen.

Samtidigt vill jag inte hamna i onåd hos kommunen av naturliga orsaker.
Det handlar som mest om ca 20 cm ut i asfalten som min tomtgräns går på en sträcka av kanske 25 meter.

Jag skulle gärna ha asfalt in under staketet så det är absolut inte bara för att jävlas som jag vill bygga i tomtgräns eller kanske 10 cm innanför.

Övriga hus längs vägen har en grundmur till staketet som mäter asfalten.

Vad tror ni, kan jag glatt bygga staketet 10 cm från tomtgränsen o om de ifrågasätter visa på att jag har byggt på min tomt?
Borde väl inte vara mitt fel att de har breddat vägen för mkt?

Om du är SÄKER på att gränsangivelserna stämmer så skulle jag sätta staketet 10 cm innanför oavsett om det finns kommunal asfalt där eller inte.
Risken är, om det inte är ordentligt uppmätt och nya rör nere, att det blir en ny diskussion om var gränsen egentligen går.

harry73
Det korta svaret är nej, det lite längre svaret är att detaljplan bestämmer om det är gata eller grönområde eller tomtmark.

Det är inte ovanligt att man gjorde en detaljplan utan att anpassa fastighetsgränserna till den nya detaljplanen. Så det är möjligt att du äger (marken under) en bit gata. Då får du inte sätta staket i fastighetsgräns. Du får däremot sätta staket i tomtgräns, som är gränsen mellan gatumark och tomtmark (enlig detaljplan)

Det kan också vara att asfalten delvis ligger på tomtmark. Då gjorde kommunen fel och borde du kunna sätta staketet i fastighetsgräns (som då också är tomtgräns)

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Arrendera ut marken till kommunen..

• Gilla
Fantomensbror
  • Laddar…
Hade en kollega som faktiskt byggde staket ut i en korsning i en liknande situation.

Han byggde hus med tomträtt, när det var dags att tillträda tomten så visade det sig att tomten blivit 4 kvm större vid avstyckningen, vilket gjorde att den hamnade en annan klass för tomträttavgälden, med 20% högre avgäld, Det innebar då ca 2 000 per år extra.

När det visade sig att de extra kvadratmetrarna berodde på att lantmätaren hade satt ett hörn ute i korsningen, istället för att göra ett rundat hörn mot korsningen, som det var ritat i detaljplanen så blev han arg. Att betala 2000 extra per år för gatumark.

Så han satte staket runt sin tomt, hackade hål i asfalten och gjöt en plint. SL fick lägga om en busslinje som inte klarade korsningen..

Det tog någon vecka så gjordes gränsen om.

• Gilla
Fantomensbror och 10 till
  • Laddar…
Det finns väl flera sätt att se på 'problemet'. Asfalten är ju kommunens och du får inte göra åverkan på deras egendom även om den råkar befinna sig på din tomt. Så rent teoretiskt skulle du kanske kunna bli anmäld för skadegörelse om du gör hål i asfalten...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Det finns väl flera sätt att se på 'problemet'. Asfalten är ju kommunens och du får inte göra åverkan på deras egendom även om den råkar befinna sig på din tomt. Så rent teoretiskt skulle du kanske kunna bli anmäld för skadegörelse om du gör hål i asfalten...
Tror inte det stämmer. När kommunen lägger asfalt din mark, så upphör deras rätt till asfalten.

Tack för intressanta inlägg, verkar inte helt solklart alltså.
Jag är inte ute för att jävlas men vill såklart inte ge bort min mark o utnyttjar såklart gärna det faktum att jag kan slippa klippa gräs under staketet.

Vilken instans på kommunen skulle kunna ge ett korrekt besked om vad som gäller hos oss tro?

J
Samhällsbyggnad

Har själv ett tomthörn ute på gatan faktiskt, rätt långt in tom, typ 50 cm in i en korsning. Har rätt stor tomt så jag bryr mig inte men jag kan alltså inte bygga ett staket där då?

I mitt föräldrahem gick gränsen mitt i gatan. Halva var vår halva var grannens. Så det kan absolut vara gatumark på fastigheten. Så det är inte självklart att tomtgränsen går i fastighetsgränsen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Njae det är kommunen som äger gatan, bara min tomt som är felritad

Sätt staketet en bit in så det inte blir nerkört när plogbilen kommer. Blir massa extra arbete att behöva bygga upp varje år.

Är det viktigt ta diskussion med kommunen.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
J Jon7179 skrev:
Sätt staketet en bit in så det inte blir nerkört när plogbilen kommer. Blir massa extra arbete att behöva bygga upp varje år.

Är det viktigt ta diskussion med kommunen.
Borra ner ex.vis rostfria stolpar med "konsoler", så kan du haka på och av staketdelarna så att inte snön och plogningen förstör ditt fina staket.

harry73
Momtera upp och ner staketet varje år för att slippa klippa gräset under den?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.