Jag har i en annan tråd dryftat om mitt förestående garageutbygge och den spännande grannen som med diverse osakliga argument försökte stoppa bygglovet. Efter några vändor i högre instanser så lugnade det sig, och nu skall det snart börja grävas.

Utbyggnaden kommer att sluta 1,20 från tomtgräns, och i och med att garaget ligger delvis under mark blir det under byggtiden och på garageuppfartens plats en ganska brant nivåskillnad mellan mig och granntomten. Fram tills idag har det mest varit buskage (ölandstok) på ytan som skall tas i anspråk, och grannen har tills helt nyligen haft ungefär samma fortsättning på buskaget.

Men kunde man inte stoppa bygglovet kan man ju göra annat. Nu när jag fått bort allt sly på min sida, upptäcker jag nyplanterade tujaplantor i en "jordkulle" (i princip inuti min ölandstok) och att den nylagda snygga stensättningen grannen gjort på sin sida fortsatte lite in under min ölandstokt. Så som det ser ut hur jag än mäter, så vete katten om inte både häcken och sista stenraden inte står i tomtgräns utan 5-10 cm in på min tomt.

Jag har ingen lust att säga något om häckplantorna - det är ingen idé. Vi blir bara utskällda efter noter och de förstår inte alls vad vi menar. Alla hästar är tyvärr inte längre hemma i hagen, och det är äldre människor av högre stående rang vi talar om. Att föra en dialog har vi försökt i åtta år (och fortsätter med en dåres envishet), men vi är en lägre stående art, bara hälften så gamla, som skall visa dem hänsyn och göra som de säger. Och givetvis har de rätt att göra som de vill mot alla lägre stående arter. Egentligen är det mest synd om dem, och inte helt oväntat är mina grannar sedan länge väl kända både hos kommunen och i högre instanser.

Risken är stor att plantorna kan komma att ruckas, och i vart fall att den färska jordkullen de står på kan rasa lite eftersom den nu kräver en viss marknivå som stöd på min sida (tja, den ligger ju delvis redan på min sida). En marknivå grannen visste att vi skulle ändra. Å ena sedan kanske det klarar sig så jag slipper påpeka det för grannen. Gör det inte det, får jag tala med dem då.

Å andra sidan kommer vi att gå där (vet grannen också), och den metern vi hade att gå på blev bara 90 cm med "felplaceringen" och krymper ytterligare till 40-60 cm när plantorna vuxit till sig. Grannen har sedan tidigare "häckat in sig", men de plantorna står en halvmeter in på deras tomt. De nysatta 2m häck är en fortsättning på denna, så det är nu en helskum "sväng" på 50 cm mot (och alltså över) tomtgräns PRECIS där vi kommer att ha vår nya gång. Och tuja kan ju ge lite irriterande utslag om man går emot den. Fast då kan man ju klippa bort den del som går in över vår tomt...

Fråga 1: Hur noga kan kommunen mäta upp tomtgränser o.s.v. ? Det är inte säkert att det är aktuellt med en utstakning av utbyggnaden, eftersom den är rätt begränsad och helt styrd av befintlig huskropp. Men om de kommer hit så kan det vara bra att veta, och då också be dem märka ut tomtgränsen så vi vet. Är det på 10 cm när eller handlar det om halvmetrar ?

Fråga 2: Gissar att grannen har rätt att planterar en häck i tomtgräns om han vill, utan att fråga (om han nu hållit sig i tomtgränsen) ?

Fråga 3: Vad tycker Ni vi borde göra ?

• garage_hack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Den mäts in på så gott som millimetern.
2.NEJ, Grannen får INTE plantera häcken i tomtgränsen utan måste hålla sig på sin sida, eftersom man räknar med att en häck inte bara kan växa rakt upp. Skall ni dela häck och gemensamt tar beslut att ha den i tomtgränsen så är det juh OK.
3. Jag skulle beställt utsättning av tomtgränserna dvs att kommunen spikar ner gränsstolpar, sen skulle jag sett om grannen planterat häcken på min sida eller inte. Har grannen gjort så skulle jag bett han ta bort häcken och gör han inte det skulle jag gått vidare rättsligt med det hela. Du behöver som sagt platsen att gå på för att kunna gå runt garaget, skulle du inte behövt det så hade jag faktiskt inte brytt mig om häcken är planterad 5-10cm in på min tomt, det är faktiskt bara löjligt. :-)

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Precis, hade det inte varit så att centimetrarna är viktiga för oss hade jag inte brytt mig ett dugg. Men redan nu är plantorna 30-40 cm i diameter, så det kommer att bli en smal gång....

Det komiska är just centimetrar som varit stötestenen, grannen ville ha byggnationen bara 30 cm längre bort (men då, eller kanske "för då", hade det inte gått att få in två bilar). Att plantera häcken såhär är kanske ett sätt att se till att få sista "centimeterordet"...;-). Skulle jag förklara hur tänket och resonemangen gått skulle det låta helt absurt, men man kanske blir sådan själv på ålderns höst.

Är inne på precis det Du skriver - låta kommunen märka ut ordentligt. Det kan vara bra att veta för vår egen del också. Sedan får jag se, grannen kan ju få välja om han vill flytta in dem eller om jag tillåts klippa det som sticker in på min sida om tomtgränsen. Vilket kan bli ganska mycket.

Intressant svar på fråga 2, jag har alltid trott att grannen får plantera häck i tomtgräns utan att fråga. Men jag har tydligen trott fel !

Rötter, grenar och dyl som sticker över tomtgränsen får du själv klippa bort efter att du berett grannen möjlighet att klippa bort det själv. Allt enligt jordabalken...

Om då hela buskens stam står på din sida borde samma gälla? D v s påtala problemet för honom, gör han inte något åt det så fixar du det själv (skicka rek brev).

Givetvis bör du låta mäta upp tomtgränsen, både på grund av denna situation, men även för att du ska ha torrt på fötterna om du väljer att lägga plattor eller plantera något...

M

Förresten, någon som vet vad det kostar att få tomtgränsen utstakad ? Varierar säkert från kommun till kommun, men på ett ungefär ? Min kommun hade inte detta i sin prislista (det närmaste var "utstakning av hus vid nybyggnation" á 5.800:-...).

Leta reda på det närmaste DDT som fortfarande får användas som ogräsmedel och överbehandla din del av tomten där din granne planterat sina tuja-plantor.

He he

/V

Ha ha...!

Jo, visst har jag många gånger tänkt tanken under alla de otaliga tilltag de pysslat med under de år de bott där. Och kortsiktigt så vinner man inombords och känslan är skön. Långsiktigt sett så går dock den känslan över och egentligen vinner man ingenting. Är glad över att vi envist försökt vara hövliga, vilket nog kanske besvärat dem mest.

Är grannen dessutom sådan att han kan få mig, nästan 100kg och 40+, att känna mig som en våt fläck på golvet enbart genom sin svada så tänker man en gång extra. Inte vill man gå på för mycket heller, han är en bit över 80 år och jag vill inte vara orsaken till hjärtsnörp mitt i ett av hans vredesutbrott.

Å andra sidan behövs nog ingen DDT. Den vanliga lagliga vägen verkar ju ligga öppen..:-)). Såg i en broschyr att vår kommun rekommenderar 60 cm avstånd från tomtgräns för häckar och buskar (om man inte gjort upp med grannen).

Frågan är dock - vad ungefär kostar en tomtutmärkning utefter en sida ?

Vissa kommuner kan vara hyggliga och märka ut det gratis om du förklarar varför du vill ha det utmärkt. Annars får du nog räkna med ett par tusenlappar. Jag har hört talas om priser på 3 500:-

Kanske någon här som har erfarenhet utav detta?

//Anders

Om jag hade varit dig skulle jag bitit i det sura äpplet och betaltat vad en utmätning av tomtgräns kostat. Satt upp ett staket precis i tomtgräns, men på MIN sida, inget speciellt högt, normal höjd. Slå ner jordnakare och göra staketet i sektioner som kan monteras UPP och NER från MIN sida.

När sedan grannes häck växer in mot min sida, hade jag varit där med sekatören och klippit bort. Har du satt staketet på DIN sida kan det det inte bli något tjafs från grannen, tjafsar han ändå om att det sitter fel, bara att svara "begär och betala en NY utmätning av tomtgräns eller håll käften!!"

Men lycka till och berätta gärna hur det gått!

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Även om det kostar ett par tusen så skall jag se till att få tomtgränsen noga utmärkt. Kanske inte just nu, men så småningom och ta det med grannen då. OM det skulle hända något vid vårt grävarbete (nämnda häckplantor eller jordkullen ruckas) kan det nämligen vara bra att ha kvar ett ess i ärmen. Det är nog taktiskt att vänta med att bli tuff till senare i höst, när våra egna markarbeten är klara.

Vi känner inget behov av att skärma av oss från grannen, det är de som vill skärma av sig från oss. Så staket på den här lilla biten kommer jag att strunta i. Däremot vill jag inte ha något som inkräktar på det lilla utrymme vi har kvar till tomtgräns.

Skall det vara någon vits med mätningen så borde du väl göra den innan era markarbeten sätter igång, annars kommer han att hävda att det är era markarbeten som fått hans kära häck att glida över gränsen.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Fixa en utmätning, markera tomtgränsen och påtala för grannen var gränsen går. Tala om för dom att det som finns på er sida kommer med stor sannolikhet att försvinna och att det är upp till dom om dom vill ta hand om det som växer på er sida.

Enligt bygglovet så verkar det som att man, trots den uppenbara placeringen av utbyggnaden, ändå vill att det skall märkas ut. Eller också är det en standardtext. Bygganmälan är just på G, sedan får vi nog reda på vad som skall göras.

Om det blir utstakning så skall jag se till att tomtgränsen markeras upp också (om de inte gör det ändå). Om det inte behövs utstakning, så kan det vara läge att beställa en uppmärkning av tomtgräns ändå. Och som "hempularen" klokt påpekar - bäst att få det utmärkt innan grävarbetet påbörjas.

Dessutom kommer jag att ta en hel del foton för att dokumentera hur det såg ut innan markarbetet påbörjades. Grannen har nämligen också en stödmur i närheten (gjordes förra sommaren), en mur som är så dålig/krokig att stenarna håller på att ramla ur av sig självt. Snöplogen raserade den första gången redan i vintras.

Jönköpings kommun: 800-900:- per punkt, utmätt med GPS och med nedslagen röd påle/nedslagen markering i asfalt rödmarkerad. Jag fick våra gränser (hörn) utmärkta av kommunen, men de tog bara betalt för de hörn där det inte fanns rester kvar av gränsstolparna (vi hade inte sett dessa då vi inte riktigt visste var vi skulle leta, eftersom tomten är så stor). Vi ville ha gränserna klara innan vi satte staket runt tomten. Så gissningsvis kostar det er ett par tusenlappar. Var dock beredda på överraskningar! Vi upptäckte att vår häck faktiskt var grannens häck... :-)

Sillastryparen skrev:
...utmätt med GPS och med nedslagen röd påle/nedslagen markering i asfalt rödmarkerad...QUOTE]

Det där låter klurigt.
En GPS har bara en noggranhet på strax under metern, även med markbaserad korrektion.
Nu kanske dom tar såpass många mätpunkter och vid olika tillfällen, att man rent statistiskt kan förbättra noggrannheten, men det där med att man mäter på millimetern som står längre upp i tråden måste ju ändå vara en sanning med modifikation för det kräver väl en absolut nollpunkt som som man kan utgå ifrån ?

Eftre lite googlande:
Man kan mäta upp en punkt så exakt som 0.5 - 2 cm tydligen om man använder mätningar under en längre tid samt har en känd nollpunkt. Denna nollpunkt kan dock vara en annan GPS-mottagare på en känd punkt, mao en punkt långt ifrån mätpunkten (tex kaknästonet :) )

Här står mer om hur lantmäteriet mäter:
[länk]

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.