Vi anlitade en entreprenör för totalrenovering ink kök och badrum i vår lägenhet tidigt aug 2017 med avtalat färdigdatum 16 okt 2017. En gammal vattenläcka hittades bakom plastmattan i badrummet, där tillgång till grannen behövdes för att ersätta rören. Detta var föreningens ansvar att samordna, vilket blev total pannkaka och den 22 nov 2017 kom beskedet att det var klart från deras sida så vi kunde fortsätta med badrummet. De sa hela tiden att grannen inte öppnade eller svarade på telefon eller brev och att det inte fanns något de kunde göra. Inte förrän jag hotade med rättsliga åtgärder fick de plötsligt tag i grannen och kunde snabbt fixa problemet.
Sedan dess har alltså vår entreprenör inte haft tid att fortsätta, de har varit där och duttat lite då och då. Övriga lägenheten var långt ifrån klar den 22 nov, vilket var konstigt eftersom det endast var badrummet som var berört av försenningen.
Som grädde på moset satte de inte helt fel kakel och efter flera tråkiga diskussioner förstod de att de gjort fel och påbörjade rivningen det nykaklade badrummet. De satte även in fel parkettgolv i hela lägenheten, men jag sa att bara de omgående sätter igång med badrummet så skiter vi i parketten. Jag kan fortfarande kräva byte, det finns tydligt avtal och mail på vilket golv det skulle vara ink art nr så det var ren förhandling från min sida.

Idag står vi med målningsanmärkningar, saknade köksluckor, ej färdigmonterat kök, ej färdiga elinstallationer i både kök och badrum, ingen duschblandae m.m. och vi känner oss maktlösa. Lägenheten är fortfarande inte beboelig, vi bor på annan ort fortfarande med dubbla boendekostnader.
Vi har redan betalat majoriteten av fakturan för att vi var tvungna att få rotavdraget på förra året, vi har stora arbeten planerade detta år och tillökning i familjen, så vi hade tight tidsplan.

Jag krävde färdigställande inom 30 dagar i slutet av januari, annars skulle en annan entreprenör kontaktas för sluförande på deras bekostnad, vilket jag fick info om att det var praxis. Kan jag fullfölja det hotet utan att behöva dra det i långbänk 2 år i tingsrätten sedan med risken att behöva stå för den extrakostnaden själv i slutändan? Det känns som vi har ett vattentätt case men sånt vet man aldrig. Finns det tips på någon jurist med goda referenser att kontakta?
Vi har använt "Kov Hantverkarformuläret 14" som kontrakt, med deras offert och våra specifika krav som bilagor, ink vite.

Vad kan vi göra?

Redigerat:
Vill du ha riktiga svar pm mig så kan jag läsa avtalet men av 99 gånger av 100 när man tror att sitt case är vattentätt så har man fel.

Beställer du en annan entreprenör kommer denne att fakturera dig, att sedan tvinga en annan firma att betala kan ta väldigt långt tid.

Om du skall få pengar tillbaka från entreprenören, för att täcka extrakostnader med en ny entreprenör. Då är risken stor att du få spendera 3-5 år i domstol. Sedan om du vinner så gör bolaget kk.

Detta med problemet runt vattenskadan gör dessutom fallet komplicerat, du kommer få väldigt svårt att bevisa att förseningen är pga. entreprenören.

Redigerat:
Men kan man starta en process, antingen hos ARN, via konsumentrådgivaren i kommunen eller civilrättsligt i efterhand för att få upprättelse åtminståne? Någon som hört om något fall där byggaren behövt ersätta i efterhand på något sätt?

H hempularen skrev:
Om du skall få pengar tillbaka från entreprenören, för att täcka extrakostnader med en ny entreprenör. Då är rusken stor att du få spendera 3-5 år i domstol. Sedan om du vinner så gör bolaget kk.

Detta med problemet runt vattenskadan göt dessutom fallet komplicerat, du kommer få väldigt svårt att bevisa att förseningen är pga. entreprenören.
Därför är avtalet av största vikt. Har man ab04 eller abt06 så ska entreprenören anmäla hinder skriftlig och begära mer tid skriftligt. Har inte detta gjorts och man dessutom har en vitesklausul så har man bra förutsättningar.

• Gilla
Jonklar
  • Laddar…
H huggan skrev:
Därför är avtalet av största vikt. Har man ab04 eller abt06 så ska entreprenören anmäla hinder skriftlig och begära mer tid skriftligt. Har inte detta gjorts och man dessutom har en vitesklausul så har man bra förutsättningar.
Det är ovanligt att använda AB04 eller ABT06 då en konsument är beställare. Anledningen till detta är att de inte att anpassade till när en konsument är beställare. Resultat blir att delar av AB/ABT och delar av konsumenttjänstlagen blir giltigt avtal. Detta då du inte får avtala om något som är till konsumentens nackdel i förhållande till konsumenttjänstlagen och AB/ABT har delar som är till Konsumentens nackdel. Dock kommer det bli oklart vad som gäller.

För att svara på TS fråga. Det ser onekligen ut som om ni har ett mycket bra "case", dock skulle jag valt att undersöka entreprenörens ekonomi m.m. före. Du vill inte driva ett mål mot någon där det senare visar sig att du inte kan få betalt då bolaget gått i konkurs. Ang. jurist, var i Sverige bor du?

Och för ordningens skull, får du en faktura ska du hålla inne betalningen. Du har rätt till detta, oavsett hur mycket ett avhjälpande kostar i förhållande till beloppet du håller inne.

BirgitS
EntreprenadJuristen EntreprenadJuristen skrev:
Ang. jurist, var i Sverige bor du?
TS har i alla fall skrivit att hen bor i Stockholm, se vänsterkolumnen.

H huggan skrev:
TS har skrivit att Hantverkarformuläret 14 har använts.

BirgitS BirgitS skrev:
TS har i alla fall skrivit att hen bor i Stockholm, se vänsterkolumnen.
Det finns ingen vänsterkolummn när du använder mobilen. Jag ser nu när jag är inne med datorn att det står Stockholm.

BirgitS
EntreprenadJuristen EntreprenadJuristen skrev:
Det finns ingen vänsterkolummn när du använder mobilen. Jag ser nu när jag är inne med datorn att det står Stockholm.
Okej, i mobilen får man kolla profilsidan. Är bara så van vid att använda datorn så jag glömmer bort att det ser annorlunda ut i mobilen, ursäkta :(

• Gilla
EntreprenadJuristen
  • Laddar…
OM det verkligen ser ut som den här entreprenören inte kommer att färdigställa, så har du i princip inget annat val, än att slänga ut honom och färdigställa med annan, eller själv.

Men OM det finns en chans att få den här firman att få det färdigt, någonsin. Då tror jag att det är bättre att försöka få det dit. Försök sedan hålla inne avsevärda delar av betalningen, de har orsakat dig kostnader som du har rätt att bli kompenserad för.

Skillnaden blir att då får firman gå till domstol, och försöka bevisa att förseningen beror på strulet med den oväntade vattenskadan. Firman får minst lika stora bevissvårigheter som du skulle få om du vill försöka få tillbaka pengar av firman.

Hej, tack för att ni tagit er tid att svara! Det har varit hektiskt den senaste tiden så inte hunnit gå in och besvara.
Senaste obetalda fakturan är bestriden och kommer bestridas mot såväl inkasso som Kronofogden tills dess att ärendet ev. hamnar i domstol, där det också kommer bestridas med rättegångskostnader för entreprenören som följd. Har de något vett förstår de att det inte är till deras fördel. Vi kommer nog inte driva något motkrav som det ser ut nu.

Eftersom ämnet avtal berördes, nu ska vi anlita 2 nya företag för ett annat jobb (pust) och jag måste motvilligt börja försöka täppa till tidigare misstag i avtalsskrivningen.
Vi har använt oss av Hantverksformuläret, vilka delar i AB04 eller ABT06 kan man med fördel som konsument plocka och komplettera Hantverksformuläret med? Jag vill gärna att det finns en reglering ang. förseningar och hur de ska hanteras mer konkret. Det är för att inte hamna i samma situation igen att två olika parter kommer skylla på varandra, entreprenören sedan skyller på att de inte har tid att färdigställa och konsumenten hamnar mitt emellan.

I detta nya fallet ska två olika företag samarbeta, de ska göra olika delar av en renovering, men de svarar mot mig som beställare. Jag blir alltså entreprenören då? Är det någon/några formuleringar jag bör ha med?
Jag undrar även vad som är rimligt vite/vecka. Jag läste i någon tråd här ang. ett nybygge som blivit försenat, där vitet låg på 8000:- ink moms/vecka. Drar man bara till med något eller ska beloppet det vara förankrat i förhållande till olika faktorer?

Om någon känner att de har ett noggrant formulerat avtal till hands så tages det emot tacksamt!

Vitesklausuler är bra, men det kan vara bra att tillämpa med försiktighet. OM firman blir sen, och riskerar vite, så är risken stor att det slarvas/fuskas för att stressa fram bygget till rätt tid.

Jag personligen har inte anlitat hantverkare med vite i avtalet. Men OM det skulle bli aktuellt med vite någon gång så tror jag att jag skulle förhandla om med hantverkaren, vid en försening, så att han slipper vitet, om han kör på för fullt för att minska förseningen. Något i stil med att vitet stoppar de arbetsdagar när minst två gubbar (eller vad som är relevant) arbetar på bygget. Det man vill uppnå är att hantverkaren prioriterar just mitt bygge, inte att de stressar i onödan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Vitets storlek bör vara rimligt i förhållande till totalkostnaden, alltså betydligt mer när det gäller bygge av ett helt hus än om det gäller en mindre renovering för 50 000 kr. Det är också en förhandlingsfråga så det är ju något ni måste komma överens om, du riskerar att ett företag drar sig ur om du vill ha för stort belopp. När det gäller vite så räcker det ju med att skriva in en enkelt formulerad mening i Hantverkarformuläret, typ "Vite utgår för förseningar med xxx per påbörjad vecka efter datumet yyy". Det är också bra att komplettera Hantverkarformuläret med en betalningsplan, dvs. villkor innan en faktura får skickas (vad som ska vara gjort) och hur lång tid du har på dig att betala.

I fallet med två företag som ska arbeta ihop är det nog inte rimligt att förseningar som beror på att det ena företaget strular och då orsakar att det andra företaget inte kan jobba drabbar det andra företaget med vite. Du riskerar att få en besvärlig sits med företag som skyller på varandra vid problem och det går nog inte att komma ifrån. Går det inte att få det ena företaget att vara underentreprenör till det andra så att du får en enda entreprenör?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vitesklausuler är bra, men det kan vara bra att tillämpa med försiktighet. OM firman blir sen, och riskerar vite, så är risken stor att det slarvas/fuskas för att stressa fram bygget till rätt tid.

Jag personligen har inte anlitat hantverkare med vite i avtalet. Men OM det skulle bli aktuellt med vite någon gång så tror jag att jag skulle förhandla om med hantverkaren, vid en försening, så att han slipper vitet, om han kör på för fullt för att minska förseningen. Något i stil med att vitet stoppar de arbetsdagar när minst två gubbar (eller vad som är relevant) arbetar på bygget. Det man vill uppnå är att hantverkaren prioriterar just mitt bygge, inte att de stressar i onödan.
Ja det är en tanke, värt att ta med i beräkningen. Å andra sidan, ska entreprenaden ta en månad, under vilken de inte jobbar på som de ska, inte är där så ofta som man kan förvänta sig eller behöva göra omfattande rättningar och istället blir klar efter 2 månader p.g.a. detta så faller den tesen. Visst, de är där och jobbar men till vilken nytta? =)
Utan att nämna detaljer så gjorde vår senaste entreprenör 2 st massiva fel vilket i princip var hela jobbet (fel material användes). Det blev en soppa.

BirgitS BirgitS skrev:
Vitets storlek bör vara rimligt i förhållande till totalkostnaden, alltså betydligt mer när det gäller bygge av ett helt hus än om det gäller en mindre renovering för 50 000 kr. Det är också en förhandlingsfråga så det är ju något ni måste komma överens om, du riskerar att ett företag drar sig ur om du vill ha för stort belopp. När det gäller vite så räcker det ju med att skriva in en enkelt formulerad mening i Hantverkarformuläret, typ "Vite utgår för förseningar med xxx per påbörjad vecka efter datumet yyy". Det är också bra att komplettera Hantverkarformuläret med en betalningsplan, dvs. villkor innan en faktura får skickas (vad som ska vara gjort) och hur lång tid du har på dig att betala.

I fallet med två företag som ska arbeta ihop är det nog inte rimligt att förseningar som beror på att det ena företaget strular och då orsakar att det andra företaget inte kan jobba drabbar det andra företaget med vite. Du riskerar att få en besvärlig sits med företag som skyller på varandra vid problem och det går nog inte att komma ifrån. Går det inte att få det ena företaget att vara underentreprenör till det andra så att du får en enda entreprenör?
Jo, vi ville eg. ha en enda entreprenad men det gick inte. Jag har faktiskt inte kollat om den "första" firman kan ta den andra som underentreprenör. Är det vanligt förekommande att en firma tar in en för dem okänd part under sig? Jag skulle skruvat lite på mig i den sitsen om jag var dem, utan att veta varför eg... =)

Första firman kan säkert göra hela jobbet, med en underentreprenör, inte säkert den firma du har som nr. 2.

Om båda firmorna är etablerade, så känner de säkert till varandra. Om en av dem inte vill veta av den andre, så är det i sig själv anledning att dra åt sig öronen. Men det kan vara svårt att veta vilken av dem, eller båda, som är problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.