Hej!
Hade ett möte med min Kontrollansvarige i dag. Han påstår att man måste registrera bygget hos skatteverket att man måste använda personalliggare.
Har försökt hitta något vettigt att läsa om detta men jag blir inte klokare för det.
Enligt skatteverket gäller vissa undantag.
" Undantag
Det finns två situationer då personalliggare inte behöver föras.
När du bygger för eget bruk
Du har inga skyldigheter kopplade till personalliggare om du är en privatperson som bygger för privat bruk, så kallad fysisk person. Det gäller även om du anlitar en entreprenör.
Mindre arbeten
Du har heller inte dessa skyldigheter om den sammanlagda arbets- och materialkostnaden för byggverksamheten på en viss byggarbetsplats beräknas bli högst fyra prisbasbelopp (för närvarande cirka 180 000 kronor) exklusive moms.
"
Jag ska vara byggherreansvarig. Tanken är att vi ska bygga så mycket som vi kan själva. Huset kommer i modulblock som monteras av hustillverkaren. Dom sätter upp en vädertät byggnad som jag ska göra klart invändigt. Markarbeten ska jag leja för. Grunden får jag hjälp med det viktigaste av en byggare , isolering och armering gör jag själv. VA jobb ska jag leja för. El jobben gör jag själv eftersom jag är elektriker och jobbet går under översyn av behörig elektriker.
Hoppas på ett klargörande
/
Patrik S