3 612 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
särbo
Sida 1 av 2
Hej
Har en fråga om särbo frun vill bo i stan och jag kvar i huset .och att jag ska stå för driften i huset . Och att vi ska sälja den gemensamma verkstan som är byggd av mig och en del av mina pengar och dom pengarn ska lösa lånen i de hus jag blir kvar . Men frågan är om hon kommer o tar skilsmässa efter en stund vad händer med hus o mitt boende och mina pengar ? I fall hon vill åt pengar eller sälja Finns det kontrakt såm man kan använda sig av jag vill ju bo kvar utan att hon kan ställa nån krav . På lösen och annat
Tack på för hand
Har en fråga om särbo frun vill bo i stan och jag kvar i huset .och att jag ska stå för driften i huset . Och att vi ska sälja den gemensamma verkstan som är byggd av mig och en del av mina pengar och dom pengarn ska lösa lånen i de hus jag blir kvar . Men frågan är om hon kommer o tar skilsmässa efter en stund vad händer med hus o mitt boende och mina pengar ? I fall hon vill åt pengar eller sälja Finns det kontrakt såm man kan använda sig av jag vill ju bo kvar utan att hon kan ställa nån krav . På lösen och annat
Tack på för hand
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om vi antar att ingen av er har enskild egendom. Enskild egendom kan man ha om ni upprättat ett äktenskapsförord, eller om någon av er ärvt pengar via ett testamente där det explicit står att arvet skall vara enskild egendom. Man kan även få enskild egendom genom en gåva från någon, där det i gåvobrevet explicit står att gåvan skall vara enskild egendom.
Men om vi antar att det inte finns enskild egendom. Då är alla era tillgångar s.k giftorättsgods. Vid en skillsmässa slår man ihop alla tillgångar, och gör en bodelning, där man får hälften var.
Dvs. det spelar inte så stor roll vad ni gör nu med försäljning av verkstad osv. Alla tillgångar blir ändå gemensamma vid en skillsmässa.
Sedan kan man ju vara överens om en annan fördelning, men lagligt så gäller 50/50.
Men om vi antar att det inte finns enskild egendom. Då är alla era tillgångar s.k giftorättsgods. Vid en skillsmässa slår man ihop alla tillgångar, och gör en bodelning, där man får hälften var.
Dvs. det spelar inte så stor roll vad ni gör nu med försäljning av verkstad osv. Alla tillgångar blir ändå gemensamma vid en skillsmässa.
Sedan kan man ju vara överens om en annan fördelning, men lagligt så gäller 50/50.
Hej men nu börja hon gafflaom att hon har betala 1.4 i kostnader . Men jag har byggt en garage på 100 kvardatH hempularen skrev:Om vi antar att ingen av er har enskild egendom. Enskild egendom kan man ha om ni upprättat ett äktenskapsförord, eller om någon av er ärvt pengar via ett testamente där det explicit står att arvet skall vara enskild egendom. Man kan även få enskild egendom genom en gåva från någon, där det i gåvobrevet explicit står att gåvan skall vara enskild egendom.
Men om vi antar att det inte finns enskild egendom. Då är alla era tillgångar s.k giftorättsgods. Vid en skillsmässa slår man ihop alla tillgångar, och gör en bodelning, där man får hälften var.
Dvs. det spelar inte så stor roll vad ni gör nu med försäljning av verkstad osv. Alla tillgångar blir ändå gemensamma vid en skillsmässa.
Sedan kan man ju vara överens om en annan fördelning, men lagligt så gäller 50/50.
Och byggt ut kåken till ca 120 kv . Och honva mest på jobbet .gon har satt upp skåp i kök måla tapesera lista m.mmen inget i garage där har vi en gemensam lån på lite över 100.000kr resten har jag betala från mitt jobb i verkastan .är rwna paj kastning nu då
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det spelar ingen roll. Är ni gifta utan speciella undantag som enskild egendom etc. Ägs allt gemensamt.
Om det är skilsmässa på gång så kan det finnas strategiska fördelar att sälja snabbt eller vänta. Beror på lite värde och belåning. Men värt att klura på
Om det är skilsmässa på gång så kan det finnas strategiska fördelar att sälja snabbt eller vänta. Beror på lite värde och belåning. Men värt att klura på
Den ska ju säljas men jag får inte tillbaka de pengar som jag har lagt ner där och hon har inte slagit i en spik . O nu vill hon dela 50/50H hempularen skrev:Om vi antar att ingen av er har enskild egendom. Enskild egendom kan man ha om ni upprättat ett äktenskapsförord, eller om någon av er ärvt pengar via ett testamente där det explicit står att arvet skall vara enskild egendom. Man kan även få enskild egendom genom en gåva från någon, där det i gåvobrevet explicit står att gåvan skall vara enskild egendom.
Men om vi antar att det inte finns enskild egendom. Då är alla era tillgångar s.k giftorättsgods. Vid en skillsmässa slår man ihop alla tillgångar, och gör en bodelning, där man får hälften var.
Dvs. det spelar inte så stor roll vad ni gör nu med försäljning av verkstad osv. Alla tillgångar blir ändå gemensamma vid en skillsmässa.
Sedan kan man ju vara överens om en annan fördelning, men lagligt så gäller 50/50.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Säkra alla tillgångar. Se till att du har koll på vilka tillgångar ni har, såväl fastigheter och konton som smycken och andra värdesaker. Om hon flyttar nu och har planerat det här finns risken att det främst kommer vara ”dina” tillgångar sommfinns kvar i boet vid en bodelning. Nu är det iofs inte ovanligt att män står för kapitalvaror och kvinnor för de mer vardagliga utgifterna, men ändå – det finns alltid undantag och gränsfall.
Det är väldigt sällan jag är överens med "Anna H", eftersom jag fått uppfattningen att hon är en riktig fanatisk matriark.Anna_H skrev:
Men. Heja Hanna!
Helt rätt. Av det lilla vi vet, håller jag helt med dig! Giriga och hämndlystna fruntimmer (och män) skall man hålla kort. Gör processen kort, eftersom det verkar som om den flammande lågan har falnat.
Pekka. Lita mer på dina egna sinnen, än på våra råd!
