Juridik
GoForIt: [citat] Minns du att du fyllde i uppgifterna hos Ahlsell för den förlängda garantin menar du? I så fall borde de kunna hjälpa dig med hänvisning till pumpens serienummer kanske.. När det gäller reklamationsrätten, så ändras ju bevisbördan på att felet var ursprungligt från säljaren till köparen efter 6 månader.. Gällande säkerhetskopiering så kör jag känsliga data såväl
harry73: Det spelar nog ingen större roll, och skulle man ansöka om extra bygglov kommer kommunen varken bry sig om vinden eller ens märka att den är inredd om man nu inte begär bygglov för en extra takkupa ed.
Kane: [citat] Ser inget om det men om det var det så är det ju bra (att det inte var otillåtna skarvar gjorda).
Odjuret: [citat] Men å andra sidan, om de slarvar ofta med jobben hos privatpersonerna så kanske FB tröttnar på att samarbeta med dessa?
ItWasntMe: Det är ett stambyte, vilket är ett ganska omfattande arbete.Och en firma kan inte ta på sig ansvaret på sprickbildningar osv. Detta är ngt som ligger mellan dig och bostadsrättsföreningen som är beställare.
Odjuret: [citat] Värst vilken koll du hade;) Perfekt!
FreQa: [citat] Material betalas vid leverans. Arbetet betalas som sagt ovan i 3 delar. Ska se om betalning kan ske efter färdigt utförda delar som @ghoti föreslog. Jobbigt om taket blir i en tredjedel och det blir en fnurra på tråden..
Daniel 109: Lite tråkigt att så många direkt tolkar det som att köparna försöker sig på en blåsning. Det är många som inte klarar av att skilja på nät och tjänst. Samma sak med elnät och el marknaderna.
nmeden: [citat] Nej nej. Du som privatperson och byggherre ("beställare") har ett visst arbetsmiljöansvar, se nedan. Detta kan du avtala bort med en entreprenör. Arbetar entreprenören självständigt övertar den automatiskt ansvaret enligt konsumentköplagen. Har du inte avtalat bort det, samt tagit in flera firmor, som dessutom ska samordnas arbetsmiljömässigt, då ska du: se till att viktiga
hempularen: [citat] Det kan handla om några tior till miljonbelopp, beror på omständigheter. OM du kan påvisa att tomten sjunkit i värde pga. avverkningen så kan du ha rätt till skadestånd baserat på värdeförlusten, alternativt återplantering av träd. Återplanteringen behöver då inte nödvändigtvis vara helt likvärdiga, räcker att det återställer tomtvärdet. I andra änden så har du
hempularen: Som sagt, när väl bygglovet vunnit laga kraft, så kan grannen inte överklaga. Om grannen känner sig överkörd om vägen, så är ju risken stor att bygglovet överklagas, och går grannen då hela vägen till högsta instans, så kan det ta 5 - 10 år att få igenom bygglovet. Det kan grannen göra även om ni lägger er på rätt sida 4,5 m gränsen, skillnaden är bara att risken för att
Odjuret: det är den som vill ha betalt som får processa. Den som inte vill behöver inte göra något egentligen förrens det säljaren driver ärendet dit. Vill man vara jäklig så borde det nästan användas för skjuta upp betalningen utan ränta. Eller ränta blir det väl sen. För den som vill ha betalt blir en del jobb
Odjuret: Det finns tyvärr alltid nån som hamnar i kläm när man skriver lagar och regler. Här har vi ett fall som lokal pressen hittat. Då måste det bli extra snyftigt. Som vanligt är jag övertygad om att de har "glömt" att nämna viss information till läsarna
Mr Steed: Jag har noterat liknande på t.ex. bilupplysningstjänster. En bil kan stå som avställd när den egentligen varit påställd i veckor efter att jag kollat hos Transportstyrelsen. Alltid bra att ta andrahandsuppgifter med en nypa salt då många nog gör som useless skriver.
useless: En hög mur av höbalar kanske skyddar mot insyn tills preskriptionstiden har löpt ut? ;) http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/farmer-who-built-castle-hidden-6800171
Anna_H: Det är "bara" att med vänligt och bekymrat tonfall varje dag säga att de måste ta bort stenröset, eftersom det förstör er fasad. Har själv sådant hus, men mexitegel, inte lika känsligt. Grannen ville bygga carport i sitt utrymme, och hade inte en tanke på att hon skulle bygga för vårt badrumsfönster. Hon blev tvärsur när jag förbjöd henne att sätta tak över hela utrymmet.
hempularen: Första förutsättningen är att du måste ha föreningens tillstånd. Sedan, om du tänker göra detta själv, och föreningen inte ställer några speciella krav på att det skall utföras av certifierad firma. Då bör du se över vad du har för försäkringsskydd. Det handlar då framförallt om vad du har för ansvarsskydd. En vattenskada i en flerfamiljsfastighet kan lätt kosta bortåt
Oldfart: Glöm för allt i världen inte att begära inteckningsfri avstycknin direkt. Gör du inte det kommer befintliga pantbrev att belasta samtliga fastigheter. Då går det inte att göra nya inteckningar och upprätta pantbrev för fastigheterna oberoende av varandra. Nya pantbrev måste då även de belasta samtliga fastigheter. Du kan ansöka om relaxering av inteckningarna i efterhand men det
Daniel 109: Nu framgår det inte var i landet det är. Söder ut kommer plogning inte att påverka alls. Men att ploga i syfte att förstöra för grannen är inte okej.
useless: Skatteverkets typkoder är till för beskattning och har i princip inget ned stadsplaner och bygglov att göra.
Lidd: Enklast brukar vara att rapportera första inlägget och skriva en kommentar, så ser moderatorerna det
Daniel 109: Har du något fall att referera till? Jag tycker att det låter väldigt lustigt. Vår diskmaskin gick sönder i perioden mellan försäljning och tillträde. Den lagade jag naturligtvis.
lo_svedese: Det är den översta pannan som är trasig och den är murad under nockpannorna så det är lite besvärligare än en vanlig på taket. Jag har inga andra pannor, men kommer att byta den från nedersta delen av taket så blir risken mindre med vatten som sliter upp takpappen. Det blir enklare att göra det själv, men företaget kommer att fortsätta förstöra för andra. Det skulle kännas
Huruvida: Väldigt svårt att ge ett uttömmande svar utan att veta de exakta fastighetsrättsliga förutsättningarna. Kan vägen vara en marksamfällighet, finns rättigheter att använda vägen för de olika fastigheterna m.m. Men om en gemensamhetsanläggning bildats och en ny fastighet ska anslutas görs det lämpligen genom en överenskommelse om andel i gemensamhetsanläggning (43 §
Plundraren: Har du läst igenom dina försäkringsvillkor?` Förstår inte riktigt vad du menar med krav mot din grannes försäkringsbolag, har de orsakat dig någon skada eller förhalat möjligheten att åtgärda skadan? Det är din försäkring som täcker din del av skadan. I de allra flesta fallen gör försäkringsbolagen en korrekt reglering enligt villkoren, det är däremot mycket vanligare att
-MH-: Gatunamn oh nummer hjälper bara om gårdarna ligger på rad efter en ganska stor gata/väg. Om gårdarna ligger huller om buller, en del med egna vägar in någon km, så hjälper inte ett sekvensnummer. Med tanke på hur fel posten kommer ibland, så inte hjälper det posten i alla fall att grannen har ett gatunummer.
harry73: [citat] TS la inte ditt slänten och den fyller inget syfte för hans tomt. TS får inte aktiv förstöra för grannen, men jag ser inte varför han skulle ha ett underhållsansvar, och skulle TS ta upp diskussionen om kostnader med grannen blir det såklart bättre för TS att använda mina argumenten och se var det landar än att direkt lägga sig platt och bjuda på släntunderhållet
Niklasloow: Hejsan! Har ingen källa att styrka det jag säger, men kollar du här i juridik delen så borde du hitta en tråd med det. Men det föreligger föreningen att åtgärda felet. Däremot så rekommenderar jag dig att du som ägare åtgärdar det för undvika problem och konflikter med styrelsen. (Hade det varit i en förening där jag ansvarar så hade vi troligen bara monterat bort fläkten).