K
Karin C: På naturområdet är det tänkt att GC-väg, kommunen har dock valt att förlänga cykelvägen på östra sida förbi ytterligare 5 tomter. Det finns inte dokumenterat någonstans och de hade inte heller tänkt att informera oss om detta då den delen ligger utanför detaljplanerat område.Tycker personligen att vi som angränsande tomtägare borde få ha något att säga till om detta, men
46 svar · 14,0k läst
·
O
Odjuret: Kolla först våtrumsreglerna som gällde 2008 Innan du funderar åt nått håll. Det är inte dagens regler utan de som gällde när badrummet byggdes. Å tur är väl det:)
2 svar · 782 läst
H
hempularen: Just en sådan skrivning i ett avtal är nog inte giltigt. Olika varianter av "köpoptioner" av fastigheter är oftast ogiltiga. Men om du pratar med banken så kan de troligen hitta en lösning med ex. en bankgaranti. För den behövs ev. en säkerhet, och där kan tomten komma in, att du alltså ev. pantsätter tomten mot bankgarantin. De pantbreven antar jag att du kommer att behäva ändå
1 svar · 771 läst
D
Daniel 109: Golvvärmen bör väl inte påverkas av den här skadan. Men om föreningen inte har golvvärme som standard lär du inte kunna kräva det.
20 svar · 3,0k läst
J
JohnnyHue: Hej och tack för svar! Jag håller med och frågan nu är vad jag som konsument har för möjlighet att hävda att konstruktionen inte är enligt överenskommelse. Dels är det takstolarnas konstruktion och dels är det att funktionen blir sämre pga stegen till sovloftet hamnar mitt i rummet. Det är kanske det där med funktion som är det starkaste kortet?
2 svar · 14,3k läst
·
T
Tangentbordet: Finns det något värde för mig att försöka köpa den besiktning köparen gjort och med den teckna den högsta nivån av dolda felförsäkringen?
11 svar · 4,6k läst
K
kindvall: Det där med två lagfarter på en fastighet låter ju konstigt. Är det så att det är två fastigheter, dvs en obebyggd del av tomten är en egen fastighet med egen fastighetsbeteckning?
6 svar · 7,4k läst
M
marisunjo: [citat] Hej. Har varit i kontakt med dem o de kunde tyvärr inte göra så mycket trots att de betett sig illa enligt juristen. Dock kunde jag kräva pengar för jobbet jag gjort åt dem. Jag har Lf o har aldrig haft problem med dem förut. Jag ringde ett annat läns brandhandläggare o de tyckte det var illa o så fick det inte gå till. Detta är fel personer på fel plats uppenbarligen. Man
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Det verkar lite långsökt att han skulle bli ansvarig för den skadan. Och OM han blir det så borde ansvarsmomentet i hemförsäkringen täcka. Det kan vara en fördel om han har "bostadsrättstillägget" i sin hemförsäkring. Jag skulle nog föreslå att han sätter en list över skadan, ser till att i fortsättningen skydda mot vatteninträngning (kanske med en silikonfog mellan listen och
4 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Jag tror inte att man kan prata om någon absolut praxis. Utan det borde väl då snarare vara att visa på hur olika alternativ ser ut. Det rimliga är ju att de säljande släktingarna skall få ut samma summa som man kan anta att de skulle få om ni sålde på öppna marknaden. Och då hade ni fått bekosta en mäklare för ex. 50 000. Om vi antar att det gäller 50 000 så är det iofs. inte
7 svar · 8,5k läst
M
MartinP666: [citat] Taxeringsvärdet används knappast i de fall man vill få det så rättvist som möjligt, snarare när man vill sälja till ett lågt pris men ändå ha något att gå efter, t.ex när föräldrar säljer ett hus till sina barn. Som redan sagts så kan man göra precis hur man vill så länge man är överens, men om man har svårt att enas och vill ha riktlinjer för hur man ska dela
91 svar · 29,7k läst
T
twoody: [citat] Har haft med Anticimex att göra med både på jobbet och hemma. Mycket proffsiga och duktiga besiktningsmän. Gäller väl att ha tur med vilka man får
41 svar · 12,6k läst
·
SiggiGBG
SiggiGBG: Om det slutar med att ni själva ska stå för en höjning av tomten rekommenderar jag att du/ni kontaktar omkringliggande grävare och berättar att du är i behov av fyllnadsmaterial till tomten. Jag är i samma sits och har fått fyllnadsmaterial gratis på detta sättet. Det kostar för entreprenader att köra bort och om det är närmre till tomten blir det en vin vin situation för båda
21 svar · 15,2k läst
P
per s: [citat] Jag är inte alls för stagnation eller utveckling men varför ska de som vill ta ut svängarna göra det på bekostnad av kulturella värden. Så ont om plats har vi väl inte i Sverige. [citat] Maktfullkomlighet, godtycke eller tillfälliga modenycker kan verkligen vara förödande för vårt kulturarv. En gång förstört = alltid förstört. En enda ägare i en serie av ägare till
60 svar · 13,0k läst
·
harry73
harry73: en annan anledning kan vara att man gärna vill ha fönstren på sidan med. Att grannen har fönster som ser ut över din trädgård är mindre lämpligt, så då passar det bra att placera garage där.
47 svar · 14,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Foyen.se har jag hört mycket gott om. Specialiserade på entreprenad - och fastighetsrätt. Dyra men riktigt bra.
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Ja, eller snarare skulle bygget troligen bli oerhört dyrt. Det skulle behövas ett avtal i stil med: bygg huset för denna summa pengar oavsett vad som händer, och oavsett vilka ändringar kunden vill göra under tiden. Det finns ex. inom badrumsombyggnad ett par firmor som trots att de bygger i mängd, har goda omdömen, men som ofta ligger 50-150% högre i pris än de flesta andra. Jag tror
2 svar · 557 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Om du menar att du har rätt till juridiskt ombud så har du det om det är en fråga enligt miljöbalkens kapitel om vattenverksamhet
1 svar · 1,2k läst
K
Kane: Utdelning/försäljningsintäkt skall fördelas efter andel, ingenting annat. Har dock inte hittat lämplig lagtext eller dylikt att referera till.
3 svar · 897 läst
Z
ZipLock: När min förening gjorde OVK för några år sedan kollade vi med SBC/Bostadsrätterna vad som gällde. Informationen vi fick var att nuvarande ägare var ansvarig för att återställa eventuella förändringar, t.ex. köksfläktar anslutna till ventilationen. Om detta inte gjordes frivilligt hade föreningen skyldighet att gå in, i värsta fall med hjälp av kronofogden, för att åtgärda
58 svar · 22,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ser ut att vara tre månaders uppsägningstid: http://lawline.se/answers/uppsagning-av-hyresgast-i-villa
7 svar · 3,3k läst
H
huggan: Det är bäst för bådas parter om det finns hyreskontrakt. Ska dom söka bostadstilläg är det ett krav dessutom är det förmånligt skattemässigt att hyra ut sin bostad. En årshyra upp til 50.000:- är helt skattefri och har man hyror över det så är det dessa regler som gäller: Först dras 20% av hyran av som är helt skattefri Sedan drar man av 40.000:- som också är skattefritt
1 svar · 3,4k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Jodå, det är inte alls svårt att ramla av en banvall. Det enda som behövs är en ganska blöt kräftskiva.... :D
34 svar · 11,8k läst
T
Tänka: Finsk-svensk terminologi baserad på äldre svenska (stomfastighet) vs svensk terminologi med förändrat språk (stamfastighet).
1 svar · 1,0k läst
hsd
hsd: Avloppsrör är ju med skarvar som rötter kan leta sig in i men fiber ligger ju slang så jag tror inte på någon skaderisk
10 svar · 5,4k läst
·
Bart
Bart: Vi gjorde inget eget arbete i huset. Vi hade inte ens nyckel till huset under byggtiden. Vi diskuterade att göra en del själva. Svaret från inblandade entreprenörer var att de då ville ha en tydlig avlämningspunkt där deras arbete besiktigades. Därefter fick vi i så fall ta över. Vi köpte huset via en fristående säljare från en husfabrikant. I priset ingick huset med inredning, Via
3 svar · 4,0k läst
K
kindvall: Bra med lite mer bakgrundsinfo. Så länge brodern är delägare med 50% känns det ju rätt meningslöst att ha ett komplicerat hembudsförfarande när han, eller kanske mer troligt hans arvingar kan initiera försäljning när som helst. I bästa fall kommer ni överens om en summa att köpa ut dem, i sämsta fall blir det oenigheter om köpesumma, de initierar en tvångsförsäljning, och alla
20 svar · 5,0k läst
M
M_Persson: Nu kan vi avsluta denna tråd då fastigheten drog iväg duktigt i pris... Tack ändå för alla inputs.
13 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.