5 766 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Skada sig på vår tomt !?
Hej
Vi har en fastighet som angränsar till en förskola.
Förskolan är inhängnad vid gräns .
För att ta sig mellan två områden så går .
många på vår tomt ( i grunden inga problem ) vi störs inte nämnvärt förutom lite irritation på fimpar och hundbajs .
Men min fråga är vad som händer om någon skadar sig när dom går på stigen .
Just nu är den ganska hal pga is ,snö och det finns rötter.
Allt gott /
Vi har en fastighet som angränsar till en förskola.
Förskolan är inhängnad vid gräns .
För att ta sig mellan två områden så går .
många på vår tomt ( i grunden inga problem ) vi störs inte nämnvärt förutom lite irritation på fimpar och hundbajs .
Men min fråga är vad som händer om någon skadar sig när dom går på stigen .
Just nu är den ganska hal pga is ,snö och det finns rötter.
Allt gott /
Är det en gångväg på er tomt? Det vill säga en bit av tomten som är anordnad för att den ska användas som gångväg för allmänheten? Om inte är det nog svårt för någon att hävda att ni ska hålla er tomt vinterunderhållen för att de ska kunna, olovligen, använda den som gångväg.
Det finns kvalificerade besökare och icke kvalificerade besökare. Kanske inte rätt uttryck, men det framgår nog vad jag menar.
Så det korta svaret från mig är nej. Ingen kan hävda att ni är skyldiga att stå för vinterunderhåll.
Det finns kvalificerade besökare och icke kvalificerade besökare. Kanske inte rätt uttryck, men det framgår nog vad jag menar.
Så det korta svaret från mig är nej. Ingen kan hävda att ni är skyldiga att stå för vinterunderhåll.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaaa.. Så enkelt är det inte. Fallet med tjuven och trappan har jag för mig dömts ut som skröna.
Det krävs att man är grovt försumlig. Att man inte halkbekämpar en genväg som folk tar sig över din fastighet är inget du kan ställas till svars för.
Ja du har rätt. Han räknas tydligen som okvalificerad besökare.H hempularen skrev:
https://gardio.se/du-betala-skadestand-om-tjuven-halkar/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Kommunerna häromkring brukar sätta upp en skylt "Vinterunderhålles inte" på vissa gångvägar och går man där ändå får man skylla sig själv om man ramlar. Så vill man vara vänlig och påpeka det kan man ju ha en liknande skylt. Formulerar man den som "Denna privata tomt vinterunderhålles inte" kanske det blir färre som går på tomten också.
Sätt upp buskar som förhindrar genvägen?
Om det är en kommunal förskola borde du be dem låsa upp grinden?
Man ska ha tillträde till kommunala förskolors gårdar utanför öppettiderna, de är allmänna lekplatser.
Om det är en kommunal förskola borde du be dem låsa upp grinden?
Man ska ha tillträde till kommunala förskolors gårdar utanför öppettiderna, de är allmänna lekplatser.
Om TS inte har problem med att folk går där så finns det väl ingen anledning att stoppa trafiken.
Klicka här för att svara
