S
SaSoAn: Som övriga skrivit innan...Det är ditt såvida du inte införskaffat det i ett förhållande för gemensamt bruk. Köptes det innan förhållande och innan tanke på gemensamt boende så är det ditt, även om senare sambo sedan flyttat in.
4 svar · 1,6k läst
N
nancysh: Det är en kombo av att företaget ägs av familjebekanta (känsligt att vara ”på” för mkt och sätta ner foten antar jag) + stressigt småbarnsfamiljeliv + varit hoppfulla om att vi en dag kan få vår ”drömdörr”, som gjort att vi inte sätter ner foten förrän nu
7 svar · 2,0k läst
S
Sona2012: Tror att någon annan redan svarat på det här sättet.... Men IMNSHO bör kostnader och utnyttjanderätt fördelas som sker idag, dvs A, B och C står för 1/3 var. Väljer C att ge (förskott på arv) sin andel till sina tre barn så får C se till att lösa hur den andelen sköts utan att A och B blir inblandad. Med risk att skapa konflikter med sina egna barn.... men det är C:s huvudvärk
86 svar · 14,2k läst
jaktstugan
jaktstugan: Du har INGEN rätt att sätta en bom på någon annans väg.
1 svar · 2,7k läst
B
byggarätt: [citat] Hmmmmpfh... jag håller med Njut nu när allt är ordnar sig
239 svar · 57,8k läst
·
DLo
DLo: Ungefär så var det för mig också. En ljusavkännare som tänder och släcker utebelysning som efter att elektriker varit där började lösa ut säkring. Han bli rätt sur innan jag skruvade av locket och hittade ett spindelbo med tillhörande stekt spindel på det lilla kretskortet. Ibland är det helt enkelt inte elektrikerns fel
19 svar · 4,8k läst
·
B
Byggdjuret: Då kan det bli jobbigt.... hittade den här länken... som jag fått för mig kan vara seriös... Kan ha fel... https://www.alektumgroup.se/om-alektum-group/nyheter/legal/sa-hanterar-du-uppsagning-av-hyresgast
4 svar · 1,5k läst
P
Probably Wrong: Är du säker på att det är mögel? Ser ju rätt torrt och bra ut annars. Isolering blir lätt missfärgat (svart) av partiklar och andra saker i luften om det är någon glipa det kan gra genom. Oavsett vad så tror jag självrisken är mer än vad ny isolering och plast kostar. :)
5 svar · 2,2k läst
·
K
karlmb: [citat] Det som avgör är ordet självkostnadspris. Då ska man kunna få se att det just varit detta och att det är rimligt. Punkt.
125 svar · 31,7k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Jag undrar om hur ofta brandskyddskontroll måste ske? Läser man nedan är det ju solklart, men menas det totalt i byggnaden eller per eldstad eller per skorstenspipa eller skorsten? Jag laddar ju in ca 300 kg ved under min trapp hemma i köket, och det kan ju te sig som att jag eldar väldigt mycket mer än 500 kg ved per år. Sanningen är att sen jag installerade llvp så har jag blivit
0 svar · 1,2k läst
Anna_H
Anna_H: Svärmor och svärfar gjorde en liknande habrovink för att ge det äldre särkullbarnet (samma pappa som min man) så lite pengar som möjligt. Vilket gör att det yngre särkullbarnet fått både maximalt arv från mamman och från sin biologiska pappa. Utan papper hade min man fått 50% och de båda halvbröderna 25% var. Nu få ena halvbror bara 7% och andra 43%. Maken får fortfarande 50%,
9 svar · 2,1k läst
T
Troberg: [citat] Börja med att konsultera en advokat. Det kostar inget att beskriva problemet för dem och höra om de kan göra något. Det är först när man skakat hand och de faktiskt tar sig an fallet som taxametern börjar ticka.
163 svar · 58,3k läst
T
TH885: Borde ligga under eget ansvar kan jag tycka. Om ventilen är stängd så borde fukten aldrig försvinna och borde uppmärksammats tidigt. Är det mögel så märker man det på sekunden man kliver in i huset och borde också uppmärksammats. Om jag har en VVS kille hemma som byter termostater och han råkar glömma vrida på dom kan jag inte sen klaga på att jag bara haft 10 grader om året i 4
39 svar · 16,4k läst
·
B
Byggdjuret: Hur viktigt är grannsämjan och hur viktigt är pengarna?
22 svar · 4,3k läst
T
torkelb: [citat] Anna, så behöver det inte alls vara. Det vet jag av egen erfarenhet och då kan Energimarknadsinspektionen bli inkopplad beroende på omständigheterna. Dock knappast i detta fall.
79 svar · 26,1k läst
·
M
-MH-: Finns det sådana grannar? :thinking:
4 svar · 2,4k läst
B
Bällstabygget: [citat] Jag skulle tro att ni har en ”riktig” samfällighetsförening (sff) med hänvisning till det du skriver. Du kan testa att höra av dig till Samfällighetsföreningsregistret, finns kontaktuppgifter på Lantmäteriets hemsida. Om du uppger gemensamhetsanläggningens namn (typ Berga GA:1) så kan de se vilken förening som är kopplad till denna samt uppgifter gällande föreningen. Det
16 svar · 3,5k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Man måste redovisa förmögenheter över 100 tusen kronor...
10 svar · 2,7k läst
BerraBo
BerraBo: Tack för klarläggandet.
10 svar · 4,2k läst
M
-MH-: [citat] Där tyckte tingsrätten det var dolt fel, se mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hempulare-doems-till-prisavdrag-foer-fulel.350317
112 svar · 36,0k läst
·
T
Tohan: Jag har anlitat företag som har fuskbygge så de är mycket fel.. Har villa försäkring största de ha.. Undrar om det täcker.. Detta är uterum.. Sen hur långt tid tar det till man är i tinget.. Leka med tanken företaget har fått brev från tingsrätten för andra gången oktober.. Mvh Undrar nån som jobbar med försäkring som kan uttala sig
94 svar · 30,3k läst
M
Mlindahl: [citat] Hellre en sån boxer alla dagar i veckan
18 svar · 3,4k läst
AWWENATION
AWWENATION: Ja som du beskriver det kan de mycket väl stämma, jag har hört av mig till entrepenören och inväntar fortfarande svar. :)
7 svar · 1,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Tråden är stängd. Allt för mycket tyder på att TS skojar med oss, efter våra kontroller. /admin
121 svar · 39,9k läst
·
Hep
Hep: Är det uthyrt privat är det bara att säga upp.
2 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Mycket tugg om det där huset! Men ibland får man ju ta skeden i vacker hand och svälja förtreten (och huset). [citat] Nej just det! Och speciellt nu i vinterkylan så torkar ju lacken väldigt långsamt.
35 svar · 7,7k läst
·
R
Räknenisse: https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/Folkeregister-og-CPR/Det-Centrale-Personregister-CPR Födelsedatum har du väl i personnummer på köpekontraktet. Du borde kunna få första adressen i Danmark från Skatteverket genom att fråga om vad som angavs när de begärde utflyttning ur riket.
17 svar · 3,8k läst
·
A
ArneTW: [citat] Vi får väl se hur det går när fiberbolaget grävt och sedan vägrar återställa eller ... eller... eller. Jag ser potential för flera roliga diskussioner med grannar mfl. Hade jag bott där hade jag slutat betala en krona för vägen. /ATW
14 svar · 2,0k läst
F
fsn: [citat] Du har ett ursprungligt avtal med IKEA i samband med köp av produkten, jag hade dragit dom till ARN och sen kan IKEA lösa sina mellanhavande med servicefirman själva sen. Bestrida fakturan till servicefirman med motiveringen att felet inte är åtgärdat. Frågan om handhavandefel är således något mellan dig och IKEA, jag hade efter så många kapitalt misslyckade försök till
10 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.