Hej!
Är det någon som har varit med om eller ens hört talas om att en byggfirma häver ett avtal med en konsument (efter att arbetet är påbörjat och ej är avslutat)? Vad gjorde ni, hur slutade det?

Det är precis det om hänt oss. Nu står vi med ett halvfärdigt hus som ej går att bo i.

Kortfattad bakgrund:
Avtal finns, omfattning, budgetpris (löpande räkning), timpriser, sluttid osv är angivet.
Firman har ej skickat några fakturor än så ingen tvist gällande betalning föreligger.
Vi har tyckt att kommunikationen mellan oss och arbetsledaren har fungerat dåligt genom hela projektet och önskade i ett mail att byta till en annan arbetsledare (är en firma med flera arbetsledare/projektledare). Vi avslutar mailet med att vi har fortsatt förtroende för firman men vill byta ut arbetsledaren och fortsätta arbetet. Tillbaka får vi ett mail där de tydligt häver avtalet med grunden att ”vi inte har förtroende för dom”, och egentligen inga andra förklaringar.

Vi ska förbi konsumentvägledningen i vår kommun på måndag och se om vi kan få rådgivning där.

Klart dem inte vill ha er som kunder när ni gnäller på deras personal. Skulle inte jag heller vilja ha.

Om ni sedan har rätt, är egalt.

• Arg
Snigla
  • Laddar…
Låter som att någon hetlevrad på firman tagit ett ogenomtänkt beslut. Försök prata med firman direkt istället. Oavsett om dom inte har rätt att häva avtalet blir det ju stora problem om dom inte slutför arbetet :(

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som att någon hetlevrad på firman tagit ett ogenomtänkt beslut. Försök prata med firman direkt istället. Oavsett om dom inte har rätt att häva avtalet blir det ju stora problem om dom inte slutför arbetet :(
Mailet kom från VDn så det bör nog vara uttänkt. Vi hade ju aldrig valt att avbryta avtalet med allt krångel som det innebär, men nu har de valt det åt oss istället. Det konstiga är att det är en mailväxling på två mail som det här utspelade sig. Det fanns inte ens någon chans till diskussion, vi hade ett inbokat möte för att reda ut detta men de valde att avboka.

P
Olsenelm Olsenelm skrev:
Mailet kom från VDn så det bör nog vara uttänkt. Vi hade ju aldrig valt att avbryta avtalet med allt krångel som det innebär, men nu har de valt det åt oss istället. Det konstiga är att det är en mailväxling på två mail som det här utspelade sig. Det fanns inte ens någon chans till diskussion, vi hade ett inbokat möte för att reda ut detta men de valde att avboka.
Kanske skulle tagit upp vad som just var fel istället för att gå rakt på sak "byt ut"

Henrik Nordlander skrev:
Kanske skulle tagit upp vad som just var fel istället för att gå rakt på sak "byt ut"
Jo, det gjorde vi. Som sagt är det en väldigt kortfattad bakgrund jag skrev ovan. Det värsta är nog att vi har blivit rent ut sagt dumförklarade när vi ställt frågor, vilket känns olustigt för mig som kund och har lett till att vi nästan inte vågat ställa frågor längre. När vi ringt svarar han med ”vad ska du störa mig med nu då, jag har inte tid med dig” i 9 fall av 10. Och jag vet inte om vi frågat extra mycket men det kan kanske röra sig om en kort avstämning om dagen (eftersom att han var på plats hos oss en kort stund varje dag).

Knappast roligt att tvingas redogöra vad man gjort, varenda dag. Sådana kunde är de värsta.

H
Arbetsledaren kanske var släkt eller kompis eller liknande.
Så du trampade på en öm tå när du klagade på ledaren?

sen finns det alltid två sidor av en sak.
De kanske har upplevt er som väldigt frågande klagande?
Är med och är i vägen vad vet jag?

du kanske inte upplever det sån.

Så när du då sände mailet fick dom kanske nog och inte orkade mer.

det som är synd att dom inte hellre velat haft ett möte med er, och där förklarat vad dom inte tycker fungerar.
Även ni har då fått prata igenom vad ni inte tycker fungerar och sen hade ni kommit fram till en lösning ihop.

inte bra som lösningen blev nu.

T
Hävning kan som huvudregel endast göras till följd av ett väsentligt avtalsbrott. Om ni inte gjort något väsentligt avtalsbrott så kan det finnas möjlighet att utvinna skadestånd för den skada som åsamkas er.

Kontakta en jurist!

• Gilla
Frallan 12 och 5 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Arbetsledaren kanske var släkt eller kompis eller liknande.
Så du trampade på en öm tå när du klagade på ledaren?

sen finns det alltid två sidor av en sak.
De kanske har upplevt er som väldigt frågande klagande?
Är med och är i vägen vad vet jag?

du kanske inte upplever det sån.

Så när du då sände mailet fick dom kanske nog och inte orkade mer.

det som är synd att dom inte hellre velat haft ett möte med er, och där förklarat vad dom inte tycker fungerar.
Även ni har då fått prata igenom vad ni inte tycker fungerar och sen hade ni kommit fram till en lösning ihop.

inte bra som lösningen blev nu.
Absolut, det är ju troligt att det finns en sådan irritation bakom också (även om de inte nämner det), men det hade som du skriver varit en mycket bättre lösning om vi kunnat diskutera detta och kanske kommit fram till en lösning. Irritation på våra frågor känns som en orimlig grund att häva ett avtal på ett jobb som är påbörjat och långt gånget.

C Calore skrev:
Knappast roligt att tvingas redogöra vad man gjort, varenda dag. Sådana kunde är de värsta.
Jobbar du på firman? Du verkar veta mycket.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Hävning kan som huvudregel endast göras till följd av ett väsentligt avtalsbrott. Om ni inte gjort något väsentligt avtalsbrott så kan det finnas möjlighet att utvinna skadestånd för den skada som åsamkas er.

Kontakta en jurist!
Ja och jag antar att det vanligaste brottet en konsument kan göra är att inte betala fakturorna som näringsidkaren har rätt till. Och det är inte alls fallet här då de inte skickat några fakturor än.

Vi får försöka få tag i en jurist.

• Gilla
Träbocken och 1 till
  • Laddar…
T
C Calore skrev:
De flesta hantverkare jag anlitat har gjort det självmant. Det hör väl nästan lite till om man är stolt över sitt arbete?

Till TS: jag skulle kontaktat en jurist, bryta avtal gör man inte hur som helst, men det är ett stort minfält.

C Calore skrev:
Är du Vd:n eller arbetsledaren?:cool:

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Klart dem inte vill ha er som kunder när ni gnäller på deras personal. Skulle inte jag heller vilja ha.

Om ni sedan har rätt, är egalt.
Fast i en vuxen affärsrelation så måste man kunna hantera sånt.
Om inte personalen och kunden fungerar ihop så är det väl inte konstigare än att man får försöka lösa problemet t.ex. genom att byta ut personalen.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.