Den kontrakterade polske entreprenören lämnar det halvfärdiga privata bygget och åker åker hem pga oro för corona viruset.Företaget har givetvis F skattesedel mm i ordning.
Ny entreprenör måste anlitas. Hur ska detta hanteras juridiskt?
 
Vill de inte fortsätta? Då är det en hävning av avtalet och merkostnader som detta innebär ska de stå för.

Viktigt att få detta i text för de har ett annat alternativ som inte är så roligt för dig och det är:

Tidsförlängning pga. Force Majeure för extraordinär händelse vilket nog kan vara juridiskt ok.
 
  • Gilla
Emma Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är nog säkrast att klargöra entreprenörens avsikter.
Om de vill kan de nog som sagt hävda försening pga force majeure. Då blir det kanske helt plötsligt du som vill häva avtalet, med de eventuella konsekvenser det får för dig. Bäst är ju om ni kan komma överens nu. Vad har ni för avtal gällande försening och hävning?
Man kan förstå att de vill åka tillbaka, gör de inte det nu vet de kanske inte när de får komma tillbaka till sina familjer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Helt klart en knivig situation. De kan troligen hävda force majeur. Eller om det inte räknas som det, så är det nog något som det kan ta några år för domstolen att avgöra.

Därmed är det kanske bästa att anta att de nligt force majeur regler har rätt att avbryta.

Så hur går man då vidare? Antingen vänta ut att de vågar komma tillbaka. Eller avbryta och ta in en lokal hantverkare. Men hamnar vi i ett läge med stor smittspridning i samhället, så är väl risken stor att även en lokal firma tvingas avbryta.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis kan ni kommunicera med dem nu och komma överens, så det inte uppstår oklarheter senare.
I rådande omständigheter kan det vara minst dåligt för båda parter att ni kommer överens att avbryta avtalet och du betalar upplupna kostnader. Såvida det inte finns några komplicerande omständigheter, t ex att du betalt i förskott mer än vad som är klart, eller det är ett fast pris och svårt att avgöra hur avräkning ska ske.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fråga 1:
Hur ser faktiskt avtalet ut?
 
  • Gilla
Martin_Swärd
  • Laddar…
Fråga 2; är detta ett riktigt case, eller bara hypotetiskt?
 
  • Gilla
Spanac och 1 till
  • Laddar…
Litauen, för att ta ett exempel, kallar hem arbetare från utlandet. Sverige är enligt deras myndigheter ett högriskland för Corona, och därför ska man även sitta i karantän 14 dagar.

Som sagt knivigt, men inte unikt fall. Kommunikation A & O.
 
  • Gilla
cecjo och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fråga 2; är detta ett riktigt case, eller bara hypotetiskt?
Verkligt case.
 
Hur illa är det?
Blir det sämre av att stå, eller är det "bara" att tidsplanen spricker?
 
L Lars Beddingestrand skrev:
Verkligt case.
Vad står det i avtalet om försening/hävning?
Vad har entreprenören sagt, tänker de komma tillbaka?
 
  • Gilla
Skrickerum
  • Laddar…
wildeside
På något av nedanstående sätt.
1. Prata med vederbörande om en ev lösning på betalning/färdigställande, ställ dig på farstubron vinka och önska trevlig resa.
2 riv upp himmel och jord hota bete dej allmänt illa och försök att tvinga fram en lösning.
3 dra vederbörande inför tingsrätten och hoppas att det löser sej till din fördel och inte kommer att kosta skjortan.
4 betala vad ni kommer överens om, anlita en lokal firma för resten
5 gör som svenskar i allmänhet knyt näven i fickan betala vad vederbörande vill ha sitt och grubbla och muttra om läropengar m.m på tex ett forum.
 
  • Gilla
Skrickerum
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
På något av nedanstående sätt.
1. Prata med vederbörande om en ev lösning på betalning/färdigställande, ställ dig på farstubron vinka och önska trevlig resa.
2 riv upp himmel och jord hota bete dej allmänt illa och försök att tvinga fram en lösning.
3 dra vederbörande inför tingsrätten och hoppas att det löser sej till din fördel och inte kommer att kosta skjortan.
4 betala vad ni kommer överens om, anlita en lokal firma för resten
5 gör som svenskar i allmänhet knyt näven i fickan betala vad vederbörande vill ha sitt och grubbla och muttra om läropengar m.m på tex ett forum.
Jag hade börjat med tvåan och för att värma upp inför fyran :)
 
Nu är det ju så att Sverige har med omvärldens ögon "noll koll" på Corona läget så force major är säkert tillämpligt.
Hela världen ör i kaos och hur skulle en "lock down" som borde komma snart påverka.
Sätt det i perspektiv. Förhoppningsvis överlever du och dina föräldrar etc 2020...
Och ditt jobb finns förhoppningsvis kvar..
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om någon vill ta över Men billigt var det säkert
 
  • Gilla
  • Haha
Eriked och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.