Hej.
Jag bor i ett område i Stockholm som har en vägförening.
Jag har problem med min tomt som vattenfylls pga föreningenskrondike i skogen. Jag har under flera år pratat med dem men de rycker på axlarna. Historien är lång och jag har skickat in en motion som har avslagits. Jag skulle vilja komma i kontakt med en jurist som kan hjälpa mig driva detta ärende vidare, vart kan man vända sig men denna typ av frågor?
mvh Rulle
Jag bor i ett område i Stockholm som har en vägförening.
Jag har problem med min tomt som vattenfylls pga föreningenskrondike i skogen. Jag har under flera år pratat med dem men de rycker på axlarna. Historien är lång och jag har skickat in en motion som har avslagits. Jag skulle vilja komma i kontakt med en jurist som kan hjälpa mig driva detta ärende vidare, vart kan man vända sig men denna typ av frågor?
mvh Rulle
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Prova Foyen
Tack!
Har nu mailat en jurist där, får se om de hör av sig.
Mvh Rulle
Har nu mailat en jurist där, får se om de hör av sig.
Mvh Rulle
Inte säkert att det är vägföreningen som ska ombesörja dikning och bortledande av vatten. Vägföreningar är gamla saker bildade enligt dåvarande EVL (men i dag likställda som anläggning bildad enligt AL och förvaltas som samfällighetsförening enligt SFL men får behålla namnet vägförening). Men då det handlar om en vägföreningen så kan den inte förvalta andra saker än vad som var möjligt enligt EVL (om det inte skett någon omprövning enligt AL efter bildandet). Just med vatten och dikning gäller lite speciella saker, tidigare fanns vattenlagen som innehöll regler kring vattenhantering.
Kolla om det inte finns ett dikningsföretag som ska ta hand om diket. Länsstyrelsen har en bra karttjänst man kan kolla i, http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/gis/Sv/Pages/karttjanster.aspx
Länsstyrelsen i Skåne har även en informationssida om vad dikningsföretag (eller markavvattningsföretag som kanske är den mer korrekta termen), http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...vattenanvandning/vattenarkivet/Pages/faq.aspx
Kolla om det inte finns ett dikningsföretag som ska ta hand om diket. Länsstyrelsen har en bra karttjänst man kan kolla i, http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/gis/Sv/Pages/karttjanster.aspx
Länsstyrelsen i Skåne har även en informationssida om vad dikningsföretag (eller markavvattningsföretag som kanske är den mer korrekta termen), http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...vattenanvandning/vattenarkivet/Pages/faq.aspx
Jag hör det du säger men i min värld så ansvarar man för vad ens egendom orsakar för skada hos någon annan.
Diket har inte uppstått utav sig själv. Den är grävd för att leda bort vatten vatten från diverse diken i området. Såsom fastighetsägare har man ansvar att rensa sina diken så måste vägföreningen ansvara för att deras diken funkar som de ska?
Det som gör mig mest frustrerad är att behöva bråka om detta, det är som att dom tar det personligt. Vägföreningen ska hjälpa alla i föreningen.
Jag har iaf pratat med en advokat nu och har skickat över allt jag har så vi får se vad det blir av.
Jag laddar upp en bild på krondiket. Bilden är tagen från vägkanten och är riktad mot mitt hus. Mitt hus är snett till höger.
Diket har inte uppstått utav sig själv. Den är grävd för att leda bort vatten vatten från diverse diken i området. Såsom fastighetsägare har man ansvar att rensa sina diken så måste vägföreningen ansvara för att deras diken funkar som de ska?
Det som gör mig mest frustrerad är att behöva bråka om detta, det är som att dom tar det personligt. Vägföreningen ska hjälpa alla i föreningen.
Jag har iaf pratat med en advokat nu och har skickat över allt jag har så vi får se vad det blir av.
Jag laddar upp en bild på krondiket. Bilden är tagen från vägkanten och är riktad mot mitt hus. Mitt hus är snett till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning om vems skyldighet detta kan vara. Är det ett krondike är det ju dock knappast föreningens ansvar men du kanske fått uppgift om att det är föreningen som grävt diket, eventuellt för att dränera marken med tanke på vägen?
Anyway, blir mest nyfiken på var det praktiska problemet egentligen ligger. I min värld har ett dike ett utlopp. Någonstans hindras vattnet att rinna dit eller så är vattennivån lika hög hela vägen. Kan det vara så att diket rinner ut i en sjö som även den har högt vattenstånd? Har problemet uppstått på senare år eller har det alltid varit så här? Det ser ju ut som att vattnet är förhållandevis stillastående, i så fall är ju egentligen inte dikets kapacitet problemet utan snarare är problemet att diket någonstans är igenslammat/uppdämt eller så har vattnet helt enkelt ingenstans att ta vägen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut nedströms...
Anyway, blir mest nyfiken på var det praktiska problemet egentligen ligger. I min värld har ett dike ett utlopp. Någonstans hindras vattnet att rinna dit eller så är vattennivån lika hög hela vägen. Kan det vara så att diket rinner ut i en sjö som även den har högt vattenstånd? Har problemet uppstått på senare år eller har det alltid varit så här? Det ser ju ut som att vattnet är förhållandevis stillastående, i så fall är ju egentligen inte dikets kapacitet problemet utan snarare är problemet att diket någonstans är igenslammat/uppdämt eller så har vattnet helt enkelt ingenstans att ta vägen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut nedströms...
Vägföreningen är markägare.
Håller med, kanske problemet kan lösas med en timmes jobb med spade och flåhacka? Definitivt billigare än att alita en advokat.ToRy skrev:Anyway, blir mest nyfiken på var det praktiska problemet egentligen ligger. I min värld har ett dike ett utlopp. Någonstans hindras vattnet att rinna dit eller så är vattennivån lika hög hela vägen. Kan det vara så att diket rinner ut i en sjö som även den har högt vattenstånd? Har problemet uppstått på senare år eller har det alltid varit så här? Det ser ju ut som att vattnet är förhållandevis stillastående, i så fall är ju egentligen inte dikets kapacitet problemet utan snarare är problemet att diket någonstans är igenslammat/uppdämt eller så har vattnet helt enkelt ingenstans att ta vägen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut nedströms...
Läs igenom lite innan du skriver nonsens. Jag har lagt ut 60000kr och ca 100timmar och jag kanske är halvvägs.
Det är inte en spade bara.
Det är inte en spade bara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
RulleBulle: Det verkar vara ett infekterat ämne för dig, men du kanske ska ta ett djupt andetag innan du svarar?
Har du någonstans i dina tidigare skrivit hur mycket tid och pengar du lagt ner?
Har du någonstans i dina tidigare skrivit hur mycket tid och pengar du lagt ner?
Ursäkta men jag kan inte undgå att kommentera. Ingenstans i tråden framgår att du lagt ut 60000kr och 100 timmar. Vet inte om du kommenterade mitt, ZipLocks eller bådas svar men jag är säker på att ZipLocks var i all välmening och mitt var det definitivt.
edit: tvåa på den...
edit: tvåa på den...
Nä men jag har skrivit att jag diskuterat i flera år med dem. Dessutom har jag lagt en med en bild på hur diket set ut. Jag är inte en idiot, hade det varit ett par timmars jobb så hade jag gjort det.
Trött på att bråka med föreningen och sen behöva bråka med ett gäng allvetande här, jag bad om att få tips på en advokat inte alla medlemmars gissningar på vad som gäller och inte gäller.
Trött på att bråka med föreningen och sen behöva bråka med ett gäng allvetande här, jag bad om att få tips på en advokat inte alla medlemmars gissningar på vad som gäller och inte gäller.