13 321 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Äktenskap - byta efternamn?
Sida 1 av 6
Min fästmö och jag ska gifta oss. Liksom många andra är det en lång diskussion vems efternamn vi ska ta eller om vi inte ska välja att ta varandras efternamn.
Vi har båda relativt trevliga efternamn från släkter på ungefär 500 personer i Sverige.
Nu har jag fått ett förslag; om jag kan ta hennes namn så kan hon sanktionera verktygsköp, expansion av verkstad och byggahus-surfande.
Skulle ni kunna tänka er att byta efternamn under dessa förutsättningar?
Vi har båda relativt trevliga efternamn från släkter på ungefär 500 personer i Sverige.
Nu har jag fått ett förslag; om jag kan ta hennes namn så kan hon sanktionera verktygsköp, expansion av verkstad och byggahus-surfande.
Skulle ni kunna tänka er att byta efternamn under dessa förutsättningar?
?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag valde min frus efternamn då det var betydligt mer unikt.
Men ett alternativ vi tittade var att kombinera efternamnen till ett nytt, alternativt hitta ett annat som finns sedan tidigare inom någon av familjerna.
Men ett alternativ vi tittade var att kombinera efternamnen till ett nytt, alternativt hitta ett annat som finns sedan tidigare inom någon av familjerna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Låter ju som ett hot! Ska du inte få verktyg om du inte tar hennes namn? Det är nog bäst att separera direkt 
Ni får ställa upp en matris med alla tänkbara alternativ och kryssa er fram till det bästa alternativet. Behålla sitt namn eller utöka det är väl det som brukar vara resultatet om man är oense.
Ni får ställa upp en matris med alla tänkbara alternativ och kryssa er fram till det bästa alternativet. Behålla sitt namn eller utöka det är väl det som brukar vara resultatet om man är oense.
Som andra säger, verkar vara något av ett hot för att framtida släktnamn ska bevaras, kan inte förstå vad som driver detta, är du helt beroende av damens efternamn i ekonomiskt hänseende i dag. Vad händer i framtiden och hur kommer damens släkt att agera, dra in på ev ett s.k understöd eller om damen säger att du får gå, om du säger ifrån på något sätt. Så utan att vara synisk, så tänk till i dag vad som kan hända i morgon. Nu ska inte gubben målas på väggen, allt är inte skrivet i sten och det kan gå bra.
Jag inser nu att jag var en riktigt usel förhandlare när det begav sig . Bytte efternamn, ingen verkstad och får köpa verktygen själv. Är jag då olycklig? Nej, inte det minsta. Ångrar jag att jag bytte? Nej, inte det heller.
Identiteten sitter inte i ett efternamn. Däremot tycker jag det är småaktigt att inte kunna komma överens om en sån sak om man ändå ska leva resten av livet tillsammans - även om det så klart är svårt och känslosamt.
Identiteten sitter inte i ett efternamn. Däremot tycker jag det är småaktigt att inte kunna komma överens om en sån sak om man ändå ska leva resten av livet tillsammans - även om det så klart är svårt och känslosamt.
Vi båda har ganska ovanliga namn och valde att slå ihop dem så att vi båda har dubbelnamn som efternamn. Så vi båda tog varandras men behöll samtidigt vårt egna.
Ett förtydligande för alla upprörda:
Nej det råder ingen utpressning åt det ena eller det andra hållet. Ja vi är lyckliga i vår relation och jag tror vi kommer fortsätta vara det.
Förslaget formulerades så här: fullständig stöttning av byggahusande, verktygshets och smickrande utan tjat
(svar ja jag tog på mig solglasögonen mitt i diskussionen för att se häftig ut)
Nej det råder ingen utpressning åt det ena eller det andra hållet. Ja vi är lyckliga i vår relation och jag tror vi kommer fortsätta vara det.
Förslaget formulerades så här: fullständig stöttning av byggahusande, verktygshets och smickrande utan tjat