Nu har jag inte läst hela konversationen men tänker lite att KA och besiktningsmannen borde ha en del av kakan beroende vilken ritning som har presenterats för dem.

Vi byggde nyligen och jag påpekade att ena trappsteget inomhus stack ut mer än vad den skulle göra enligt ritning. De hade även satte dit ett 50cm skåp i köket istället för 60cm. Kan säga att de fick åtgärda efter att besiktnings mannens påpekande att ritning skall spegla det verkliga. Återigen har bara läst inledande inläggen.

• Gilla
Sniken
  • Laddar…
Jag tror att söljaren kan hävda att underlaget var tvetydigt. Om en väågg behöver flyttas av konstruktionsskäl, så kan byggaren hävda att han Å ena sidan har avtalat att leverera att rum med vissa mått, enl. avtalet, men även att huset inte skall rasa samman (även om det troligen inte står i avtalet...).

Att han då väljer att bygga så att huset inte rasar.

Sedan är det en annan femma att det givetvis går att konstruera så att huset tål att väggen står "fel", men det skulle kanske kostat ett antal balkar.

H hempularen skrev:
Jag tror att söljaren kan hävda att underlaget var tvetydigt. Om en väågg behöver flyttas av konstruktionsskäl, så kan byggaren hävda att han Å ena sidan har avtalat att leverera att rum med vissa mått, enl. avtalet, men även att huset inte skall rasa samman (även om det troligen inte står i avtalet...).

Att han då väljer att bygga så att huset inte rasar.

Sedan är det en annan femma att det givetvis går att konstruera så att huset tål att väggen står "fel", men det skulle kanske kostat ett antal balkar.
då bör en byggare kommunicera detta.
Och en äta upprättas. Alltid

J Janne Nilsson skrev:
då bör en byggare kommunicera detta.
Och en äta upprättas. Alltid
Fast i det här fallet är TS inte byggherre, utan köpare av det färdiga huset.
Helt klart ska man göra vad man kan för att få säljaren att åtgärda det.
Men då TS ställt frågan i juridikforumet är dock frågan om det går att få få rätt om de tvärnekar.
Frågan är om det är en tillräckligt stor avvikelse eller inte, och om planskissen ska anses vara ett exakt underlag.
Vi har fortfarande inte hört någon klar motivation från säljaren varför väggen flyttats. jag förutsätter att husets totala yta i m2 är oförändrat. Om säljaren kan visa att ändringen var ofrånkomlig känns det osäkert att rätten skulle tilldöma ersättning. Vad handlar det om, en flytt av väggen på 30-40 cm?

Det är tyvärr skillnad på att ha rätt och få rätt.

K kindvall skrev:
Fast i det här fallet är TS inte byggherre, utan köpare av det färdiga huset.
Helt klart ska man göra vad man kan för att få säljaren att åtgärda det.
Men då TS ställt frågan i juridikforumet är dock frågan om det går att få få rätt om de tvärnekar.
Frågan är om det är en tillräckligt stor avvikelse eller inte, och om planskissen ska anses vara ett exakt underlag.
Vi har fortfarande inte hört någon klar motivation från säljaren varför väggen flyttats. jag förutsätter att husets totala yta i m2 är oförändrat. Om säljaren kan visa att ändringen var ofrånkomlig känns det osäkert att rätten skulle tilldöma ersättning. Vad handlar det om, en flytt av väggen på 30-40 cm?

Det är tyvärr skillnad på att ha rätt och få rätt.
självklart skall ansvarsordningen hållas.

TS part är säljaren. Punkt.

TS blr dock till säljaren framställa sitt krav på att avtalet kring utforming skall uppfyllas.

Min replik handlade inte om detta, utom att huruvida en byggare ändrar något pga hens uppfattning om behov av konstruktionsändring så SKALL det finnas en äta, samt nya relationshandlingar som beskriver förändringen. Dessa skall vara utförda av behörig konstruktör, inlämnade till KA, godkända av Byggherre.

dessa skall dessutom inlämnas till Stadsbyggnadskontoret för hantering senast vid slutbesked.

annars får inte huset tas i bruk.
Punkt

Här finns ju inte en enda bild!
Vad jag saknar är en bild på den ursprungliga ritningen,
och på den ändrade, så vi kan jämföra och bedöma hur detta kan påverka husets användbarhet.

Snälla trådskapare Östgöte89, kan du inte lägga upp dessa två bilder?

• Gilla
Nikko1
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
självklart skall ansvarsordningen hållas.

TS part är säljaren. Punkt.

TS blr dock till säljaren framställa sitt krav på att avtalet kring utforming skall uppfyllas.

Min replik handlade inte om detta, utom att huruvida en byggare ändrar något pga hens uppfattning om behov av konstruktionsändring så SKALL det finnas en äta, samt nya relationshandlingar som beskriver förändringen. Dessa skall vara utförda av behörig konstruktör, inlämnade till KA, godkända av Byggherre.

dessa skall dessutom inlämnas till Stadsbyggnadskontoret för hantering senast vid slutbesked.

annars får inte huset tas i bruk.
Punkt
Vi får förutsätta att byggaren hanterat handlingar och bygglov på ett korrekt sätt.
Vi vet inte ens om det har behövts någon ÄTA. Ändringen har kanske gjorts innan slutliga A-ritningen.
TS har skrivit avtal baserad på en planskiss, inte A-ritningar. Det är där kärnfrågorna är:
- är planskissen ett bindande dokument?
- är den flyttade väggen en så stor avvikelse att ersättning ska utgå?

D Daaaaaniel skrev:
Kräva gentemot vem? Byggaren kan hen inge gå på eftersom att hen inte har avtal med denne.

Frågan är som sagt var exakt vad som är bilagt och specificerat i avtalet.
kräva gentemot säljare.
K kindvall skrev:
Vi får förutsätta att byggaren hanterat handlingar och bygglov på ett korrekt sätt.
Vi vet inte ens om det har behövts någon ÄTA. Ändringen har kanske gjorts innan slutliga A-ritningen.
TS har skrivit avtal baserad på en planskiss, inte A-ritningar. Det är där kärnfrågorna är:
- är planskissen ett bindande dokument?
- är den flyttade väggen en så stor avvikelse att ersättning ska utgå?
OM väggen flyttats pga

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här finns ju inte en enda bild!
Vad jag saknar är en bild på den ursprungliga ritningen,
och på den ändrade, så vi kan jämföra och bedöma hur detta kan påverka husets användbarhet.

Snälla trådskapare Östgöte89, kan du inte lägga upp dessa två bilder?
Precis. Otydlig information/avsaknad av information skapar bara värdelösa spekulationer som sänker statusen på ett i grunden bra forum.

N Nikko1 skrev:
Precis. Otydlig information/avsaknad av information skapar bara värdelösa spekulationer som sänker statusen på ett i grunden bra forum.
Nu är du lite väl dramatisk.
Det är så forum fungerar. Några gissar hej vilt andra mycket lugnare och kunniga
Bilder är naturligtvis alltid trevligt. Men att dessa uteblir påverkar inte forumets kvalité. Eftersom frågan är av juridisk art så är det intressanta hur avtalet ser ut.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu är du lite väl dramatisk.
Det är så forum fungerar. Några gissar hej vilt andra mycket lugnare och kunniga
Bilder är naturligtvis alltid trevligt. Men att dessa uteblir påverkar inte forumets kvalité. Eftersom frågan är av juridisk art så är det intressanta hur avtalet ser ut.
Korrekt information är ju grundläggande för att få användbara svar och råd. Om TS vill dra nytta av alla forumdeltagares kunskaper, så ge oss all information då. I det här fallet behövs den ritning med ritningsstatus som var bilagd avtalet för att kunna göra en bedömning av i vilken utsträckning ritningen kan anses gälla. Den skulle även avslöja om väggflytten hade med bärigheten att göra, så kanske den frågan blev utredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.