N
Nick&Wald: [citat] Absolut. Jag har själv råkat ut för samma sak för ett par år sedan. Det gäller att gripa efter varje halmstrå i dessa fallen, även om chanserna till ersättning är små. Det bästa man kan hoppas på är att Kronofogden gör en utmätning av egendom av den dömda, men oftast är personen skyldig väldigt många personer pengar så det inte blir mycket kvar till den enskilde. Det
11 svar · 4,4k läst
·
T
Tohan: [citat] Tredskodom har kommit in till kronofogden och är registrerat Idag kom företaget vill snygga till felet.. Men de jobbet som de har gjort är inte fackman Kan jag anlita en annan företag sen skicka faktura??
16 svar · 3,7k läst
13th Marine
13th Marine: Det har ni rätt i, annars skulle detta innebära att man alltid får 10års garanti på varor man köpt och fått installerade av hantverkare.
7 svar · 1,8k läst
iknapous sinned
iknapous sinned: Tackar alla som har svarat. Vi kommer slutligen att höra med "Konsumentrådgivningen i Göteborg" hur de ser på det hela. Men vi kommer fortsättningsvis att försöka fokusera mer på att hitta en åtgärd istället för det juridiska. Det blir att koppla in entreprenörer som får titta på det och föreslå vad som behöver göras. Synd bara att vi spenderade i princip hela
18 svar · 5,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Stycka av! Ett år är väl inget att bråka om i sammanhanget, ni kan ju ändå bo där under processen. Det finns ingen bra ordning där hon bara kan äga del i huset och inte jordbruket om det ligger i samma fastighet. Hur man ska stycka är en annan fråga. Bedriver du verksamhet i uthusen är det bra om de är en del av jordbruksfastigheten, men ska det gå att sälja som hästgård i
13 svar · 4,1k läst
T
TVRS: Det finns två vägar ut ur detta. Antingen så hjälps ni åt och löser problemet, eller så kommer du farandes med juridik, nekar grannen att tillträda din tomt för underhåll osv osv och då får du till slut inte behålla din bod ändå.
38 svar · 9,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Tja, du har ju blivit inhyrd av en anledning. Kan inte medlemmarna enas är väl en professionell ordförande så väl skickad som någon att fälla ett avgörande. Annars är man ju för övrigt ett jämnt antal personer i en styrelse ibland, om inte annat så för att alla inte kan närvara. Det är klart att det kanske är viktigare att närvara om det är en tydlig splittring i
26 svar · 3,2k läst
A
Autodidak1: [citat] Hade det varit ett nytt hus så hade ett läckande tak kunnat vara ett dolt fel med "rätt" förutsättningar. Men med din beskrivning av ditt hus/tak ska det extremt mycket till för att det skulle kunna bli det. Jag skulle inte ens lägga ner 5 minuter på det, utan bara fokusera på att lösa problemen. Bra att du kommer med mer info! (y):D
20 svar · 7,1k läst
S
Sprängkilen: [citat] Det är ett av de största försäkringsbolagen. Övertygad om att de stora bolagen har liknande hantering. Jag betalar in premier för min försäkring, så gratis är det inte. Dessutom skiljer olika försäkringsbolag för typ av metoder och lösningar mot vad försäkringarna täcker. Alltså måste man ibland ringa och kolla upp före byggstart eller efter ett ev köp av
214 svar · 73,3k läst
H
hempularen: Att bara en skall vara ägare, löser man enkelt med ex. ett gåvobrev. Men sedan är ju frågan om vad som är syftet. Om ni ex. separerar så blir det iallafall 50/50 ägande efter separationen. Om "ägaren" avlider så blir iallafall halva huset den kvarlevandes.
2 svar · 982 läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] När hon, (TS är utan tvekan en dam) ställer frågor, och får nästan helt enstämmiga svar och uppmaningar till komplettering med såväl bilder som mer detaljerade beskrivningar av byggnaden och skadan. -hur mycket lutar väggen? ,-hur stor är sprickan? Fullt relevanta frågor. Inte bara relevanta, utan nödvändiga, för att komma vidare i förståelsen av TS problem. Trots det,
138 svar · 59,5k läst
·
B
Byggdjuret: Annonser är till för att sälja. Då skriver man gärna lite mer säljande. Du skriver det positiva. Tonar ner det negativa. Att köpa hus är inte lätt. Det är mycket att tänka på. Och det är alltid första gången för någon. Hus är något som många köper en gång. Visst är det lätt att missa saker om man är ny. Men det är samtidigt ingen ursäkt. Det finns så mycket information
41 svar · 25,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Lite lätt last tål de naturligtvis. De är ju i alla fall dimensionerade för att klara lite snö. Men hur ser det ut under? inga stödjande väggar alls? Det går ju att pröva sig fram: Mät takhöjden på ett lämpligt ställe mitt på, lägg upp lite tunga grejer, som cementsäckar eller vattendunkar, och mät hur mycket taket har böjts ner. Rapportera till Robo, som verkar kunna
18 svar · 11,3k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det angavs tio ha först, så du missade nog bara rättelsen. I övrigt ber jag att få tacka för en informativ beskrivning av utvecklingen i Finland de senaste 100 åren. (y)
43 svar · 8,9k läst
yonna
yonna: Tja. Jag lusläste BH-trådarna med stort intresse under ett par års tid. Förfasade mig över naiviteten hos många husköpare/husbyggare. Men med denna insikt lyckades jag först sälja mitt eget, gamla, hus med bra förtjänst. Därefter leta arkitekt och byggare (nå, det var inte helt lätt) och i egen regi (slog inte i en spik själv) få drömhuset uppfört inom stipulerad tid och till
3 svar · 1,5k läst
Anna_H
Anna_H: De anser, på grund av kläderna hos dig och hur mycket hjälp du får att han inte är ditt ex utan att ni fortfarande har ett förhållande, antingen anser de att han på grund av att han är skriven som inneboende på annan adress att den bostaden är fejk för att han ska slippa vara solidarisk med dina skulder, eller så anser de att ni har ett förhållande och två bostäder. Har en
10 svar · 3,3k läst
E
Ewald: [citat] Energideklarationen görs ca 1,5 - 2 år efter att byggnaden har tagits i bruk för första gången. Läs gärna här: https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/ Byggnader som ska energideklareras inom två år Följande typer av byggnader ska energideklareras senast två år från det att byggnaden tagits i bruk första gången.
4 svar · 2,2k läst
catherineb
catherineb: [citat] vi fick rätt emot dom. Dom gav sig, hävde alla avtal och har aldrig krävt tillbaka fjäsk-produkterna som dom gav oss heller.
46 svar · 9,4k läst
M
MrMinkhe: Undrar om det finns någon som kan tipsa om bra jurist/miljökonsult som är snabb och professionell när det gäller överklagan till Mark & miljödomstolen, speciellt grundvattenfrågor ?
0 svar · 1,1k läst
K
KjellTimell: Misstänkte att jag inte har koll på läget. :) Hon jobbar förvisso mellan terminerna, men det är sådan ringa art att jag utgår från att det inte är värt besväret av just denna anledning. Tack för svaren! :)
3 svar · 1,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: 750 tkr och uppåt kostar det nog med ombyggnaden om du gör en del själv beroende på om du måste riva allt invändigt
2 svar · 1,2k läst
S
seniorkonsult: Allt väl !
27 svar · 8,9k läst
S
B
Byggdjuret: Att gå den lagliga vägen med bygglov kan bli en dyr historia eftersom man troligtvis måste ändra i dp
13 svar · 5,2k läst
jaktstugan
jaktstugan: [citat] Inte särskilt komplicerat alls. Gjorde själv hela proceduren med en vägsnutt.
38 svar · 8,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Din svansföring verkar oroande hög. Hoppas att den inte påverkar sonen alltför mycket. För vill det sig bara lite illa, kan den stå honom dyrt! Det är naturligtvis fullt möjligt att säljaren försöker blåsa sonen, och därför är Hemmakattens tips om att kräva säljaren på pengar relevant rent moraliskt. Men när kravbrevet är sänt, och inget händer! Vad gör han då.
24 svar · 6,4k läst
C
civilingenjören: Ja, sist i den länkade lagparagrafen står det "Lag (2016:503).".
162 svar · 40,1k läst
·
C
civilingenjören: [citat] För 60 kronor kan man få en anteckning om sambors gemensamma hem inskriven i fastighetsregistret. Till TS: Om du med stöd av sambolagen vill komma åt egendom som innehas av "barnes pappa", anlita genast juridiskt ombud. Om du betalar alla kostnader för hans barn och han inte betalar underhåll till dig som han ska, se till att ta den hjälp som du behöver för att driva in pengarna,
178 svar · 56,2k läst
·
J
Jurgonh: Såå det här kan bli långt.. Jag har massor av tankar och funderingar som jag önskar svar på från de som kan. Jag bor idag i en bostadsrätt och lever ett stressigt liv i en storstad och håller på förgås av stress. Jag känner att jag är fast i ett ekkorhjul och skuldsatt, jag har flera jobb för att gå runt och har massor av engagemang och projekt och jag känner att jag bara vill
0 svar · 609 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Nu svarade du nog i fel tråd
16 svar · 9,3k läst
H
hempularen: Du bör begära en specifikation till fakturan, du har ingen skyldighet att betala den utan spec, specen skall innehålla uppgifter om tider varje dag, och en beskrivning om vad som gjorts på den tiden, inte ned på skruvnvå. Men något i stil med: Ons. 7 Dec. 14-16 Tätskikt. Risken blir givetvis stor att specen blir en efterhandskonstruktion. Men det är rätt svårt att ljuga ihop 200
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.