Juridik
Staffans2000: [citat] Besiktningsmän är som folk är mest. Det finns lata, korkade, grandiosa, stupida, noggranna, enbenta, rödhåriga, halta och lytta samt välsmorda smilfinkar. Men ett har de gemensamt. Går det åt skogen, var det inte deras fel!
Majken84: Ska göra på detta vis, tusen tack!
Majken84: Har kollat med lantmäteriet , det finns gemensamhetsanläggningar där som ger rättighet att använda vägen, el samt vatten så det var grönt ljus enligt henne
Staffans2000: [citat] Inte heller jag förstår vad som menas i detta raljerande inlägg.
viktigt: Man skall inte glömma att det finns många ekonomiska fördelar i den dagliga driften med en fastighet och två byggnader. En fastighetsavgift, ett elabonnemang, en sophämtning, en avgift till vägföreningen etc. Har haft en sådan lösning föräldrar/barn En bra lösning och något som kan stärka samhörigheten men också en risk om man inte kommer överens och om det finns syskon hur ev
mattoys: [citat] Nu hade de varit och skrapat till lite så man kunde ta sig fram i varje varje fall. Normalt är det jag som underhåller vägen då det bara är jag som använder vägen. Bolagen behöver vägen typ 3 perioder på 80 år, när det avverkas, nyplanteras och när man gallrar.
grizzly666: Allt går att använda som bevis i sverige oavsett om beviset/bevisen togs fram på laglig heller olaglig väg (det är inte US vi bor i). Har bevisen tagits fram olagligen så kan den som tog fram bevisen olagligt dock fällas för det brottet med, men det går som sagt fortfarande att använda som bevis för andra brott.
Alfredo: [citat] Gräsfrö till 15 kvm kostar väl runt en femtiolapp. Principsak eller ej, är detta verkligen värt att ta strid för?
mikewse: Tack för utförligt resonemang! Det ligger på flertalet ställen duttar av detaljplanerat grönområde mellan husen och längs våra vägar. Skogsägaren har utfört kalhuggning på flera av dessa vilket förfular området så det är därför vi vill kunna bestämma över att träd ska vara kvar. Vi vill även kunna bestämma över att ta ned träd för att hålla snyggt och öppna upp vissa
Hemmakatten: Du har alldeles rätt i att mitt ordval var fel. Att förlänga ett bygglov som gått ut kan man inte, utan man måste självklart ansöka om ett nytt bygglov. Inmätning känns onödigt som en första åtgärd i detta ärende. Menar att en kontakt med en bygglovshandläggare är ett bra första steg.
Byggdjuret: Bygger du en bostad så måste tillgängligshets kraven. Men det räcker första våningen. Men oavsett måste man bygga en trappa upp. Ingen vill behöva klättra på en stege Men en ramp är säkert godkänt. Men lång lär den bli. Men det räcker med en plattformshiss om man måste ha. Dessa är inte alls lika dyra som en vanlig hiss
Räknenisse: [citat] Nu gjorde det ju det eftersom TS kunde få reda på vem som var sisten att hålla i pantbrevet sas. Och därför kunde veta att det var just banken som slarvat med återlämningen och därmed spåra fram det. Istället för att som innan bli stående utan att kunna spåra upp det och därför behöva starta en lång process för att döda det. Vilket i detta fall hade spolierat sambons
per_se: Hej För att du ska bli betalningsansvarig för en utförd tjänst ska du har ha ingått avtal om den. Det innebär att du ska tacka ja till föreslagen tjänst. S k negativ avtalsbildning, är inte okej och det är en sådan som sotaren försöker sig på. Enklast är väl att påpeka detta för sotaren. Skulle du ändå få en faktura som du inte anser stämmer med det som har beställts och
tttomten: [citat] Här har dom kört hemsida, Mail och post länge, du har tom kunnat ringa in mätarställningen. Har plikttroget försökt att rapportera via hemsidan men gått bet hela tiden fram till nu, så jag har också mailat.
thomas33: Köp 20 par jeans och resan är också betald och allt annat ett rent nöje! Nu var det inte ett erbjudande att åka till USA, utan istället ett försök att visa hur ett riktigt Outlet skall vara. I Sverige tror handlare att outlet blir det så fort de ger 20% rabatt!!!
Harrison: Vår granne bor nedanför oss och de påstår, att vi har förstört deras golv två ggr med 25 års mellanrum, så att de har trampat genom golvet till torpagrunden. De anser, att vi ska betala deras förstörda golv och de påstår, att "vi har släppt ut allt möjligt". Det har vi givetvis inte gjort och vi har t o m köpt tunnor till regnvatten. Vi anmärkte på att deras hus saknade helt
Hemmakatten: Kommer inte riktigt ihåg vilket avtal vi hade. Men vi hävde avtalet, inga problem, han hade inte gjort någonting enligt avtalet, och anlitade en ny. Kommunen hade inga synpunkter och accepterade den nya KAn utan minsta invändning.
hempularen: Om det är en delad entreprenad, så ligger ansvaret för missar mellan husleverantören och entreprenören på dig som byggherre. Och de kan troligen med kreativa motiveringar lägga hela skulden på dig, och då kanske passa på att kräva betalt för stillaståendet.
clask: Ska kika på det men koordinater osv är fixat. Det var borrat men måste se efter mer på hur det ser ut på platsen.
Byggdjuret: Men varför åtgärda felet innan företag A får en chans att inspektera? Sen en liten notis... Säljarens upplysningsplikt är inte värd mycket. Att de glömt upplysa om något. Saker är tolkningsfrågor. Det kan vara så att säljaren inte upplever något som ett problem. Alltså antecknar de inte detta. Därför är inte upplysningsplikten inte så mycket att fundera på.
Per i Hamrånge: [citat] Så bra sammanfattat! Tyvärr många BRF boende som inte förstår detta.
ricebridge: [citat] Hmmm, det slår mig att TS inte sagt åt vilket håll väggen är konvex. Jag har hela tiden sett framför mig hur den buktar längs med en båge i längdled, men om den buktar mellan tak och golv så är ju frågan om där är något som trycker på ovanifrån.
Outhomato: Tack. Ja, jag har faktiskt läst det. Har mejlat kommunens kontakttjänst några gånger nu men inte fått svar. Antar att dom kliar sig huvudet och funderar vad som ska svara.
olof63: Fantastiskt forum detta - vilka kompetenser som finns tillgängliga och svarar snabbt :-) Bifogar bild dels på hur det såg ut i hörnet innan renoveringen. Det är alltså frågan om en helkakling och inklädnad av de rör som går upp till övervåningen. Jag fattar inte varför det måste vara en gipsskiva som dels går 10 cm in i skåpets sidled, dels nästan hela vägen ut till skåpets
Räknenisse: Hur fördelningen av garageplatser etc. ska göras brode ha beslutats på någon föreningsstämma. Alternativ kan det stå direkt i stadgarna, eller så är principerna beslutade av styrelsen. Styrelsen borde kunna informera dig om vad som gäller idag. Vill du ha en förändring kan det vara lämpligt att skriva en motion till nästa stämma eller årsmöte.
Nötegårdsgubben: Släpp juridiken om alla är överens. Det är en förening som ingen annan än ni som är med i bryr sig om. Det är väl bara att rätt person gör jobbet i ett år. Eller så kallar ni till ett extra årsmöte för att reglera frågan. Men så länge det inte är så att banken behöver rätt protokollsutdrag för att ni ska kunna sköta betalningar eller liknande skulle jag bara agera som om
Alfredo: Är bara grannen åtminstone halvt normalvettig borde det enklaste/snabbaste/krångelfriaste vara att prata med grannen och få tillåtelse att plocka bort grenar som redan gått av och riskerar att skada ditt växthus. Känns som en onödig risk till osämja om du ber honom att ta bort sina redan förstörda grenar och behöver vänta på att det passar honom. Jobbet har du på sitt sätt