7 015 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Nej till 2:a handsuthyrning av bostadsrätt alternativet skenförsäljning?
Sida 1 av 3
Min fru och jag har en bostadsrätt och vi har även ett hus som vi håller samtidigt på att renovera på samma ort. Vi har frågat styrelsen om vi kan få hyra ut lägenheten när huset är färdigrenoverat, men fått nej. Vi vill ogärna sälja lägenheten. Vi är inte så unga och kommer att flytta tillbaks dit om sådär 5-10 år.
Eftersom vi fått nej av styrelsen till andrahandsuthyrning återstår att dra ärendet till hyresnämnden och i bästa fall få tillåtelse att hyra ut 2 år.
Alternativet är att genomföra en skenförsäljning av lägenheten. Låta en jurist upprätta ett kontrakt att vi får köpa tillbaks lägenheten till samma pris när vi känner för det. Vi tänkte att enligt kontraktet har vi återköpsrätt vartannat år.
Finns det några juridiska aspekter på att göra en skenförsäljning som vi inte tänker på?
Eftersom vi fått nej av styrelsen till andrahandsuthyrning återstår att dra ärendet till hyresnämnden och i bästa fall få tillåtelse att hyra ut 2 år.
Alternativet är att genomföra en skenförsäljning av lägenheten. Låta en jurist upprätta ett kontrakt att vi får köpa tillbaks lägenheten till samma pris när vi känner för det. Vi tänkte att enligt kontraktet har vi återköpsrätt vartannat år.
Finns det några juridiska aspekter på att göra en skenförsäljning som vi inte tänker på?
Jag är inte 100% juridiskt bevandrad, men jag kan tänka mig att det kan bli ett problem med att "köparen" tas upp som medlem, och att det andelstalet som lägenheten betingar hamnar i köparens ägo.
De har alltså köpt en andel i föreningen utan att betala för den. Ni är ju inte längre andelsägare i föreningen.
De har alltså köpt en andel i föreningen utan att betala för den. Ni är ju inte längre andelsägare i föreningen.
Vem ska ni sälja till?? Lär bli svårt att hitta någon vill bli ägare om ni utan hänsyn till marknadsvärde ska kunna köpa tillbaka den när ni önskar!R realdexter skrev:Min fru och jag har en bostadsrätt och vi har även ett hus som vi håller samtidigt på att renovera på samma ort. Vi har frågat styrelsen om vi kan få hyra ut lägenheten när huset är färdigrenoverat, men fått nej. Vi vill ogärna sälja lägenheten. Vi är inte så unga och kommer att flytta tillbaks dit om sådär 5-10 år.
Det är ju ingen skenförsäljning om ni upprättar ett sådant avtal, utan fullt lagligt men ni måste ju hitta någon som vill o kan göra det.
Köparen ska dessutom finansiera köpet, varför ska han/hon ta risk på värdet för att ni skall kunna köpa den om 5-10 år??, o dör ni eller köparen blir ju affären svår att fullfölja...?
Har ni inte råd att behålla båda boenden så renovera färdigt huset o släpp det sedan, få loss lite pengar o flytta till bostadsrätten.
Låter ytterst svårt att få till en sån försäljning.
Vad gäller hyresnämnden så kan dom bara ge tillstånd att hyra ut till en specifik person under en viss tid vad jag förstår, ni måste alltså ha en hyresgäst som är villig att gå igenom den processen. Rätt knepigt att få till det med tyvärr.
Så har jag förstått det iallafall, mina föräldrar kollade också på att hyra ut trots BRF sa nej men det kom aldrig till att vi kontaktade hyresnämnden
Vad gäller hyresnämnden så kan dom bara ge tillstånd att hyra ut till en specifik person under en viss tid vad jag förstår, ni måste alltså ha en hyresgäst som är villig att gå igenom den processen. Rätt knepigt att få till det med tyvärr.
Så har jag förstått det iallafall, mina föräldrar kollade också på att hyra ut trots BRF sa nej men det kom aldrig till att vi kontaktade hyresnämnden
Det är kanske möjligt att detta lyckas, men knappast troligt. Många problem. Vem ska ni hitta som blir en "falsk" ägare. Även om ni skriver papper kan det bli oklarheter med konflikter som följd. Föreningen kan komma på ert upplägg. Hur ska ni hantera upprustning som kan behövas i lägenheten är det ni som falska ägare, ägaren på pappret eller den boende spm betalar? Vad är problemet med att ni säljer lägenheten och när ni vill flytta från hus till lägenhet köper en ny lägenhet i området.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om den som skenförsäljningen sker till hamnar på obestånd och kronkalle tar bostadsrätten till exekutiv auktion så står ni er slätt.
Jag ser några bekymmer med det som redan har nämnts. Köparen kan missköta sig och bostadsrätten förverkas och tvångsförsäljs, alternativt om de hamnar i klammeri med kronofogden.R realdexter skrev:
Dessutom kanske de måste betala hyra svart för att det hela inte ska genomskådas. Eller är tanken att de enbart ska betala avgiften till föreningen?
Risken finns också att föreningen fattar misstankar, och vägrar låta er bli medlemmar igen.
Personligen skulle jag inte våga mig på detta upplägg. Det känns rätt riskabelt.
En annan sak att ha i åtanke är att om ni gör en vinst "på pappret" i den här skenförsäljningen, så får ni betala skatt för pengar ni inte har fått. Så i sådana fall får ni sälja den för samma pris som ni en gång köpte den. Är det då långt under marknadsvärdet, så kan det väcka misstankar på olika håll.
Något att hämta hos hyresnämnden finns verkligen inte.
Går det att skriva ett sånt avtal ens? Har svårt att tro att det skulle kunna bli juridiskt bindande.
Är det en stor förening? I så fall kanske det är lätt att köpa tillbaka sig om man nu känner för det efter 10 år?
Går det att skriva ett sånt avtal ens? Har svårt att tro att det skulle kunna bli juridiskt bindande.
Är det en stor förening? I så fall kanske det är lätt att köpa tillbaka sig om man nu känner för det efter 10 år?