Hejsan hejsan.
Vi har tyvärr blivit tvungna att stämma en firma som brustit i entreprenad av badrum i vår källare.
Allt var fel enligt besikningsutlåtande.
De har fått till sig stämningsansökan med valt att ej återkoppla till Tingrätten. Detta har gjort att de dömts till Tredskodom.
Beloppet ligger på 534.000:- inkl juristarvode.
Företaget är ganska stort och de har bra ekonomi.
Gjorde en UC via Allabolag.se.
Tänkte kolla ifall man även kan skaffa mer fakta genom Tex Bolagsverket, skatteverket etc? Eller är UC de som tillhandahåller flest uppgifter?
Vill även att företaget ej skall få någon kopia eller uppmärksammas på något vis att jag sökt på dem.
Vi har tyvärr blivit tvungna att stämma en firma som brustit i entreprenad av badrum i vår källare.
Allt var fel enligt besikningsutlåtande.
De har fått till sig stämningsansökan med valt att ej återkoppla till Tingrätten. Detta har gjort att de dömts till Tredskodom.
Beloppet ligger på 534.000:- inkl juristarvode.
Företaget är ganska stort och de har bra ekonomi.
Gjorde en UC via Allabolag.se.
Tänkte kolla ifall man även kan skaffa mer fakta genom Tex Bolagsverket, skatteverket etc? Eller är UC de som tillhandahåller flest uppgifter?
Vill även att företaget ej skall få någon kopia eller uppmärksammas på något vis att jag sökt på dem.
Har du deras org.nr kan du ringa skatteverket samt kronofogden och be att få veta hur de verkar sköta sig, om det finns obetalda skatter, momser, arbetsgivaravgifter, om det är registrerat några anmärkningar, mål, utmätningsförsök osv.
Berätta att de har en stor skuld till dig och att du bara vill veta om de verkar sköta sig eller om de ligger risigt till med en massa anmärkningar osv, då vet den du pratar med vad du är ute efter och kollar efter det som de kan vara behjälpliga med.
Om bokslut ser bra ut i allabolag.se, merinfo.se etc, och de inte har en massa saker hos skatteverket resp kronofogden så har du nog goda chanser att få betalt.
De kan ju naturligtvis välja att lägga omkull bolaget för den där halvmiljonen, men knappast troligt om de är stora, har bra omsättning, många anställda och mycket pengar i bolaget.
Från bolagsverket får du knappast någon användbar info.
Berätta att de har en stor skuld till dig och att du bara vill veta om de verkar sköta sig eller om de ligger risigt till med en massa anmärkningar osv, då vet den du pratar med vad du är ute efter och kollar efter det som de kan vara behjälpliga med.
Om bokslut ser bra ut i allabolag.se, merinfo.se etc, och de inte har en massa saker hos skatteverket resp kronofogden så har du nog goda chanser att få betalt.
De kan ju naturligtvis välja att lägga omkull bolaget för den där halvmiljonen, men knappast troligt om de är stora, har bra omsättning, många anställda och mycket pengar i bolaget.
Från bolagsverket får du knappast någon användbar info.
Och allt det ser man om man fint sammanställt om man betalt för en UC.Mikael_L skrev:
Det man ser gratis på allabolag är bara uppgifter från senaste bokslut, där finns inget dagsaktuellt.
mnils skrev:
K kindvall skrev:
Yes de har i vecka till att ansöka om återvinning.
Dock så tror jag att de ändå kommer att ha en brant uppförsbacke samt att deras förstroende inför TR sänkts med tanke på deras dåliga deltagande.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Påtaglig risk att de begär återvinning sista dagen de har på sig. Kan vara en medveten fördröjningstaktik.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det blir längre fördröjning om de först på olika sätt försenar tingsrättsförhandlingen, ex. genom att konsekvent begära anstånd med att komma in med diverse handlingar (detta vet vi iofs. inget om i det här fallet), sedan inte dyker upp till förhandlingen. Och så begär återvinning, och kan köra igång anståndskarusellen igen.
Tror dessutom att de kommit på lut med sitt juridiska ombud då dess namn ej finns angivet i tredskodomen.H hempularen skrev:Det blir längre fördröjning om de först på olika sätt försenar tingsrättsförhandlingen, ex. genom att konsekvent begära anstånd med att komma in med diverse handlingar (detta vet vi iofs. inget om i det här fallet), sedan inte dyker upp till förhandlingen. Och så begär återvinning, och kan köra igång anståndskarusellen igen.
Det är väl bara att hålla tummarna och ej väcka den Björn som sover.
Gammal tråd jag vet..MR Bean skrev:
Men min tredskodom har gått i kraft och lämnat till kronofogden för 2v sedan.. Nu plötsligt vill göra klart jobbet.. Men vad händer om jag säger nej för att de har byggt
Så mycket fel innan
De handlar om 280k
Jo de stod tilldömdes en summa 260tusen sen jurist kostnad 11tusen eftersom de har aldrig svarat genom året... De hade 1 månad på sig men tiden gick ut så lämnade in den till kronofogden och nu kom de och sa att de ska åtgärdas de som de tycker är fel.. Jag sa att de ska åtgärda sen anlita jag besiktning..Hemmakatten skrev:
Alternativ 2 är att förlikning..
Ska träffas på onsdag.. Då har jag med mig en annan firma som ska göra en utlåtandet...
Anlitade de 14mars före året.. Och snart 1år fortfarande inte färdig..obs företag har redan 560k I skulder innan.. 165.000kr hos kronofogden andra var tex.. Obetalda bilskatt. Parkering.. Och skatter
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Aha, då är ju läget lite värre. Om de redan har så stora skulder, så är det ju stor risk att du inte får något via kronofogden.
Annars skulle man ju inte ens överväga att låta en firma som beter sig så, göra något mer på huset. Även i nuläget låter det väldigt tveksamt. Visserligen får du troligen inget av skadeståndet, men det kan väl troligen bli betydligt värre om de river en massa och sedan går i KK, eller bara gör sig lika oanträffbara som de tydligen varit ett tag nu.
Annars skulle man ju inte ens överväga att låta en firma som beter sig så, göra något mer på huset. Även i nuläget låter det väldigt tveksamt. Visserligen får du troligen inget av skadeståndet, men det kan väl troligen bli betydligt värre om de river en massa och sedan går i KK, eller bara gör sig lika oanträffbara som de tydligen varit ett tag nu.
Förlikningen? Vem är det som tagit iniativ till denna? Jag skulle undersöka, via kronofogden, hur mycket pengar de har. Kronofogden kommer att eftersök i alla år hur mycket pengar de kan driva in.
Är det ett AB så kan företaget försätta sig i konkurs när som helst och ni kommer, troligtvis, inte att få några pengar alls. Är det en enskild firma står personen som ansvarig och det är lättare att under lång tid kräva pengar via kronofogden.
Möjligtvis kanske det inte är så dumt ändå att gå med på en förlikning.
Är det ett AB så kan företaget försätta sig i konkurs när som helst och ni kommer, troligtvis, inte att få några pengar alls. Är det en enskild firma står personen som ansvarig och det är lättare att under lång tid kräva pengar via kronofogden.
Möjligtvis kanske det inte är så dumt ändå att gå med på en förlikning.