10 557 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Vad är rimligt vitesbelopp idag?
Joonazz - För att bedöma prisnivån så måste man känna till alla omständigheter, inte minst storleken. I det här fallet handlar det om ett enplanshus på ca. 180kvm byggyta med inbyggt garage om ca. 30kvm. Golvvärme i alla delar, även garage. Har tagit in offerter från flera fabrikanter och det ligger i den häraden överallt.
Utifrån vad jag läst och hört så låter det som att ert vite ligger lågt, men förhoppningsvis håller dom tidsplanen hela vägen ut.
Utifrån vad jag läst och hört så låter det som att ert vite ligger lågt, men förhoppningsvis håller dom tidsplanen hela vägen ut.
Vårt är enplan ca 188m2 platta men utan garage. Golvvärme såklart.M Maxirati skrev:Joonazz - För att bedöma prisnivån så måste man känna till alla omständigheter, inte minst storleken. I det här fallet handlar det om ett enplanshus på ca. 180kvm byggyta med inbyggt garage om ca. 30kvm. Golvvärme i alla delar, även garage. Har tagit in offerter från flera fabrikanter och det ligger i den häraden överallt.
Redigerat:
Jag sällar mig till de som anser att det bör vara ett femsiffrigt belopp per vecka. När man skriver avtalet, så är detta något man pressar på är viktigt, och att korten läggs på bordet så entreprenören får en rimlig tid på sig att färdigställa projektet. Vitet skall vara ett påtryckningsmedel så entreprenören blir klar inom rimlig tid för beställaren, men också att entreprenören har möjlighet att utföra arbetet inom rimlig tid för denne. Om både beställare och utförare är ense om detta, behöver vitesbeloppet aldrig vara ett problem, inte ens om det är femsiffriga belopp.
Man ska ha i åtanke att en entreprenör kanske får ett saftigt jobb på ett antal flerfamiljshus, industrilokaler, sjukhus eller liknande, och i det läget kan det vara frestande att låta villabygget stå tillbaka.
Man ska ha i åtanke att en entreprenör kanske får ett saftigt jobb på ett antal flerfamiljshus, industrilokaler, sjukhus eller liknande, och i det läget kan det vara frestande att låta villabygget stå tillbaka.
Ska man bygga nytt ska man nog inte planera in sådant innan huset är slutbesiktatM Maxirati skrev:RoBo - Mig veterligt finns det inget inskrivet i ABS 18 om vare sig procentsats eller i reda kronor och ören. Det man däremot alltid har rätt till är ju för de merkostnader man haft på grund av t.ex. hotellövernattningar, magasinerade möbler etc. vilka då skall kunna styrkas. Men de finns ju så mycket annat i ens tillvaro som kan stöka till det hela på olika sätt utan att man för den skull kan sätta en prislapp på det. Vi planerar t.ex. att bjuda in släkt och vänner för ett gemensamt julfirande, samt andra aktiviteter som man vill kunna planera in i god tid.
Klicka här för att svara