1 361 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Kräva in skuld mellan privatpersoner
Har gjort lite affärer med en bekant. Vederbörande var i penningknipa och hade en hobbybil jag kunde tänka mig att köpa. Det var lite arbeten som hen skulle utföra innan bilen levererades. Men jag betalde i förskott och vi kom överens om ett datum och vilka arbeten som skulle utföras.
Ganska snart visade det sig att hen hade div hälsoproblem. Det var okänt för mig men av den karaktären att säljaren måste ha haft full koll.
Tidpunkten för leverans har passerats med mer än 2år. Det har hela tiden varit ursäkter om än det ena än det andra. Jag har iofs ingen anledning att misstro ursäkterna men jag känner att det inte riktigt är mitt bekymmer just nu.
Det här är ingen astronomisk summa på nåt vis men jag är den typen som tycker att man gör rätt för sig oavsett.
Kanske naivt att köpa bil på det sättet men denna personen är ganska känd i märkesklubben så jag hade ingen anledning till att misstänka att det skulle bli strul. Jag har förstått mellan raderna på fb att samma person har fler affärer av den här typen.
Det är en hygglig, kunnig och sympatiskt person för övrigt. Populär och respekterad inom klubben.
Jag har ingen ambition att sätta dit honom på något sätt men jag vill att rätt ska vara rätt.
Om man skulle vilja kräva in pengarna, hur går man till väga rent praktiskt?
Ganska snart visade det sig att hen hade div hälsoproblem. Det var okänt för mig men av den karaktären att säljaren måste ha haft full koll.
Tidpunkten för leverans har passerats med mer än 2år. Det har hela tiden varit ursäkter om än det ena än det andra. Jag har iofs ingen anledning att misstro ursäkterna men jag känner att det inte riktigt är mitt bekymmer just nu.
Det här är ingen astronomisk summa på nåt vis men jag är den typen som tycker att man gör rätt för sig oavsett.
Kanske naivt att köpa bil på det sättet men denna personen är ganska känd i märkesklubben så jag hade ingen anledning till att misstänka att det skulle bli strul. Jag har förstått mellan raderna på fb att samma person har fler affärer av den här typen.
Det är en hygglig, kunnig och sympatiskt person för övrigt. Populär och respekterad inom klubben.
Jag har ingen ambition att sätta dit honom på något sätt men jag vill att rätt ska vara rätt.
Om man skulle vilja kräva in pengarna, hur går man till väga rent praktiskt?
Begär handräckning hos kronofogden är väl det man kan göra men det skulle jag endast göra efter att ha uttömt alla andra alternativ, han kanske kan betala av skulden under en tid(om det funkar för dig och han)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Vad har hänt med bilen, har du papper på den och tillgång till den, eller har du inte fått den alls?
Utan att lägga någon direkt moralisk värdering i det ska du kanske fundera på om du kan få ut något av affären, även om du inte får allt. Jag skulle satsa på att få bilen (om du inte redan har den) och ställa in mig på att det nog inte blir mer.
En sjuk person med många brutna löften lär du nog inte få loss så mycket från om du går via fogden (vilket är rätt väg), där är det säkert redan kö.
Utan att lägga någon direkt moralisk värdering i det ska du kanske fundera på om du kan få ut något av affären, även om du inte får allt. Jag skulle satsa på att få bilen (om du inte redan har den) och ställa in mig på att det nog inte blir mer.
En sjuk person med många brutna löften lär du nog inte få loss så mycket från om du går via fogden (vilket är rätt väg), där är det säkert redan kö.
Jag står som ägare på bilen men den står hos motparten. Det är inget gjort med den såvitt jag vet. Bilen är väl inte värd så mycket som den står.
Jag kan absolut tänka mig alla möjliga varianter av lösningar. Jag står inte och faller med pengarna. Men återigen, jag önskar att det blir rätt.
Jag kan absolut tänka mig alla möjliga varianter av lösningar. Jag står inte och faller med pengarna. Men återigen, jag önskar att det blir rätt.
Verkar vara en kille som inte riktigt orkar med sina åtaganden. Är han såpass frisk så han kan jobba på bilen kanske ni kan komma överens om tex en dag per vecka han jobbar på nämnda bil och du hantlangar.
Han måste då stå till svars varje gång han inte kommer och du får bilen fixad.
Han måste då stå till svars varje gång han inte kommer och du får bilen fixad.
Skall man tolka det som att du inte är intresserad av bilen, utan vill ha dina pengar tillbaka?P Mattiaz skrev:
Grejen är väl att bilen känns rätt lättillgänglig - det är väl bara att åka dit och hämta den? Men inte så lätt att få pengar av den som inga har.
Vi bor inte direkt i närheten av varandra mer än 40mil mellan oss. Så hantlangarlösningen är inte aktuell.
Visst kan jag åka och hämta bilen men den är defekt och jag har inte tiden till att greja den själv.
För att vara tydlig så vill jag gärna ha bilen i ordning, dvs enligt vår överenskommelse.
Visst kan jag åka och hämta bilen men den är defekt och jag har inte tiden till att greja den själv.
För att vara tydlig så vill jag gärna ha bilen i ordning, dvs enligt vår överenskommelse.
Klicka här för att svara