Fick igår att det var många? I våran bygglovs ansökan.. Dels var det att vi har för högt bygge och att man inte får bygga mer än 1 våning på husen som ligger i vårat område nu är det ju så att kommunen har missat detta 1981 när området byggdes för här ligger 20 1.5plans hus. Sen får man tydligen inte inreda rum i gårdshus heller. Men jag tänker att har man från gått PBL innan så borde ju inte den gälla längre?? Tänker jag fel? Mvh Calle Hellberg

Ja, du tänker fel. Att någon bygglovshandläggare gjort fel förr (och dessutom under en annan äldre lagstiftning), betyder inte att man får göra samma fel nu.

Men "ett rum i gårdshus" borde du kunna få göra om du följer attefallsreglerna för komplementbostadshus.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi skall riva vårat gamla garage och göra plattan större och dela detta och ha komplement bostad i halva. Så Attefall blir det ju inte men det blir en enklare bostad.

C Chh79 skrev:
Vi skall riva vårat gamla garage och göra plattan större och dela detta och ha komplement bostad i halva. Så Attefall blir det ju inte men det blir en enklare bostad.
Det lär du inte få, eftersom man i de flesta planer inte får ha två bostadshus på fastigheten. Det ena måste då vara ett komplementbostadshus och uppfylla attefallsreglerna vad avser storlek, höjd, tillgångsanpassning för rullstol och så vidare. Jag gissar att ert gårdshus är för stort.

• Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Men om man då kallar det för komplement byggnad så är det väl lite andra regler??

Mikael_L
C Chh79 skrev:
inte får bygga mer än 1 våning på husen som ligger i vårat område nu är det ju så att kommunen har missat detta 1981 när området byggdes för här ligger 20 1.5plans hus.
1 1/2 planshus finns ej i lagstiftningens och detaljplaners vokabulär.
Det är 1 planshus med inredd vind, som i folkmun och av hustillverkare brukar kallas 1,5-plan.

Men kan tillskansa sig aningen mer övervåning genom förhöjt väggliv, men bara till en viss gräns (70cm i fasadens förlängning upp till yttertakets yta om jag inte minns fel), så fort det är ännu högre väggliv blir det direkt ett 2-planshus.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
C Chh79 skrev:
Men om man då kallar det för komplement byggnad så är det väl lite andra regler??
Ja, men får du inte använda det som permanentbostad för någon. Gäststuga borde dock funka.

B b8q skrev:
Ja, men får du inte använda det som permanentbostad för någon. Gäststuga borde dock funka.
Det beror nog lite på hur byggnadsnämnden tolkar ”rum i gårdshus” (om det nu är så det uttrycks i DP).

Kollade du inte bestämmelserna innan du sökte bygglov?

Redigerat:
Betalar en ingenjör för att rita huset så tycker lite att ansvaret ligger på hans bord att kolla bestämmelser.

Huvudprincipen är att detaljplanen skall följas. Sen kan man eventuellt få igenom mindre avvikelser.

Kan du posta detaljplanen i sin helhet och huset ni tänkt bygga med placering så kan vi tolka det ordentligt.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
C Chh79 skrev:
Betalar en ingenjör för att rita huset så tycker lite att ansvaret ligger på hans bord att kolla bestämmelser.
Ja, det vore rimligt. Om han har missat detaljplanereglerna så bör du kunna reklammera arbetet. Men det kan ju vara så att huset bara är på gränsen fel mot det. planen. Att konstruktören har tolkat reglerna något annorlunda än handläggaren.

Det kan vara så att konstruktören bara ritat vad som begärts. Detta är mer ett jobb för en Arkitekt

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det kan vara så att konstruktören bara ritat vad som begärts. Detta är mer ett jobb för en Arkitekt
Min erfarenhet är att det ofta är en miss i kommunikationen mellan beställare och konstruktör, konstruktören ritar vad kunden önskar och kunden tar för givet att konstruktören har full koll på alla bygglovsregler.

C Chh79 skrev:
Fick igår att det var många? I våran bygglovs ansökan.. Dels var det att vi har för högt bygge och att man inte får bygga mer än 1 våning på husen som ligger i vårat område nu är det ju så att kommunen har missat detta 1981 när området byggdes för här ligger 20 1.5plans hus. Sen får man tydligen inte inreda rum i gårdshus heller. Men jag tänker att har man från gått PBL innan så borde ju inte den gälla längre?? Tänker jag fel? Mvh Calle Hellberg
Posta DP och ritningarna (om du vill) så vi vet vad du pratar om. Det är svårt att ge råd utifrån det du postat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.