Juridik
Huruvida: Har själv flera 3-fas global-skenor i huset. Vid flytt skulle jag absolut lämna skenorna men inte spottarna. Syftet med skenor av den typen är ju att det ska vara lätt att flytta spottarna och att sätta dit vilka spottar man vill. Tar ca 2 sek att ta ner en spot från skenan. Har även pendel i adapter från skenan och den skulle jag också ta med. Men bäst vid försäljning är såklart
Snigla: Skönt att det ordnade sig (y) (Själv har jag precis valt att ha mörkgrå fog till mina svarta klinker (och samma till kakel/vitt på väggen) :) Specificerade noga att den inte fick vara svart haha :) )
Tomtom79: Min fråga skulle vara om du i offert eller underlag till denna har någon slags beräkning på hur stor fasaden skulle vara. Säg att han räknat utt 100 kvadrat och offererat 100 000:- Är det sen i verkligheten 125 kvadrat är det ju faktiskt rimligt med 125 000. MEN är det 100 kvadrat även i verkligheten och skillnaden i pris beror på att han höftat fel så får han ju stå för det. I
twoody: [citat] Ja dom skadorna hade inte en truck kunnat göra utan att skada emballage. Skönt att det löste sig med ny maskin.
Urban J A: Hej Jag fick tre skriftliga värderingar av olika mäklare gratis. Skillnaden mellan dem var förvånansvärt liten med tanke på hur "udda" mitt hus är. så någon relevans måste siffran ha. Ett grannhus såldes nyligen, priset där antyder att mäklarnas värdering inte var för hög i alla fall.
Hemmakatten: Nu har ROT-avdrag belysts tillräckligt och den diskussionen får anses vara avslutad. Vi återgår till att hjälpa TS./moderator
Anna_H: [citat] Jodå, vid nästan varje husförsäljning, det "glöms" varje gång.
kindvall: Banken kommer att titta på två saker huvudsakligen: - Belåningsgrad av fastigheten. Är den tillräckligt låg jämfört med marknadsvärde för att det ska finnas en säkerhet? - Lånesumman. Ryms totalbeloppet av lån (befintligt+ombyggnad) i en boendekalkyl för dig? Det är inte en möjlighet att föräldrarna fortsätter att äga, och att du hyr?
Byggdjuret: [citat] Beror väl på... som säljare vill man inte betala nånting till köparen. Det är köparen som vill ha pengarna. Alltså han som får gå via rätten. Jag är mer kompis med mina pengar än med köparen. Däremot är jag mer kompis med mina kompisar än med mina pengar. Så jo jag kan vara riktigt jävlig. Men det är när någon bråkar om mina pengar. Då kan kan jag trösta er med
Byggdjuret: Du måste ge firman en chans till. Problemet är att säg att du får ta in en annan firma. Det är inte säkert att den första firman vill betala utan håller på å tjafsar. Då står du där med hela fakturan... men om firman vägrar så får du stå för allt. För du får ingen att fakturera första företaget. För jag antar att du har betalat hela fakturan. Eftersom det är ett garanti
Gurkmat: [citat] Det är alltid en tolkningsfråga som man själv får ansvara för när man bygger. Det kan bli en fråga för kommunen om ett tillsynsärende kommer in gällande solpanelerna. Då görs bedömningen om det är bygglovsbefriat eller inte. Det viktiga att tänka på är att det inte blir en olägenhet för någon annan, t.ex. reflektioner och dylikt.
tanaris: [citat] Det är det som gör att man som säljare går omkring och oroar sig i tio år...
hempularen: [citat] Nej, Jag menar en företagsförsäkring. Alla seriösa företag har en ansvarsförsäkring som skall täcka för fel som firman kan ställa till. Men det skall då vara fel som du skulle få rätt för i domstol. En anvsvarsförsäkring täcker inte kundens "problem", utan den skyddar företaget från skadeståndskostnader. Men den gäller då för skadestånd som orsakaddes när
rsa: Vi har köpt en ny tomt och byggt hus på tomten. Det är på "landet" med åkrar och skog runtom, inget kommunalt vatten och avlopp. Dagvatten från tomten har vi försökt leda ner i stora stenkistor på tomten. Nu när det är mycket vatten överallt blir alla stenkistor överfyllda med vatten från marken (lermark). Vi har pratat med vägföreningen och grannarna om att få leda vattnet som
Sockan72: [citat] Vi köpte ett 8 år gammalt hus med medföljande Gar-Bo försäkring, den följer med fastigheten naturligtvis, vet inte om det är jämförligt. Vi fick byggfelsjobb på runt en miljon betalade av försäkringen.
DanieldiB: Hej, sedan insomnas har vi flytta in i ett nybyggt hus. Vi beställde en "inbyggd" putsad kamin av ett företag i Torslanda där vi bor, vilket de nästa levererade färdigt. De installerade och byggde in en Contura modul med någon form av fiberskiva. I överenskommelsen skulle yttermåtten (i bredd) inte gå utanför de väggar som den stod emot. Och det hela skulle (fick vi se senare)
Byggdjuret: [citat] Tror inte vi ska blanda in procent i det hela. Det handlar om ersättning, inte hur domstolen dömer i ansvarsfrågan. Först ansvarsfrågan, därefter kommer man på den ekonomiska biten. Då finns det en dom där det kastade för lite att åtgärda. Dock minns jag inte några procent i den domen.
HSP: Vet av erfarenhet att skarvarna till de rören inte är vattentäta. Så ibland hjälper det inte att dra upp rören ovan mark. Rören är inte avsedda att dra upp ovan mark då de ej tål UV ljus. Ska de upp i dagsljus så måste ett UV-skydd monteras, annars bleks de och blir spröda med tiden i solen.... Och då kommer de med tiden att läcka. Vid förläggning upp mot tex tele/elstolpe har
Snigelen 2: [citat] Ser ut som tätskiktsprimer.
RoBo: Men är huset rätt på nybyggnadskartan så är det väl bara söka bygglov ?
klimt: Jag kan inte bedöma om utförandet och materialvalet är tillåtet, men rätt säkert är det tveksamt. Men tänk er för innan ni går in i en konflikt kring detta. Ni kan börja med att ta reda på vad en bedömd åtgärdskostnad är . Om den inte är mycket hög, gör förbättringen på er egen bekostnad. Det finns ett rättsfall från HD ( gällande ett badrum faktiskt) som säger att om
maglub: [citat] Det där med att din egendom (bil, cykel, hus, atomvapen) står någonstans, betyder inte att det är enkelt för en fastighetsägare att bli av med det. Vem som helst kan söka bygglov mer eller mindre var som helst, och i många fall även få lov. Att folk svartbygger är dessutom preskiberat efter ett antal år. Även om du som fastighetsägare blandar in kronofogden, betyder det inte
kindvall: Nej, det är just detaljerna om upplåtelsen vi saknar från TS. Om det är en dokumenterat dedikerad parkeringsplats, eller om det är en parkering som idag saknar formell reglering, men där vissa av hävd tycker att platsen framför deras garage är deras.
byggarätt: [citat] Det verkar som ni blivit lurade av säljaren som styckat fastigheten utan att lösa VA för de nya fastigheterna/ tomterna eller äger ni alla tre tomterna och fastighetsbildningarna är inte gjorda? Då kommer ju kommunen att kräva avstyckningarna på Anslutningsavgift och er på flyttavgift så att de tjänar på det genom att korta de nya anslutningarna samt slippa servitut och avlopp
Manfreds: Tycker det låter som att kommunen borde utöka sitt verksamhetsområde med hänvisning till att det verkar närma sig ”ett större sammanhang”. Men jag har ju såklart inte alla detaljer samt att kommunen förmodligen är ovillig att göra så.
Metafor: Klart det oftast är värt att reparera. Men först vill man veta vad som är fel. ”Itu” betyder isärtaget, delat. Men betyder kanske ”diffust fel” i andra delar av landet. Kanske spännet som håller ihop delarna kommit snett? :)
zebrasyster: Nu kan jag meddela att jag har fått igenom alla mina krav för att behålla och fixa till räcket själv. Det har varit många olika saker som avgjort varför vi valde att göra så här. Dels är det tiden det tagit från beställning fram till nu har varit för lång, att börja om från början tar för lång tid. Att låta företaget ta tillbaka och göra om tar både tid och sedan
Hemmakatten: Det är inte det allra bästa är att asfalterad. Kräver bra, oftast bättre, underlag än en grusväg. Och är dyrare. Denna diskussion har varit uppe flera gånger i den samfällighetsförening jag var med i. Har inga bra svar på hur du ska kunna övertyga de andra. I vår förening lyckades det inte.
mikael_sten: Angående ditt exempel med taket, så har väl säljaren en upplysningsplikt, att informera köparen om fel eller brister man känner till?
Martin_B: [citat] För övrigt så är det alltså TS fall jag kommenterar, där TS granne vill ha en massa utan att vilja ge ersättning, inget annat :)