6 686 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Byggfirma häver avtal
Intressant! Jag är inte helt med på vad skillnaden är mellan hävning och uppsägning i det här fallet, men vi måste definitivt ta hjälp angående detta så det går till på rätt sätt.T TAR12 skrev:Jag skulle inte betala innan jag pratat med en jurist.
Nu måste man givetvis titta på ert aktuella fall och utformningen av ert avtal, men vid en hävning ska avtalsprestationerna normalt inte fullgöras, dvs varken betalning eller motprestation ska ske. Om fullgörelse däremot redan har skett ska avtalsprestationerna, om möjligt, återgå.
Kanske är det en uppsägning av avtalet? (det är inte samma sak som hävning).
Som sagt, kontakta en jurist skyndsamt för att reda ut situationen och få till stånd en lösning.
Eftersom byggaren hade löpande räkning så hade han väl bara kunnat fakturera varenda fråga precis pss sätt som han spikar. Sen om byggaren kanske är långsammare på att förklara än att spika skulle ju kunna få en frågvis kund att fråga mindre... Men däremot kan man ju inte säga upp avtalet pga frågor 
Min kompetens är väl hyffsad tycker jag. Men det är inte så kul när man måste ge kunden en kylteknisk utbildning medans man monterar en värmepump. Det är därför man helst inte vill ha privatkunder, företagskunder låter oss jobba ifred tills vi är klara.D jonas_t skrev:
Jag vet ingenting om TS och det är självklart en jobbig situation. Men vi vet heller ingenting om situationen mer än det TS skriver. Det finns all tid 2 sidor, utom på Byggahus där hantverkare och entreprenörer är the devil som Bobby Bouchers mama says.
Jag förklarar det mesta. Men ibland får man kunder som på allvar skickar hundratals frågor via mail och sedan står och tittar på allt man gör och ifrågasätter.L Lopex skrev:
Jag lämnar in min bil och sedan åker jag hem tills den är klar, jag litar på verkstan
Det sättet som du skriver på i den här tråden, är anledningen till att så många vill ha så lite som möjligt med hantverkare att göra.C Calore skrev:Min kompetens är väl hyffsad tycker jag. Men det är inte så kul när man måste ge kunden en kylteknisk utbildning medans man monterar en värmepump. Det är därför man helst inte vill ha privatkunder, företagskunder låter oss jobba ifred tills vi är klara.
Jag vet ingenting om TS och det är självklart en jobbig situation. Men vi vet heller ingenting om situationen mer än det TS skriver. Det finns all tid 2 sidor, utom på Byggahus där hantverkare och entreprenörer är the devil som Bobby Bouchers mama says.
Tyvärr medför ditt uppförande att även seriösa hantverkare får dåligt rykte.
/Jonas
Det är så jag tänker också. De skulle ju faktiskt fått betalt för varenda fråga vi ställt, så där borde ju inte det största problemet ligga även om det verkar vara så.T tobbbias skrev:Eftersom byggaren hade löpande räkning så hade han väl bara kunnat fakturera varenda fråga precis pss sätt som han spikar. Sen om byggaren kanske är långsammare på att förklara än att spika skulle ju kunna få en frågvis kund att fråga mindre... Men däremot kan man ju inte säga upp avtalet pga frågor![]()
Osäkerheten som finns för hantverkare och okunskap hos folk som anlitar oss gör att det är en del av jobbet enligt mig.C Calore skrev:
Tänkt om det va så lätt som med bilen, men man bor oftast inte i den, många värderar sitt hem högre men förstår hur du menar men lite trångsynt
Klicka här för att svara