10 556 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Vad är rimligt vitesbelopp idag?
Sida 1 av 3
Står i begrepp att skriva på avtal om uppförandet av en ny villa. Som rubriken säger så undrar jag vad ett rimligt och vettigt vitesbelopp bör ligga på idag år 2020? Har läst en del gamla artiklar i ämnet, men då dessa ofta är skrivna för runt 15 år sedan så har det sannolikt hänt lite där.
Dels handlar det om ett kontrakt för att göra hela grunden på runt 500.000:- och sedan ett kontrakt på uppförande och färdigställandet av huset på ca. 1.250.000:- totalt.
Har av entreprenören blivit erbjuden att få inskrivet runt 2.000:- per påbörjad vecka av försening som vitesbelopp, något som jag anser är löjligt lite. Har på olika håll läst rekommendationer om allt mellan 0,5 - 2% av kontraktssumman. Vad är att rekommendera? Har i alla fall bestämt mig för att om den aktuelle entreprenören ej går med på ett högre vitesbelopp så blir det inget avtal.
På vilken nivå bör man rimligtvis ligga för att det skall vara vettigt och fylla en funktion?
Dels handlar det om ett kontrakt för att göra hela grunden på runt 500.000:- och sedan ett kontrakt på uppförande och färdigställandet av huset på ca. 1.250.000:- totalt.
Har av entreprenören blivit erbjuden att få inskrivet runt 2.000:- per påbörjad vecka av försening som vitesbelopp, något som jag anser är löjligt lite. Har på olika håll läst rekommendationer om allt mellan 0,5 - 2% av kontraktssumman. Vad är att rekommendera? Har i alla fall bestämt mig för att om den aktuelle entreprenören ej går med på ett högre vitesbelopp så blir det inget avtal.
På vilken nivå bör man rimligtvis ligga för att det skall vara vettigt och fylla en funktion?
Vi hade tiotusen per vecka, för två år sedan. Hjälpte inte mycket eftersom entreprenören inte hade marginaler att bygga färdigt efter en rejäl försening. Kolla företagets ekonomi noga. Viten spelar ingen roll om det inte finns pengar att hämta.
RoBo - Mig veterligt finns det inget inskrivet i ABS 18 om vare sig procentsats eller i reda kronor och ören. Det man däremot alltid har rätt till är ju för de merkostnader man haft på grund av t.ex. hotellövernattningar, magasinerade möbler etc. vilka då skall kunna styrkas. Men de finns ju så mycket annat i ens tillvaro som kan stöka till det hela på olika sätt utan att man för den skull kan sätta en prislapp på det. Vi planerar t.ex. att bjuda in släkt och vänner för ett gemensamt julfirande, samt andra aktiviteter som man vill kunna planera in i god tid.
Det handlar ju om en möjlighet till påtryckning att bygget blir klart i tid. Vad är det annars som driver att gå i mål med ett projekt, vid oförutsedda problem eller annat som gör det olönsamt att göra klart?
Då pratar vi inte om banaliteter som yrkesheder och normalt hyfs.
Då pratar vi inte om banaliteter som yrkesheder och normalt hyfs.
RoBo, det finns som jag säger så mycket annat i ens tillvaro som rubbas av att ett bygge försenas med flera veckor. Fråga dem som varit utsatta för det så får du höra. Fest med släkten må kanske inte vara det viktigaste, även om en planerad sådan skulle orsaka en del trubbel om den fick inställas. En nära bekant har berättat om hur det tärde på hela familjen att aldrig få klara besked, utan bara nya förseningar gång på gång. Den entreprenören valde att ta hand på andra för honom viktigare jobb i stället för att slutföra deras husbygge. Deras inskrivna vite låg på 2.500:- per påbörjad vecka, så efter 6 veckors försening hade dom rätt till 15.000:- totalt. Kan säga att dom hade ett helvete att ta hand på beställda möbler och annat material som dom inte kunde ställa in i huset innan slutbesiktningen var klar. Sedan tror jag inte att ett vite på en såpass snålt tilltaget belopp ger entreprenören något incitament att jobba på och hålla tiderna. Det kan ju t.o.m. vara så att det är lönt för honom att ta en "smäll" på 15.000:- för att i stället ägna sig åt mer lukrativa affärer hos någon annan kund.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tycker vitet bör vara i nivå med vad man får för extra utgifter. T.ex. lagerhållning av bohag och boende på hotell.
Och glöm inte att kolla historik och referenser. Det är tråkigt när man får slarviga byggare. Hos mig är t.ex. golvvärmeslingorna inte kopplade till rätt termostater, lite diverse fel när plattan gjöts. Små saker men det blir drygt i längden med en massa småfel i ett nybyggt hus som man förväntar sig vara perfekt.
Och glöm inte att kolla historik och referenser. Det är tråkigt när man får slarviga byggare. Hos mig är t.ex. golvvärmeslingorna inte kopplade till rätt termostater, lite diverse fel när plattan gjöts. Små saker men det blir drygt i längden med en massa småfel i ett nybyggt hus som man förväntar sig vara perfekt.
Men att flytta över "motorerna" från en slinga till en annan tar inte många minuter, och att reda ut vart termostaterna går tar ca 10 min/st. Är det slingorna som ni inte har koll på så tar det ca 15-20 min att reda ut vart slingan går.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Hur gör man det smidigt? Allt är felmärkt men det är närliggande rum som är omväxlade.
Jag har fler fel än så, men entrepenören konkade så jag får fixa allt själv
Jag har fler fel än så, men entrepenören konkade så jag får fixa allt själv
Termostatrena, vrid ner alla utom en så ser du vilken "styrmotor" som hör till vilken termostat.
Gör "lika" med golvslingorna stäng alla utom en som du har fullt öppen och mät tempem på golvet med en IR tempmätare. Typ https://www.clasohlson.com/se/Termodetektor-Bosch-UniversalTemp/p/36-7848
Det ska gärna vara lite kallare så att vattentemperaturen blir lite högre eller så ställer du själv upp framledniingstemperaturen. Har du ingjutna slingor blir ju systemet lite trögare så man måste ha ett lite större tålamod.
Gör "lika" med golvslingorna stäng alla utom en som du har fullt öppen och mät tempem på golvet med en IR tempmätare. Typ https://www.clasohlson.com/se/Termodetektor-Bosch-UniversalTemp/p/36-7848
Det ska gärna vara lite kallare så att vattentemperaturen blir lite högre eller så ställer du själv upp framledniingstemperaturen. Har du ingjutna slingor blir ju systemet lite trögare så man måste ha ett lite större tålamod.
M Maxirati skrev:Står i begrepp att skriva på avtal om uppförandet av en ny villa. Som rubriken säger så undrar jag vad ett rimligt och vettigt vitesbelopp bör ligga på idag år 2020? Har läst en del gamla artiklar i ämnet, men då dessa ofta är skrivna för runt 15 år sedan så har det sannolikt hänt lite där.
Tänk på att vid vitesbelopp i kontraktet, har du ingen rätt till exempelvis ersättning för ev hotellövernattningar mm. Det här med förseningar/ kompensation är självklart störande men min upplevelse är att ffa kommunikation är jätteviktigt. Saker kan och kommer hända. Att ni från början har en bra dialog, då kommer det bli en lättare process det tycker jag är det viktigaste.