4 546 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
ta lån för enskilda förvaltningsobjekt i vägförening?
En samfällighetsförening kan förvalta flera gemensamhetsanläggningar (GA). Anledningen kan vara geografisk eller att man har olika debiteringslängder för olika GA och därför vill ha separata ekonomier.
Frågan är nu om vi på ett korrekt sätt kan ta lån som riktas på enskilda förvaltningsobjekt/GA?
Vi kommer göra ett större vägprojekt på en av våra GA som kommer innebära ett stort lån att betala av i många år. Spontant gissar jag att det är föreningens orgnr som kommer stå för lånet och därmed alla medlemmar.
I vidare mening har jag förstått att det är de ingående fastigheterna som står som garanter för lånet. Jag kan tänka mig att medlemmar som inte tillhör "projektets" GA kan vara skeptiska till att deras fastigheter blir säkerhet för lånet.
Går detta att lösa / rikta lånet till enbart aktuell GA på något sätt, eller kan man påtala att det är ett obefintligt problem?
Frågan är nu om vi på ett korrekt sätt kan ta lån som riktas på enskilda förvaltningsobjekt/GA?
Vi kommer göra ett större vägprojekt på en av våra GA som kommer innebära ett stort lån att betala av i många år. Spontant gissar jag att det är föreningens orgnr som kommer stå för lånet och därmed alla medlemmar.
I vidare mening har jag förstått att det är de ingående fastigheterna som står som garanter för lånet. Jag kan tänka mig att medlemmar som inte tillhör "projektets" GA kan vara skeptiska till att deras fastigheter blir säkerhet för lånet.
Går detta att lösa / rikta lånet till enbart aktuell GA på något sätt, eller kan man påtala att det är ett obefintligt problem?
Oavsett om man pekar ut ett specifikt objekt som säkerhet är ju föreningen som helhet ansvarig för lånet, så det gör ingen skillnad.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast i praktiken så är ju de fastigheter som berörs av just den GAn ansvariga att betala kostnaden för lånet. Den enda situation där det kan bli aktuellt för långivaren att driva in från samfällighetsföreningen, är ju om samtliga ansvariga fastigheter kommit på obestånd.
Funkar det så funkar det men om det skulle börja strula så kan det bli en redig soppa.
Jag visste inte att man kunde ha olika andelstal i en och samma samfällighet.
Kanske dags att dela samfälligheten i två.
/ATW
Jag visste inte att man kunde ha olika andelstal i en och samma samfällighet.
Kanske dags att dela samfälligheten i två.
/ATW
Nej, lånen är ju kopplade till föreningen. Inte till specifika fastigheter som är del i föreningen. Det känns dock långsökt.
Håller med om att från bankens perspektiv är föreningen en juridisk person och dessutom en särskilt lämplig låntagare eftersom den har taxeringsrätt av sina medlemmar (som inte kan lämna).
Från medlemmens perspektiv finns det skydd mot att betala för något som inte berör denne i form av §§ 41-43 som beskriver hur underskott för föreningen uttaxeras. Men det kräver vad jag förstår att föreningen redan är stadgemässigt/anläggningsmässigt organiserad med skilda verksamhetsgrenar och olika skyldighet att delta i kostnader för dessa.
Lagtext:
Från medlemmens perspektiv finns det skydd mot att betala för något som inte berör denne i form av §§ 41-43 som beskriver hur underskott för föreningen uttaxeras. Men det kräver vad jag förstår att föreningen redan är stadgemässigt/anläggningsmässigt organiserad med skilda verksamhetsgrenar och olika skyldighet att delta i kostnader för dessa.
Lagtext:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack men det låter ju ändå lite lovande. Vi hanterar de olika ekonomierna som olika kostnadsställen i bokföringen idag vilket ju ska motsvara "avdelningar med egen redovisning" i ett företag, så verksamhetsgrenarna i lagen borde passa det.
Vi är snarare inställda på att slå ihop mer vägar till samma förening än att slå isär och skapa fler föreningar. Blir en massa små styrelser och jobb och fix att skaffa folk. Om vi kan hitta en gemensam lösning som inte löper alltför stor risk att överklagas in absurdum så är det det bästa.
I en framtid skulle vi kanske kunna omforma till en enda debiteringslängd med anpassade andelstal men under överskådlig framtid är vägarna alltför olika i skick för att det skulle accepteras.
Vi är snarare inställda på att slå ihop mer vägar till samma förening än att slå isär och skapa fler föreningar. Blir en massa små styrelser och jobb och fix att skaffa folk. Om vi kan hitta en gemensam lösning som inte löper alltför stor risk att överklagas in absurdum så är det det bästa.
I en framtid skulle vi kanske kunna omforma till en enda debiteringslängd med anpassade andelstal men under överskådlig framtid är vägarna alltför olika i skick för att det skulle accepteras.
Möjligt är det enbart om banken tycker att den mark (och fastigheter?) föreningen äger är tillräckligt god säkerhet för beloppet som ska lånas. Tax. värde på mark brukar inte vara så hög, har ni pratat med er bank?
Nej vi är inte i bankfasen ännu. Min fråga nu handlar om det överhuvudtaget är aktuellt att föreslå föreningsstämman att vi finansierar vägprojektet med lån. Alternativet är engångsinbetalning från berörda fastigheter men jag vet att minst 90% tycker att det är en jobbig peng att ta på en gång. Därför försöker jag utröna hur mycket problem det kan bli för de 5 fastigheter som indirekt kan beröras av att vi tar ett lån på område 2, och hur mycket dessa kan överklaga och härja (i rätt eller orätt).
Tänkte på att vissa beslut kräver absolut majoritet, är ni medlemmar i REV? (https://www.revriks.se) Där kan man få bra råd.