5 781 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Fritidshus till permanent bostad
Jag vill göra om min fritidshus till permanent boende,
Vad måste jag göra för att få posten dit?
Behöver myndigheter meddelas?
Hur gör man?
Vad måste jag göra för att få posten dit?
Behöver myndigheter meddelas?
Hur gör man?
Bästa svaret
Om du ska bo där får du skriva dig där. Har du en brevlåda så ändrar du bara din adress dit i samband med att du skriver dig där.Shwaniz skrev:
Om du inte har någon brevlåda får du kontakta postnord och kolla så att det går att få post utdelad till adressen. Det är Post Nord som har samordningsansvar för post i Sverige.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 802 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 802 inlägg
Japp, det är så enkelt.
Vi köpte ett hus som använts som fritidshus och i det närmaste hade varit ett ödehus sedan 70-talet. Bara att skriva sig där och flytta in. Nu har ju t o m Skattemyndigheten slagit ihop taxeringskoderna för permanentboende och fritidsboende så inte ens det håller staten längre reda på.
Vi köpte ett hus som använts som fritidshus och i det närmaste hade varit ett ödehus sedan 70-talet. Bara att skriva sig där och flytta in. Nu har ju t o m Skattemyndigheten slagit ihop taxeringskoderna för permanentboende och fritidsboende så inte ens det håller staten längre reda på.
Shwaniz skrev:
Är det i glesbygd kan det vara så att brevlådorna ska samordnas i grupper. Kolla med Post Nord.Shwaniz skrev:
Det är till deras kundservice man hör av sig när man vill sätta upp en postlåda på en adress där det inte funnits en tidigare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 586 inlägg
Så länge som du inte bor i Finland så är det så enkelt. Det finns förstås andra länder med andra regler också, men det finns en och annan finlandssvensk som frågat här och fått råd på felaktiga premisser.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmesystem vid konvertering av fritidshus till permanentboende
Värme allmänt -
Från fritidshus till permanentboende
Fritidshus -
Fritidshus till permanent
Fritidshus -
Ombyggnad/tillbyggnad av fritidshus till permanentboende.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fritidshus -> Tillbyggnad -> Permanent// Regler?
Bygglov