Bästa svaret

Shwaniz Shwaniz skrev:
Jag vill göra om min fritidshus till permanent boende,
Vad måste jag göra för att få posten dit?
Behöver myndigheter meddelas?
Hur gör man?
Om du ska bo där får du skriva dig där. Har du en brevlåda så ändrar du bara din adress dit i samband med att du skriver dig där.

Om du inte har någon brevlåda får du kontakta postnord och kolla så att det går att få post utdelad till adressen. Det är Post Nord som har samordningsansvar för post i Sverige.

Det finns inget som hindrar dig att bo permanent i ditt fritidshus vad jag känner till - det är bara att skriva dig på adressen. Sedan kan det finnas praktiska problem såsom sophantering, vinterunderhåll av vägar osv.

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
jag har ingen brevlåda just nu men längre upp på vägen så finns det permanenta boenden som har brevlåda,
Borde inte vara svårt att få utdelning om jag skaffar en brevlåda?
Är det så enkelt?

Claes Sörmland
Japp, det är så enkelt.

Vi köpte ett hus som använts som fritidshus och i det närmaste hade varit ett ödehus sedan 70-talet. Bara att skriva sig där och flytta in. Nu har ju t o m Skattemyndigheten slagit ihop taxeringskoderna för permanentboende och fritidsboende så inte ens det håller staten längre reda på.

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Shwaniz Shwaniz skrev:
jag har ingen brevlåda just nu men längre upp på vägen så finns det permanenta boenden som har brevlåda,
Är det så enkelt?
Shwaniz Shwaniz skrev:
Är det så enkelt?
Är det i glesbygd kan det vara så att brevlådorna ska samordnas i grupper. Kolla med Post Nord.

Det är till deras kundservice man hör av sig när man vill sätta upp en postlåda på en adress där det inte funnits en tidigare.

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi ringde lokala postmästaren när vi byggde hus. Inga problem, fick anvisningar om hur och var postlådan (eller heter det brevlådan?) skulle sättas upp.

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Så länge som du inte bor i Finland så är det så enkelt. Det finns förstås andra länder med andra regler också, men det finns en och annan finlandssvensk som frågat här och fått råd på felaktiga premisser.

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Har själv varit skriven i mitt fritidshus under flera "omgångar" och det är aldrig någon som haft invändningar mot det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.