Som redan nämnt ovan är den enklaste lösningen att hyra ut till inneboende. Vi hyrde ut större delen av vår lägenhet till inneboende under något år, och det fungerade bra.

R realdexter skrev:
Prova på annat boende, vad jag har hört ska det räcka som skäl.
Prova annat boende är inte ett godkänt skäl. Man kan provbo med en sambo under max ett år. men är ni redan gifta, så fungerar inte det upplägget. Även om ni är sambo sedan lång tid, och ex. redan samäger bostadsrätten, så finns bevis för att ni är etablerade sambos. Det är alltså inte ett nytt boende man skall testa, utan en ny partner. Man kan möjligen prova att skilja sig, och sedan hävda att man skall prova igen ett tag, det kanske smälter hjärtat på rådmannen i hyresnämnden...

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Lägg upp korten på bordet och säg som det är. Därefter erbjud dig att lägga ner tid och engagemang i styrelsen trots att du inte bor där? Föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrningen på 4480/år, tipsa om det och försök att få det till att föreningen kan tjäna lite på det?

G
Det som får bostadsrätten skriven över på sig utan att betala, kan ju i sin tur dagen efter sätta ut den till försäljning och knata iväg med hela summan på kontot.

ådal ådal skrev:
Lägg upp korten på bordet och säg som det är. Därefter erbjud dig att lägga ner tid och engagemang i styrelsen trots att du inte bor där? Föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrningen på 4480/år, tipsa om det och försök att få det till att föreningen kan tjäna lite på det?
Det har jag missat totalt, att man har rätt att ta ut 4480/år som förening. Var står det?

C
B Byggdjuret skrev:
Det har jag missat totalt, att man har rätt att ta ut 4480/år som förening. Var står det?
Bostadsrättslagen:
https://lagen.nu/1991:614#K7P14S1
https://lagen.nu/1991:614#K7P14S5
Notera att det måste vara angivet i stadgarna för att föreningen skall ha rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelse.

C cpalm skrev:
Bostadsrättslagen:
[länk]
[länk]
Notera att det måste vara angivet i stadgarna för att föreningen skall ha rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelse.
Tackar! Då har jag lärt mig nått nytt!
Då kan jag krypa tillbaka till den stenen jag kom ifrån! :D

C
B Byggdjuret skrev:
Tackar! Då har jag lärt mig nått nytt!
Då kan jag krypa tillbaka till den stenen jag kom ifrån! :D
:D
Det är förövrigt rätt nytt - från 2014.

Vi fick som bekant nej av styrelsen att hyra ut bostadsrätten i två år. Vi överklagade till hyresnämnden och det var förhandling i slutet av januari. Styrelseordföraren radade upp alla sina argument och vi framförde vårt.

Vi vann!! Vi får hyra ut i två år och styrelsen sågade ordförandens argument efter fotknölarna. Beslutet gick inte att överklaga heller!

• Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Grattis!

Använde du provboende argumentet? Det borde inte fungerat, men man kan ju ha tur.

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Grattis!

Använde du provboende argumentet? Det borde inte fungerat, men man kan ju ha tur.
Tack! Vårt enda argument var att vi har precis flyttat in i vårt nyrenoverade hus och ville känna på om vi ville bo där, eller flytta tillbaks till lägenheten och ha två år på oss att känna efter.

H hempularen skrev:
Grattis!

Sedan de luckrade upp reglerna (2014?) behöver du endast skäl för att hyra ut bostadsrätt, mot tidigare beaktansvärda skäl. Det bör tolkas som att random provboende är ok, vilket visat sig nu då. Annat som explicit angetts är tex om man vill vänta in bostadsmarknaden. Så det är väldigt fritt numer.

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.