När jag i framtiden vill ge mina barn ett förtida arv för att hjälpa dem med handpenning vid inköp av bostad, vill jag att det ska vara enskild egendom i händelse av skilsmässa.

Har googlat men inte lyckats få fram någon "mall" för ett sådant gåvobrev, är det någon som kan hjälpa mig?

Jag har skrivit ett sådant gåvobrev till min dotter, kommer inte åt det just nu, men du kan få texten ikväll.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det går inte. Om arvet går in i ett gemensamt ägt boende är det inte enskild egendom längre. Har man egendom som är enskild måste man vara försiktig med hur det hanteras för att det ska fortsätta vara enskilt.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
killgissning:

Pengarna du ger bort kan vara enskild egendom. Gåvobrev med förbehåll, tex att gåvan förutsätter att pengarna används till kontantinsats torde också gå bra. Därefter blir det kluriga, dvs om pengarna ska blandas med andra pengar.

Då måste makarna skriva ett äktenskapsförord som undantar motsvarande belopp från giftorättsgodset. Gåvan bör således villkoras även med detta.

Oavsett hur ägandet ser ut då delas tillgångarna vid skilsmässa. Hur skulle en villkorad gåva funka? Vad händer om huset säljs? Är gåvan en skuld då?

Det krävs ett äktenskapsförord för att kunna separera utan att halva värdet hamnar hos motparten, det kvittar vad det står i gåvobrevet.

Ett alternativ är att skriva ”gåvan” som ett lån. Då är pengarna dina även om de är investerade i huset. Vid en försäljning eller skilsmässa kan du då få tillbaka dem och ge dem till ditt barn igen.

P
Ta hjälp av en jurist för att få till gåvobrevet som måste innehålla en klausul om enskild egendom, detta kostar inte många kronor. Din dotter måste även öppna ett konto där pengarna hålls åtskilda från gemensamma pengar.

Enskild egendom regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Egendom som make fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskild är enskild egendom (7:2 p. 2 ÄktB). Har den enskilda egendom ersatts av annan egendom är även den enskild (7:2 p. 6 ÄktB).

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
Vi har lyckats lösa det, både äktenskapsförordt och gåvobrevet. Pust.

Då du nu löst det hade det nog varit hjälpsamt om du delar med dig av texten i gåvobrevet, givetvis med personlig information borttagen.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Är det inte lämpligt att samtidigt ange att gåvan inte skall ses som ett förskott på arv?

• Gilla
Roger_Berglund
  • Laddar…
Det skulle ju vara ett förtida arv, så det verkar dumt att skriva så då.

Bild av ett gåvobrev där vissa personuppgifter suddats ut, med text om förskott på arv och villkor för gåvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det att gåvan utgör förskott på arv är bara ett förtydligande, utifall att vi inte hinner ge lillasyster samma gåva. Större gåvor är normalt sett alltid förskott på arv, men genom att ha med det uppstår inga tveksamheter.)

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Gåvobrev
§1 Gåvogivare

Namn:

Personnummer:

Adress:

Telefon:

§2 Gåvotagare

Namn:

Personnummer:

Adress:

Telefon:

§3 Gåva

Gåvogivaren överlämnar följande i gåva:

§4 Villkor

• Gåvan är att anse som förskott på arv

• Gåvan skall vara gåvotagarens enskilda egendom, detta gäller även vad som träder i gåvans ställe

• Avkastning från gåvan utgör en del av den, vilket innebär att samtliga villkor som framgår av detta gåvobrev blir gällande även för avkastning.

§5 Underskrifter

Namnförtydligande:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.