3 198 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Testamente - Var förvara
Vad jag kan hitta så har ca 50-85% av bankkontoren bankfack hos storbankerna. Så du bör kunna hitta ett kontor som har bankfack och ska du bara förvara ett testamente och kanske något gåvobrev som du inte tänkt uppdatera särskilt ofta så gör det väl inte så mycket om det ligger en bit bort?Johan1975z skrev:
Det tråkiga är att det inte är allt för ovanligt att någon arvinge blir girig eller inte kan hantera någons bortgång och då vet man tyvärr aldrig vad som händer. Är innehållet i testamentet känt för många, alla vet var originalet finns och kanske även har kopior så är det kanske ingen större mening med att ha det i ett bankfack. För då blir det svårt för någon som hittar originalet att gömma undan det och låtsas som att det inte finns. Men frågan är vad som händer rent juridiskt om någon skulle förstöra originalet och ingen vet vem som har gjort det. Då finns det flera som kan intyga vad som står i det, men det lär bli svårt att bevisa att det inte är den döde som kastade det innan sin bortgångAnna_H skrev:
Så kan det ju vara. I mitt fall är det bara min bror och jag, och blev han inte girig när farmor gick bort lir han det nog inte när våra föräldrar går bort heller. Isåfall får jag väl ge honom en extra whiskyflaska eller nåt.Pappa har inget testamente, farmors testamente visste vi vad det innehöll.S hjulia skrev:Det tråkiga är att det inte är allt för ovanligt att någon arvinge blir girig eller inte kan hantera någons bortgång och då vet man tyvärr aldrig vad som händer. Är innehållet i testamentet känt för många, alla vet var originalet finns och kanske även har kopior så är det kanske ingen större mening med att ha det i ett bankfack. För då blir det svårt för någon som hittar originalet att gömma undan det och låtsas som att det inte finns. Men frågan är vad som händer rent juridiskt om någon skulle förstöra originalet och ingen vet vem som har gjort det. Då finns det flera som kan intyga vad som står i det, men det lär bli svårt att bevisa att det inte är den döde som kastade det innan sin bortgång
Klicka här för att svara