S
Sanaz: [citat] Tack för återkoppling! Förstår precis vad du menar. Vi har ändå nu fått "bekräftelse" av vår handläggare från banken som läst vårt kontrakt med andra mäklare kring den kommande marken/bostaden och de tycker att allt ser bra ut och inga röda flaggor som skulle kunna påverka bolånet. Hon slutade med att skriva att vi ska uppdatera henne kring förloppet av avstyckningen.
11 svar · 3,7k läst
G
Grusos: [citat] Vi vill inte ha vårt namn på fritidshuset för då är det lätt att se när vår fasta bostad står tom och tillgänglig för inbrott.
77 svar · 26,7k läst
Silver78
Silver78: Har du några bilder innan ingreppet så är det ju lätt att påvisa vad som har blivit fel. Att mark sätter sig är inte konstigt. Frågan är hur du vill att det skall åtgärdas. Grävning på mark eller tomt brukar generera intrångsersättning då man inte får bebygga där kabeln ligger nedgrävd om inte avtalet säger något annat. 1. Leta upp avtalet och läs på. 2. Komplettera med
21 svar · 15,5k läst
M
Marrebarre1: Jag har lärt mig att det inte går att lita på varken säljare eller mäklare. En fastighet vi tittade på så stod halva carporten och hela vedboden på grannes tomt fast både säljare och mäklare hävdade att den inte gjorde det. Det var en tomt som gränsade till en skog som säljaren inte ägde. Jag vet inte allt dumt mäklare har hävt ur sig som inte stämmer så jag litar inte ett dugg
13 svar · 3,9k läst
SarB
SarB: [citat] Sen in i tråden här, men staten betalar ingen stämpelskatt i vilket fall, så det finns ingen anledning att undvika att söka lagfart där. Det finns vissa, dock mycket ovanliga, fall där byten mellan fastigheter kan göras skattefritt om det är i syfte att komma tillrätta med fel i fastighetsregistret, se NJA 1954 s. 376 och Ä 2204–18 av Värmlands tingsrätt.
44 svar · 21,9k läst
F
Freddedan: [citat] Bara för att förtydliga hur det gick om någon snubblar in här. Det gick fint att ändra taxeringen för innevarande år (dvs 2020) och få ROT-avdrag för arbete som skett under detta år (också 2020).
22 svar · 9,4k läst
P
pmd: [citat] En myndighet är alltid skyldig att upplysa den eller dem ett beslut berör om hur en överklagan går till. Det ska ske utan att myndigheten uppmanas att göra det (förvaltningslagen 33 §). Så du gjorde bara ditt jobb i bästa tjänstemannatradition. :)
18 svar · 3,1k läst
N
Nils Terminus: Jag hade absolut låtit lantmäteriet fördela kostnaderna. Det är ju enkelt att ”skylla på” LM om grannen blir arg för det, det är ju det som är grundregeln. Sen hade jag absolut yrkat på att de andra grannarna också skulle vara med och betala, dom bör kanske inte stå för 1/4 men en liten del borde man kunna lägga på dom. Och de kan göra gott i plånboken. Men skulle någon av
9 svar · 5,2k läst
Kurtanagger
Kurtanagger: Kanske vi kan göra en insamling så vi kan anlita en detektiv för att spåra upp ts. För nu är jag riktigt nyfiken på att veta hur det gick. Känns inte seriöst att starta en tråd utan att sätta punkt på historien. I min vilda fantasi tänker jag att den elaka grannen kopplade el till staketet, så när ts gjorde slag i saken och skulle flytta på staketet så fick han sig en kyss så
106 svar · 73,4k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Parkera en enorm husbil där, det är empiriskt provat och fungerar mycket väl.
38 svar · 10,3k läst
E
Emma Johnsson: [citat] Tack för svaret!
5 svar · 2,1k läst
H
Huruvida: [citat] Nej. Det finns det inte. Huvudinriktningen tycker jag bör vara att föreningen tar ett lån när det gäller renovering för att på så sätt inte belasta enbart nuvarande fastighetsägare utan även framtida.
2 svar · 2,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Ett vite som utgår vid försening är något man ska skriva in i kontraktet med entreprenören. Vitet ska vara högt för att vara verkningsfullt. Vid ett husbygge, kanske 50 000 kr per försenad arbetsvecka. Det finns ingen lag om att vite ska utgå alltså, utan det är något du måste avtala om.
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du skall nog titta på datumet på fakturan. När den är utställd alltså.
2 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Du sa tidigare att gränsen inte var lagligen bestämd. Nu kommer du med nya - oläsliga - dokument. Är gränsen lagligen bestämd eller ej? [citat] Vad menar du med "dokumenterad"? Vad säger texten om gränsen mot samfälligheten s:8?
434 svar · 80,4k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Väldigt många IP-Only anslutna har haft stora problem med TV-leverans på senare tid här i Östergötland. Framförallt Söderköping och Vikbolandet.
3 svar · 1,1k läst
M
Maledictus: [citat] Det här var ju ett tag sedan så det kanske är ändrade regler eller så gör vi helt enkelt olika för olika bolag. Jag har dålig koll på lagstiftningen men när det gäller vissa saker så har just fastighetsägaren ansvar. Exempelvis när det gäller sophämtning så ligger ansvaret för avfallshanteringen för en visst fastighet på ägaren, oavsett vem som sedan bor där. Dock
91 svar · 74,0k läst
L
larka742: [citat] "Ett stort problem här att de frågor som förefaller aktuella rör servitut och tillämpningen av jordabalken i avseenden som gemene man saknar kunskap om." Ja, visst - det stämmer. Men det finns ett påstående från grannen - egentligen inget som står emot, förutom formalia... Inte som att säljaren sagt att de stod för allt, och grannen snyltade - utan det var gemensam
122 svar · 67,6k läst
J
JohanLun: [citat] Jord mot trä är ju klart dumt, tycker detta var ett bra och rimligt och enkelgenomförbart förslag som borde göra alla glada...
259 svar · 80,3k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Om du använder 4-hjuling och släp ser det väl ut att finnas ett perfekt stråk att åka i här: [bild] Det ser ju närmast enklare att komma in/ut där än om det varit ett mer normalt dike istället för stenarna?
11 svar · 2,7k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Med hänsyn till att TS är avliden stänger jag härmed tråden efter att ha stämt av med TS barn. /Moderator
335 svar · 91,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Merkostnader kan det ju gå att få ersättning för men bara nödvändiga. Att det är jobbigt att bo på en byggarbetsplats hör mer till kategorin "sveda och värk" och det ingår inte i konsumenttjänstlagen. Läs gärna om den lagen på Konsumentverkets webbplats. Har man ingen toalett kan en merkostnad vara att fixa en "skogstoa", har man ingen dusch kan en merkostnad t.ex. vara kostnaden
9 svar · 3,4k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Låter som en utmärkt fråga att ställa till facket. Är de representerade på arbetsplatsen hade jag börjat med den personen!
6 svar · 1,1k läst
Nissens
Nissens: [citat] Detta är en gammal tråd, men visst ser detta mer ut som ett lusthus? Bara det faktum att man har ett golv i huset talar för det. Ett växthus har väl inte golv...
96 svar · 51,2k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Rent ekonomiskt så är de väl jag som förlorar mest då det är jag som betalt alla renoveringar och köpt alla bilar. Men man får väl se de som en investering i ungarna att för de pengarna hon får. För annars hade de fått leva väldigt enkelt den veckan hos sin mamma då hon tjänar lite och valt att inte spara något.
5 svar · 1,7k läst
W
Wrazxc: [citat] Givetvis kommer vi höra med hyresvärden. Det är ju pga att svärföräldrarna vill göra allt lagligt som mina funderingar kommer upp
2 svar · 1,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Försök med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument. Jag vet inte om man kan läsa vad ARN kommer fram till på deras webbplats. [citat] https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/ Så det beror ju på vad det gäller.
5 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.