2 427 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Försenad badrumsrenovering.
Vårt badrumsrenovering började 200302 och skulle vara klar 200417. Idag 200903 ännu ej helt avslutad. Så många veckors försening. Finns det någon summa/vecka som man kan begära som ersättning? Många fel på vägen som ska åtgärdas och en del som inte går att åtgärda utan att börja om. Hur kan man bedömma skälig ersättning för detta? Psykiskt lidande?
Skrev ni något avtal med firman? Ersättning vid försening regleras ofta i exempelvis "hantverkaravtalet" som brukar rekommenderas.
Annars är det vad jag vet bara faktiska kostnader ni haft som ni eventuellt kan få igenom. Ingen schablonmässig ersättning alltså, om ni inte avtalat om det.
Du nämner också fel som inte går att åtgärda utan att börja om? Beskriver du dessa fel lite bättre så kan säkert någon hjälpa dig där. Normalt förfarande brukar vara att ta in en besiktningsman som bedömer utfört arbete. Därefter görs ev. prisavdrag/åtgärder.
Annars är det vad jag vet bara faktiska kostnader ni haft som ni eventuellt kan få igenom. Ingen schablonmässig ersättning alltså, om ni inte avtalat om det.
Du nämner också fel som inte går att åtgärda utan att börja om? Beskriver du dessa fel lite bättre så kan säkert någon hjälpa dig där. Normalt förfarande brukar vara att ta in en besiktningsman som bedömer utfört arbete. Därefter görs ev. prisavdrag/åtgärder.
När toaletten väl kom på plats syntes det att den inte är där det var planerat. Dem har satt avloppet fel från början. Visserligen bara 10 cm men i ett litet badrum är det mycket. Dem mätte oxå fel från början så möblerna som planerades fick inte plats.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om vi antar att du inte har någon avtalad vitessumma i avtalet (typ 2% per vecka försening). Så har du ändå rätt till ersättning för faktiska verifierbara kostnader som uppstår pga. förseningen. Du har ingen formell rätt till ersättning för besvär eller sveda och värk. Eller jo man kan nog i vissa fall fä ersättning för sveda och värk. men det brukar handla om så löjligt små bleopp att det inte är värt att bråka om.
När det gäller fel som inte går att åtgärda.
Grundprincipen är att fel skall åtgärdas. Men om kostnaden för att åtgärda ett fel är "oskäligt hög" i förhållande till "värdet av skadan" för beställaren. Då kan entreprenören välja att istället betala ekonomisk kompensation.
Så hur värderar man då hur mycket skadan är värd för dig som beställare. En väg kan vara att ex. höra hur en mäklare värderar huset/lägenheten med/utan detta fel. Kan man visa att felet ex. sänker värdet med 50 000, så är det en bra objektiv bas för diskussionen. Men du bör kunna få lite mer än det objektiva värdet.
De här reglerna missbrukas ofta av byggare. Det är inte nödvändigtvis kostnaden att åtgärda i det färdiga bygget som skall räknas här. Om vi som exempet tar ett nybygge. När grundplattan är gjuten upptäcks att avloppsröret till toan kommer upp 20 cm fel, toaletten kommer att stå 20 cm ut från väggen i badrummet. Att bila upp och korrigera skulle kanske kosta 10 000 (inkl. ev. skador på ingjuten golvvärme). Men byggaren ignorerar "det får vi ta på slutbesiktninegn". Då med färdigt badrum kanske det kostar 150 000 att riva upp och flytta toastolen, byggaren väljer att erbjuda ekonomisk kompenastion istället.
I det fallet så är åtgärdskostnaden 10 000, allt värde som tillförts efter att felet upptäcks, är en skada som orsakas av vårdlöshet eller tom uppsåt (kriminellt). Då kommer skadståndslagstiftning in. Byggaren har genom vårdslöshet orsakat en skada på 150 000, genom att inte rätta felet direkt. Men då gäller det att kunna bevisa att byggaren verkligen visste att det är ett fel. Att jag som beställare påstår att ett rör kommit fel, är inget bevis.
När det gäller fel som inte går att åtgärda.
Grundprincipen är att fel skall åtgärdas. Men om kostnaden för att åtgärda ett fel är "oskäligt hög" i förhållande till "värdet av skadan" för beställaren. Då kan entreprenören välja att istället betala ekonomisk kompensation.
Så hur värderar man då hur mycket skadan är värd för dig som beställare. En väg kan vara att ex. höra hur en mäklare värderar huset/lägenheten med/utan detta fel. Kan man visa att felet ex. sänker värdet med 50 000, så är det en bra objektiv bas för diskussionen. Men du bör kunna få lite mer än det objektiva värdet.
De här reglerna missbrukas ofta av byggare. Det är inte nödvändigtvis kostnaden att åtgärda i det färdiga bygget som skall räknas här. Om vi som exempet tar ett nybygge. När grundplattan är gjuten upptäcks att avloppsröret till toan kommer upp 20 cm fel, toaletten kommer att stå 20 cm ut från väggen i badrummet. Att bila upp och korrigera skulle kanske kosta 10 000 (inkl. ev. skador på ingjuten golvvärme). Men byggaren ignorerar "det får vi ta på slutbesiktninegn". Då med färdigt badrum kanske det kostar 150 000 att riva upp och flytta toastolen, byggaren väljer att erbjuda ekonomisk kompenastion istället.
I det fallet så är åtgärdskostnaden 10 000, allt värde som tillförts efter att felet upptäcks, är en skada som orsakas av vårdlöshet eller tom uppsåt (kriminellt). Då kommer skadståndslagstiftning in. Byggaren har genom vårdslöshet orsakat en skada på 150 000, genom att inte rätta felet direkt. Men då gäller det att kunna bevisa att byggaren verkligen visste att det är ett fel. Att jag som beställare påstår att ett rör kommit fel, är inget bevis.
Hej! Välkommen till klubben för usla/försenade badrumsrenoveringar... Vårt gamla badrum började man riva den
13 Januari 2020. Det blev till slut ett ” klart” badrum, men med så många fel och brister att man var tvungen att riva HELA badrummet en gång till, och i skrivande stund 23 Januari 2021 är 2’a uppbyggnaden av badrummet, tro det eller ej, inte varken klart, eller slut besiktigat. Anlitade en stor huvudentreprenör som i sin tur har haft 2 olika katastrofala underentreprenörer.
Jag tror att allt som kan strula har strulat här hos oss på grund av dåliga och slarviga hantverkare. Men även en mycket dålig huvudentreprenör som jag verkligen vill avråda från att anlita.
13 Januari 2020. Det blev till slut ett ” klart” badrum, men med så många fel och brister att man var tvungen att riva HELA badrummet en gång till, och i skrivande stund 23 Januari 2021 är 2’a uppbyggnaden av badrummet, tro det eller ej, inte varken klart, eller slut besiktigat. Anlitade en stor huvudentreprenör som i sin tur har haft 2 olika katastrofala underentreprenörer.
Jag tror att allt som kan strula har strulat här hos oss på grund av dåliga och slarviga hantverkare. Men även en mycket dålig huvudentreprenör som jag verkligen vill avråda från att anlita.
Klicka här för att svara
