Mina föräldrar har under flera årstid dragits med en granne från helvetet. Vi har nu beslutat oss för att situationen inte längre är hållbar och ska därför sälja av tomten, det står ett hus men är av lite värde. Här hade jag hoppats på att det bara var att ringa en mäklare och sälja av den, men tyvärr.

Det som sätter lite käppar i hjulet är en väg som bägge parter nyttjar, som leder upp till husen (sluttande tomt). Vägen börjar inledningsvis på grannens tomt, men går snabbt över på mina föräldrars tomt. Jag skulle säga att 98% av vägen ligger på vår tomt.

Grannen använder inte bara denna väg för att ta sig till och från huset utan som förvaring av ett stort antal bilar, båtar, skrotupplag och han har även smällt upp ett plåtskjul. Allt detta vår tomt. Han ser det numera som sin tomt.

Min önskan är att stänga av denna väg och fylla igen den. Sedan sätta upp ett staket mellan våra tomter. Det finns inget servitut på vägen. Hur går jag vidare?

Jag har försökt ritat upp en bild på hur vägen går, den är inte skalenlig. Grön tomt är vår.

Med vänlig hälsning
Erik
 
  • Oversiktlig skiss som illustrerar en tvistad väg mellan två tomter, med en omarkerad skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt bara upp staketet. Hade det funnits något servitut hade det väl ändå till er fördel, alltså att ni varit härskande över en del av grannens mark för att kunna ansluta till vägen. Även då hade ni kunnat sätta upp ett staket tvärs servitutet.

Se bara till att ni garanterat är på er egen sida, sen är det bara att gjuta fundament, sätta stolpar och sätta upp staketet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sätt bara upp staketet. Hade det funnits något servitut hade det väl ändå till er fördel, alltså att ni varit härskande över en del av grannens mark för att kunna ansluta till vägen. Även då hade ni kunnat sätta upp ett staket tvärs servitutet.

Se bara till att ni garanterat är på er egen sida, sen är det bara att gjuta fundament, sätta stolpar och sätta upp staketet.
Ja det finns inget tvivel. Vi och den tidigare grannen byggde vägen för många år sedan.
Den har sedan dess förändras lite i samband med den nya grannen, men det handlar snarare om utformningen.

Jag behöver inte ta hänsyn till hur grannen i framtiden ska ta sig till sitt hus? Innan ombyggnaden så var parkeringen i anslutningen till vägen och vi hade trappor som ledde upp.
 
Om det inte finns servitut behöver du inte ta någon hänsyn till grannens behov. Det kan dock tänkas att grannen söker och får igenom ett servitut, beroende på förutsättningarna. Men vilket som får grannen inte använda servitutsmark till annat än genomfart, inte som parkering, upplag eller för förråd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om det inte finns servitut behöver du inte ta någon hänsyn till grannens behov. Det kan dock tänkas att grannen söker och får igenom ett servitut, beroende på förutsättningarna. Men vilket som får grannen inte använda servitutsmark till annat än genomfart, inte som parkering, upplag eller för förråd.
Tack för informationen! Vad händer om jag blockerar vägen samt börjar riva den, samtidigt som han skickar in en ansökan om servitut. Kan jag behöva återställa vägen?
 
E Erik124 skrev:
Tack för informationen! Vad händer om jag blockerar vägen samt börjar riva den, samtidigt som han skickar in en ansökan om servitut. Kan jag behöva återställa vägen?
Då får han rätt att själv återställa vägen, men du behöver inte göra något om du inte själv vill använda vägen.
Du måste kanske ta bort en bom eller grind om du sätter upp en sådan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Finns det en anledning att riva den?
Se till att grannen får bort sina saker från den. Det är väl det som är det egentliga problemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det en anledning att riva den?
Se till att grannen får bort sina saker från den. Det är väl det som är det egentliga problemet.
Utifrån skissen så gissar jag att TS och grannen båda använder första halvan av vägen medan andra halvan används enbart av grannen.
 
Servitut är knepiga att hantera ibland. Sök här så hittar du flera exempel på intressanta trådar. Om grannen får servitut så får denne använda marken för att köra på, inget annat. Flera servitut som jag känner till är i praktiken hård gräsmatta som man köra på snarare än väg. Men om det är hanteringen med upplag, små byggnader och liknande som är problemet så ta bort dessa på er mark
 
Då förstår jag inte alls. Men vad är det egentliga problemet?
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det en anledning att riva den?
Se till att grannen får bort sina saker från den. Det är väl det som är det egentliga problemet.
Jag vill bara riva den för att få bort honom från vår tomt. Även om jag sätter upp bom/grind så kommer han att flytta på den och fortsätta använda vägen. Vi har försökt kommunicera med honom utan framgång. Det slutar oftast med hot samt skadegörelse på vårat hus.
 
Redigerat:
Att använda den som upplag är ju inte okej oavsett, är det inte det som är problemet? Det får han ju flytta undan.
 
K klimt skrev:
Servitut är knepiga att hantera ibland. Sök här så hittar du flera exempel på intressanta trådar. Om grannen får servitut så får denne använda marken för att köra på, inget annat. Flera servitut som jag känner till är i praktiken hård gräsmatta som man köra på snarare än väg. Men om det är hanteringen med upplag, små byggnader och liknande som är problemet så ta bort dessa på er mark
Jag har läst runt lite innan jag skapade tråden, men som du säger är det riktigt knepigt. Utifrån vad jag läst så får jag inte heller flytta på grannens egendom trots att det är på min tomt.
 
Eftersom att jag nog först missförstod omständigheterna något frågar jag lite ”dumma” frågor.

Vägen ser ut att gå till en högre platå på er tomt utan att fortsätta in på grannens mar på motsvarande högre nivå. Stämmer det, eller fortsätter den in på grannens mark igen? Parkerar man för båda fastigheterna på den högre nivån, och är all parkering då på er fastighet? Går det att nå husen och den högre nivån utan vägen via egen fastighet för båda fastigheterna? Är vägen inritad på någon avstyckningskarta för någon av fastigheterna?

Har nuvarande granne varit med och anlagt vägen, eller är det en gjort av en tidigare granne? Är husen äldre än vägen?

Spontant tycker jag fortfarande att det låter som om ni kan stänga av vägen godtyckligt, men helt säker på att grannen inte kan tvinga fram ett servitut ska man kanske inte vara.
 
Tror det rätta angående grejerna är att begära handräckning från kronofogden för att få dom flyttade från din mark.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.